به گزارش پایگاه تخصصی امام حسین علیه‌السلام کرب‌وبلا، در 1947 م. بعد از اینکه مهاراجه کشمیر از پیوستن به پاکستان خودداری کرد، اختلاف بر سر مالکیت کشمیر به درگیری‌های دامنه‌داری بین دولت هند و پاکستان انجامید؛ در نتیجه بخش‌هایی از شمال کشمیر شامل کشمیر آزاد و گلگت-بلتستان تحت حمایت دولت پاکستان و منطقه جامو و کشمیر و لداخ در کنترل دولت هند درآمد. منطقه‌ای در شرق کشمیر نیز تحت سلطه چین است که با عنوان اقصای چین شناخته می‌شود.

سابقه تاریخی حضور تشیع در کشمیر به سده هشتم باز می‌گردد. در این دوران برخی از صوفیان و علمای شیعه ایرانی و گروهی از سادات به این منطقه مهاجرت کردند. گسترش تشیع با تأسیس سلسله چک‌ها در کشمیر به اوج خود رسید. بعد از چک‌ها با اینکه شیعیان تا چندی پیش از قدرت سیاسی به دور بوده‌اند، همچنان به حیات اجتماعی خود در کشمیر ادامه داده‌اند. امروزه شهرهای کارگیل، سرینگر، بدگام و دره کشمیر در بخش کشمیر تحت نظارت هند و مناطق بلتستان و گلگت در کشمیر تحت نظارت پاکستان، از جمله مراکز مهم تشیع در کشمیر به شمار می‌آیند.

شیعیان اثنی عشری در کشمیر به دو گروه فرقه قدیم و فرقه جدید تقسیم شده‌اند که هر یک بعدها دچار انشعابات درونی شدند. این گروه بندی در اواخر قرن نوزدهم میلادی شکل گرفته است و ریشه در اختلاف بر سر رهبری دینی شیعیان داشته است. رهبری فرقه قدیم را علمای خاندان انصاری کشمیر بر عهده دارد که نسبشان به سید حسین قمی و پس از آن به ملا عالم انصاری باز می‌گردد. گفتنی است که ملا عالم انصاری از شهر قم به این منطقه هجرت نموده است و بنیادهای شیعه اصیل اشعریان را در این منطقه ترویج نمود و از همان هنگام و سده‌های گذشته، خاندان ملا عالم انصاری، در میان شیعیان از موقعیت بالایی برخوردار بوده‌اند. آخرین شخصیت این گروه مرحوم ملا افتخار حسین انصاری بود که در مهر ماه سال 1393 شمسی در سن هفتاد و یک سالگی در گذشت.

این عالم ربانى که نماینده عالى شیعیان جامو و کشمیر در مجلس شورا و مؤسس انجمن شیعى کشمیر بود، عالمى پرتلاش، شخصیتى فعال و مهم از شاگردان حوزه علمیه نجف اشرف بود که بیش از 40 سال فعالیت مذهبى و سیاسى در آن منطقه داشت و نماینده برجسته مراجع شیعه و از یاران نزدیک انقلاب اسلامى ایران بود و بار‌ها مورد تعرض دشمنان اسلام قرار گرفت و چندین‌بار حسینیه و پایگاه تشیع که به وسیله او تأسیس شده بود، مورد تخریب و آتش‌سوزى واقع شد.
 

18-8-4-14509ansari2.jpeg


پس از او فرزندش حجت الاسلام شیخ عمران انصاری، عهده دار امور مذهبی وسیاسی پدر گردید و با نفوذی که چندین دهه از فعالیت پدر در منطقه داشت، علاوه بر رهبری مذهبی شیعیان جامو و کشمیر، وزارت جوانان و وزارت ارتباطات کشمیر را از آن خود نمود. بنیانگذار فرقه جدید، سید مهدی موسوی از اهالی بودگام است که بعد از سفر به نجف و تکمیل تحصیلات و بازگشت به کشمیر در سال 1880 م./1297 ق. پیروان زیادی یافت.

بعدها فرقه قدیم به دو گروه افتخاری و عباسی و فرقه جدید به دو گروه مصطفوی و محمدی تقسیم شدند که هر یک حسینیه‌ها و مساجد خاص خود را دارند.

