به گزارش خبرنگار پایگاه تخصصی امام حسین علیه‌السلام کرب‌وبلا، حجت الاسلام والمسلمین مسعود عالی استاد حوزه علمیه که به مناسبت سوگواری شام غریبان شهادت حضرت سیدالشهدا (ع) سخن می‌راند گفت: تفاوت انسان‌ها به نوع نگاه آن‌ها بستگی دارد یک نگاه انسان را صبور، امیدوار و راضی و یک نگاه انسان را ناامید، سست و شکننده می‌کند.

وی افزود: از خداوند بخواهیم که نگاه ما را واقع‌بینانه قرار دهد، اگر انسان واقعیت‌ها را درست ببیند می‌تواند درست فکر کرده و تحلیل کند؛ اگر انسان عالم دنیا را بشناسد می‌داند که این جهان بهشت نیست بلکه میدان مسابقه‌ای است که سختی، رنج، بلا و امتحان دارد.

حجت الاسلام والمسلمین عالی با بیان اینکه خداوند عالم فرشتگان را بدون رنج و بلا خلق کرده است، عنوان کرد: انسان موفق کسی نیست که در دنیا مشکل نداشته باشد؛ مشکلات اولیاء الهی بیش از همه بوده است اما با تقدیر الهی درگیری پیدا نکردند.

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه در بلا حکمت‌های فراوانی وجود دارد که یکی از آن‌ها رشد انسان است، اظهار داشت: ایام محرم، اعتکاف، شب‌های قدر، خانواده، دوست و همسر خوب، کتاب خوب همه تورهای خداوند است که بندگان را به سوی خود جذب کند.

حجت الاسلام والمسلمین عالی با بیان اینکه خداوند تار دلربایی و تیر بلا دارد، عنوان کرد: تیر بلا ویژه خواص است که صید الهی شوند، شکارچی هنگام شکار به کفتار و شغال نظر نمی‌کند بلکه به شکارش توجه می‌کند و تیر را به او می‌زند.

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه کلمه بلا در قرآن کریم با تعبیر مصیبت به کار برده شده است، ابراز کرد: مصیبت یعنی چیزی که به انسان اصابت کرده باشد یعنی خداوند نشانه گرفته که تیر بلا به شما بخورد؛ کسانی که تیرهای نشان‌خورده خدا را خورده باشند باید منطق آن‌ها اینگونه باشد که من برای خدا هستم و به سوی او باز می‌گردم.

وی افزود: شاید یک مقامی از دست انسان برود؛ اگر شخص به این فکر کند که به مقام تعلق ندارد و برای خدا است، نمی‌شکند. این منطق را قرآن به ما یاد داده که در مصیبت و بلا نگاه ما به سوی خدا باشد.

 

حضرت زینب (س) شاگردی پنج‌تن آل عبا داشته است از هر کدام یک صفت را گرفت؛ از جدشان حضرت رسول اکرم (ص) فهم، عقل و درایت را گرفته و عقلیه بنی‌هاشم شدند، از پدرشان شجاعت را به ارث بردند، حضرت زینب (ع) در مجلس ابن زیاد که جوان هتاکی بود با صلابت پاسخ زخم‌زبان‌های او را داده و او را مفتضح کرد.

 

 

حجت الاسلام والمسلمین عالی با بیان اینکه اولیاء الهی از خداوند تقاضای بلا نمی‌کنند اما اگر تقدیر خداوند باشد از آن فرار هم نمی‌کنند، اظهار داشت: آن‌ها نه تنها بر بلا صبر می‌کنند بلکه بر آن شکر هم می‌کنند.

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه نوع تربیت الهی تفاوت دارد، گفت: عبادات انسان را بالا می‌برد اما ممکن است برای شخص عجب بیاورد اما بلا انسان را بالا برده و عجب نمی‌آورد، اظهار عجز به درگاه الهی را می‌آورد؛ به عنوان مثال مریضی و پیری برای انسان شکستگی و تواضع به درگاه الهی می‌آورد که نعمتی بسیار با ارزش است.

وی با بیان اینکه استکبار و تکبر از بدترین صفات ناپسند است که به واسطه آن شیطان رانده شده درگاه الهی شد، ابراز کرد: در روایت از امام صادق (ع) است که اگر خداوند به فرزند آدم سه بلای فقر، مرض و مرگ را نمی‌داد هیچ چیز سر او را خم نکرده و غرور او را از بین نمی‌برد.

حجت الاسلام والمسلمین عالی افزود: امام سجاد (ع) در دعای صحیفه سجادیه می‌فرمایند خدایا شکر خود بر نداده‌ها را بیش از داده‌ها به من عطا کن؛ زندگی حضرت امیرمومنان امام علی (ع) همواره با سختی و رنج همراه بود که برای آن خدا را شکر می‌کنند.

استاد حوزه علمیه درباره صبر حضرت زینب (س)، عنوان کرد: حضرت زینب (س) شاگردی پنج‌تن آل عبا داشته است از هر کدام یک صفت را گرفت؛ از جدشان حضرت رسول اکرم (ص) فهم، عقل و درایت را گرفته و عقلیه بنی‌هاشم شدند، از پدرشان شجاعت را به ارث بردند، حضرت زینب (ع) در مجلس ابن زیاد که جوان هتاکی بود با صلابت پاسخ زخم‌زبان‌های او را داده و او را مفتضح کرد.

وی افزود: حضرت زینب (ع) عفت و حیا را از حضرت زهرا (س) به ارث برده بودند؛ زنانی که حجاب و حیا را از حضرت زهرا (س) الگو گرفتند سرزنش‌های برخی را تحمل کنند که بی‌اجر نیست.

حجت الاسلام والمسلمین عالی ادامه داد: حضرت زینب (س) صبر را از برادرش حسن (ع) به ارث برده بود؛ صبر او چنان بود که فرشتگان بر آن تعجب می‌کردند؛ و از برادرش امام حسین (ع) عزت را به ارث برد؛ ایشان شبیه‌ترین شخص به امام حسین (ع) بودند، به روایتی از پیامبر (ص) شریک تمام مصائب امام حسین (ع) بودند. ایشان با وجود اسارت در کاخ یزید چنان او را تحقیر کرد که رسوای عالم شد.