به گزارش پایگاه تخصصی امام حسین علیه‌السلام کرب‌وبلا، سعید غضنفری، دبیر کمیته فرهنگی آموزشی ستاد مرکزی اربعین به تشریح اقداماتی پرداخت که از هم اکنون برای برگزاری مراسم اربعینی موفق و کم آسیب در حال انجام است و گفت: امسال اتاق فکر سال گذشته را ارتقا داده و به هیئت اندیشه‌ورز تبدیل کردیم.

وی عمده‌ترین بحث‌های جلسات هیئت اندیشه‌ورز را بررسی آسیب‌ها و تهدیدهایی عنوان کرد که در سال‌های گذشته در موسم اربعین رخ می‌داد و گفت: ارائه راهکار و تبدیل کردن تهدیدها به فرصت‌ها هدف برنامه‌ها است و ما تمام توانمان را برای تقویت ارتباط بین فرهنگی میان مردم ایران و عراق به کار گرفته‌ایم.

غضنفری با تأکید بر اینکه در تلاش برای کاهش تصدی‌گری و واگذاری امور به موکب‌ها، استان‌ها و عوامل فرهنگی خودجوش مردمی هستیم، گفت: اعزام مبلغ، مداح و قاری قرآن نیز امسال به استان‌ها واگذار شده و ما آموزش‌های لازم را برای این گروه‌ها انجام می‌دهیم و با در نظر گرفتن ویژگی‌های مد نظر کمیته‌های فرهنگی ایران و عراق افراد تأیید و اعزام می‌شوند.
 

کتابچه راهنمای ویژه کمیته‌های فرهنگی به استان‌ها ابلاغ شد

دبیر کمیته فرهنگی آموزشی ستاد مرکزی اربعین بر تقویت کمیته‌های استانی تأکید کرد و گفت: برای اولین بار کتابچه راهنمای ویژه کمیته‌های فرهنگی به استان‌ها ابلاغ شده است. بر اساس ابلاغ وزارت کشور در حوزه فرهنگی مسئولیت کمیته فرهنگی در استان‌هایی که در آن‌ها بعثه مقام معظم رهبری نمایندگی دارد، نماینده ولی فقیه مسئول کمیته فرهنگی است و در سایر استان‌ها رئیس اداره کل ارشاد هر استان مسئول فرهنگی اربعین است. بر همین اساس در صورتی که افرادی بخواهند در مسائل فرهنگی اربعین فعالیت کنند باید به این افراد مراجعه و اقدامات را هماهنگ کنند.

غضنفری با اشاره به اینکه مردم اربعین را متعلق به خودشان می‌دانند و اصلا به این فکر نمی‌کنند که ممکن است اقدامات آن‌ها آسیب‌زا یا مشکل آفرین باشد، گفت: درست است که اربعین یک جریان مردمی، فراگیر و بین‌المللی است اما در کشوری برگزار می‌شود که حاکمیت جداگانه، مرجعیت قابل تکریم و مردم بسیار خوبی دارد و مردم ما باید دقت کنند که عراق یک کشور خارجی است؛ با قوانین، خطوط قرمز و سیاست‌های متفاوت و جداگانه‌ ویژه خود در حوزه داخلی و بین‌المللی. برای همین مردم باید حاکمیت، سیاست‌ها و مسائل امنیتی عراق را بپذیرند و بدانند که متولی و میزبان اربعین آن‌ها هستند.

وی ادامه داد: ما فقط پشتیبان مراسم اربعین و میهمان مردم عراق هستیم. پذیرایی از بیش از 20 میلیون نفر زائر کار یک دولت و یک نهاد نیست و برخواسته از بدنه مردمی است و مردم باید کمک کنند که مثل سال‌های قبل به خوبی برگزار‌ شود. تأکید ما بر این است که مردم ایران در ارتباط با مردم عراق این تکریم را به جا بیاورند و محبت و مودت را بیشتر کنند. در همین راستا هم هر سال یکی از برنامه‌های ما تکریم از موکب‌های عراقی است که حدود 800 تا هزار موکب عراقی سال گذشته مورد تجلیل قرار گرفت و تلاش می‌شود امسال هم همین اقدام را انجام دهیم، اما شایسته است که خود مردم که زائر اربعین هستند از مردم عراق این تکریم را انجام دهند و هدایایی را در سفر برای مردم عراق ببرند.

دبیر کمیته فرهنگی آموزشی ستاد مرکزی اربعین ادامه داد: دشمن در تلاش برای ایجاد شکاف بین دو ملت دوست و برادر است.
 

سند ارتقای برنامه‌های فرهنگی اربعین در شورای فرهنگ عمومی کشور تصویب شد

وی از مشخص شدن شعار اربعین امسال تا دهه اول محرم خبر داد و گفت: آسیب‌ها در سال‌های گذشته زیاد بوده است. ما شش گروه ارزیاب به اربعین اعزام و آسیب‌ها را رصد کرده و بر اساس آسیب‌های سال گذشته محور برنامه‌های امسال را تدوین کردیم. امسال برای اولین بار سند ارتقای برنامه‌های فرهنگی اربعین در شورای فرهنگ عمومی کشور تصویب و به دستگاه‌ها ابلاغ شده است که همین موضوع می‌تواند جریان فرهنگی موسم اربعین را تقویت کند. اولین چیزی که در این سند تأکید شده حفظ مردمی بودن اربعین است و ما به عنوان نهاد حاکمیتی بیشتر نقش تسهیل‌گری داریم تا تصدی‌گری.
 

مردم برای دستگاه امام حسین (ع) کم نمی‌گذارند

غضنفری در پاسخ به این سؤال که آیا به دلیل مشکلات مالی که کشور دچار آن شده نگران بروز مشکل در برگزاری مراسم اربعین نیستید؟ گفت: دستگاه امام حسین (ع) جذاب‌تر و گیراتر از این مسائل است و مطمئنا دست با کفایت حضرت سید‌الشهداء به کمک مردم می‌آید و مردم برای دستگاه امام حسین (ع) کم نمی‌گذارند؛ ولی همین‌جا از مردم دعوت می‌‌کنیم در حوزه فرهنگی نیز ورود و به بدنه مردمی که به زائران خدمت می‌کنند، کمک کنند. مشکلات اقتصادی را نمی‌توان نادیده گرفت اما باید تدبیر کرد تا مردم بتوانند از کمک‌های خیرین و متبرعین استفاده کرده و به زائران خدمت کنند.

وی در پایان گفت: مردم عراق صندوقی ویژه اربعین در خانه‌های خود دارند که در طول سال سهم مراسم اربعین را کنار می‌گذارند، این فرهنگ باید در ایران هم نهادینه شود و ما به دنبال این بودیم که در مدارس قلکی توزیع و مردم برای هزینه خودشان هم که شده در طول سال برای اربعین پس انداز کنند. این فرهنگ خوبی است که باید برای نهادینه شدن آن تلاش کرد.