صاحب‌نظران، این گروه بندی‌ها را از عوامل تفرقه اجتماعی بین شیعیان کشمیر به حساب می‌آورند که خود از عوامل عقب ماندگی فرهنگی و اجتماعی در جامعه شیعی کشمیر است.
 

18-8-4-144956ansari1.jpeg

شیعیان در کشمیر تحت نظارت هندوستان، با بی‌توجهی دولت روبرو بوده‌اند. برخی نیز هندوها را به تفرقه افکنی بین شیعیان و سنی‌های هندوستان متهم می‌کنند. مجموع این عوامل باعث انزوای شیعیان کشمیر شده است؛ به شکلی که مشارکت شیعیان در امور سیاسی اندک است و شرایط اقتصادی آنان وضع مطلوبی ندارد.

همچنین به دلیل اینکه بسیاری از شیعیان تحصیل کرده نیستند موقعیت شغلی مناسبی ندارند. البته گفتنی است که در نیم قرن گذشته و بر اثر فعالیت سیاسی و مذهبی خاندان انصاری در کشمیر، شیعیان از جایگاه اجتماعی و سیاسی قابل توجهی برخوردار گردیده‌اند، تا آنجا که دو وزارت را در یک شخصیت شیعه، از آن خود نموده‌اند.

حسینیه‌ها، مساجد و مقابر علما از مراکز فرهنگی شیعیان است که آیین‌های شیعی در آن برگزار می‌شود. از جمله حسینیه‌های تاریخی کشمیر می‌توان به حسینیه زدی بل، حسینیه حسن آباد، حسینیه بدگام و حسینیه احمد پوره اشاره کرد. برخی از خانقاه‌ها نیز در کشمیر مورد توجه شیعیان است که از آن میان می‌توان به خانقاه سید محمد مدنی، خانقاه میر شمس الدین عراقی، خانقاه حسن آباد و خانقاه بابا خلیل الله اشاره کرد. بسیاری از این بناها در زمان سلسله چک ساخته شده است.

در کشمیر همچنین برخی موسسات فرهنگی شیعی فعالیت دارند که از میان آنان می‌توان به تنظیم المکاتب که ساماندهی مدارس شیعی را بر عهده دارد، اداره ابوالفضل عباس، اداره نشر علوم اهل بیت و امام حسین ریسرچ ایند یبلشنگ سنتر اشاره کرد.

علمای شیعه در طول چندین قرن گذشته و به ویژه در دو قرن اخیر، سعی در زنده نگاه داشتن مراسم و شعائر مذهبی داشته و دارند. مراسم احیای شهادت امام حسین (ع) در ایام عاشورا و نیز اربعین و اعزام مبلغ به تمامی نقاط دور و نزدیک جامو و کشمیر، از جمله فعالیت‌های مذهبی علمای شیعه در این منطقه بشمار می‌آید.
 

18-8-4-145021ansari3.jpeg


یکی از مراسم ویژه و کهنی که نزدیک به دو قرن و نیم از برگزاری آن در این پهنه از جهان سپری گردیده و همچنان ادامه دارد، مراسم (مجلس أسَد) است.

از آنجا که برج (أسَد) در خطًه و سرزمین کشمیر و سایر مناطق پیرامون آن، گرمترین فصل در طول سال بشمار می‌آید، از این روی و در طول دو قرن گذشته، مردم بیاد شهدای لب تشنه کربلا و سرور شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین (ع) و اهل بیت و یاران با وفایش و شدت گرمای دهه نخست محرم سال 61 هجری، برنامه مرثیه خوانی و سینه زنی و روضه خوانی و نماز جماعت را به مدت دو روز پنجشنبه و جمعه به اجرا در آورده و هزاران شیعه وسنی بالغ بر گاه نیم میلیون مسلمان از نقاط گوناگون کشمیر، رو به سوی (سرینگر) و حسینیه (جدی بـِل) گزارده و همایش عظیم حسینی را که خود عاشورایی دوم بشمار می‌رود را، با نام (مجلس أسَد) برگزار می‌کنند.
 

18-8-4-145032ansari4.jpeg