به گزارش خبرنگار پایگاه تخصصی امام حسین علیه‌السلام کرب‌وبلا، امروز و فردا نهم و دهم محرم الحرام سال 1440 هجری قمری مصادف با تاسوعا و عاشورای حسینی است. در این دو روز تمامی شیعیان جهان با رسم و رسوم خاصی با حضور در مساجد، حسینیه‌ها و تکایا در موطن‌های خویش برای مظلومیت و غربت سید و سالار شهیدان امام حسین (ع) و یاران باوفایش اقامه عزا می‌کنند.

اما عزاداری شیعیان در کربلای معلی به‌گونه دیگری است. شهر کربلا سرتاسر در عزای امام حسین (ع) و یارانش سیاه‌پوش شده و غرق در عزا و ماتم است. از چندین روز قبل شیعیان عراقی با برپایی موکب‌ها و ایستگاه‌های صلواتی متعدد در مسیرهای منتهی به بین الحرمین و حرم مطهر امام حسین (ع) و حضرت ابوالفضل (ع) از زائران محرم حسینی پذیرایی می‌کنند. آش، حلیم، قیمه عراقی، چای عراقی، قهوه عراقی و آب از جمله نذری‌های عراقی‌ها در این ایام است که میان زائران توزیع می‌شود.

زائران و عزاداران زیادی نیز خود را به کربلای معلی رسانده‌اند تا در مجلس عزای پسر حضرت فاطمه (س) شرکت کنند و به مادر سادات تسلیت بگویند. کودکان، مردان و زنانی از نجف و بغداد و بصره در عراق گرفته تا شهرهای مختلف ایران و کشورهایی همچون سوریه و لبنان و افعانستان و پاکستان و هند و دورترین نقاط به عراق مانند موریتانی و نیجریه همه و همه خود را با هر سختی و مشقتی به سرزمین عشق و دلدادگی رسانده‌اند تا عرض ارادتی به آستان نورانی و منور سید و سالار آزادگان جهان داشته باشند.