به گزارش پایگاه تخصصی امام حسین علیه‌السلام کرب‌وبلا، به نقل از شبکه العالم، سردار "مصطفی مرادیان" روز پنجشنبه با اعلام این خبر به ایرنا گفته، آمادگی دو کشور برای امضای این تفاهم نامه در دیدار با "قاسم الاعرجی" وزیر کشور عراق مورد تاکید قرار گرفته است. 
وی خاطرنشان کرده، این یادداشت تفاهم برای هماهنگی هر چه بهتر امور زیارت اربعین و ورود و خروج زائران ایرانی میان دو طرف در چند روز آینده و با حضور "عبدالرضا رحمانی فضلی" وزیر کشور جمهوری اسلامی ایران در بغداد امضا خواهد شد.
مرادیان گفته، در این دیدار همچنین بر شروع کار کمیته مشترک هماهنگی اربعین در زمینه امنیت، تسهیل و تسریع ورود و حرکت زائران اربعین حسینی در عراق گفت‌وگو شد. 
به گفته وی، ساماندهی کمک‌ها و نذورات که از سوی مردم و هیات‌های اربعین حسینی از جمهوری اسلامی ایران در ایام زیارت اربعین وارد عراق می‌شود، از دیگر محورهای این دیدار بود. 
سالانه حدود چهار میلیون زائر ایرانی و دو میلیون زائر و گردشگر عراقی به کشورهای یکدیگر سفر می‌کنند، نیمی از زائران ایرانی تنها در ایام چند روزه اربعین به عراق سفر می‌کنند. 
تجربه سنوات اخیر همکاری‌ها و هماهنگی‌های ستادهای ایرانی و عراقی اربعین از جمله در بعد امنیتی باعث شده است که روند حرکت و انتقال زائران ایرانی از مرزها تا کربلای معلا و بازگشت آن‌ها به کشور در ایام اربعین حسینی به صورت روان و ایمن صورت گیرد.