به گزارش پایگاه تخصصی امام حسین علیه‌السلام کرب‌وبلا، حجت‌الاسلام حمید احمدی، رئیس کمیته فرهنگی و آموزشی ستاد اربعین حسینی از برگزاری جلسه ستاد اربعین در کشور عراق خبر داد و گفت: این ستاد به ریاست مسجدی، سفیر ایران در کشور عراق و با حضور رایزنان و مسئولان کنسولی ایران و نمایندگان همه بخش‌های ایرانی که در موسم اربعین برای زائران خدمات ارائه می‌دهند از جمله وزارت امور خارجه، شهرداری و ... برگزار شد.

وی هدف از برگزاری این جلسه را هماهنگی بیشتر با مسئولان عراقی و مرور برنامه‌های آینده اعلام کرد و گفت: در کشور عراق ستادی به عنوان ستاد اربعین وجود ندارد چرا که کل دولت عراق در ایام اربعین مسئله اربعین را محور اقدامات خود قرار داده و تمام ظرفیت خود را در خدمت زوار اربعین قرار می‌دهد، در این جلسه نیز مسئولانی از عراق از جمله استاندار کربلا حضور داشت.

حجت‌الاسلام احمدی عنوان کرد: در این جلسه تأکید شد که هیچ دستگاهی در عراق بدون هماهنگی وارد کار نشود تا تداخل کاری ایجاد نشود.

وی در پاسخ به این سؤال که طرف عراقی چه مطالبه‌ای از مسئولان و مردم ایران داشت؟ گفت: هر دو طرف مطالباتی داشتند که مطرح شد؛ در خصوص مطالبات طرف عراقی باید گفت این مطالبات عمدتا به حوزه رفتاری زائران ایرانی و رعایت قوانین عراق باز می‌گردد. مسئولان ایرانی هم از طرف عراقی رفع مشکلات سال‌های قبل را مطالبه کردند. البته همه اذعان دارند که طرف عراقی با جان و دل در خدمت زائران هست و همیشه جلوتر از نهادهای ما تلاش می‌کند ولی انتقال برخی از مسائل برای هماهنگی‌ها لازم است.

حجت‌الاسلام احمدی آغاز زودتر ترخیص کالاهایی که برای اربعین به عراق برده می‌شود را از جمله خواسته‌های طرف ایرانی اعلام کرد و گفت: متأسفانه برخی رقابت‌های ناسالم ایجاد شده که طی آن برای گرفتن زمین مناسب و احداث موکب، موکب‌داران ایرانی پول بیشتری به عراقی‌ها می‌دهند که مقصر این مسئله هم خود ما ایرانی‌ها هستیم. این مسئله رقابت‌های ناسالم ایجاد کرده که البته برای اصلاح این مسئله در ایران هم باید کار فرهنگی و اطلاع‌رسانی قوی صورت گیرد.

 

لزوم طراحی سیستمی برای کمک به گمشدگان در اربعین

احمدی یکی از بحث‌های عمده طی دو سال اخیر در اربعین را بحث گمشدگان عنوان کرد و گفت: همه پیدا می‌شوند اما باید سازوکاری طراحی شود که این مسئله راحت‌تر صورت گیرد و مردم دچار مشکل نشوند. اکنون بیشتر نهادهای مردمی عهده‌دار این کار هستند اما نیازمند همکاری دولت ایران و عراق و طراحی سازوکار سیستمی هستیم تا به صورت شبکه‌ای این کار پیگیری شود.  

وی افزود: باید بر روی بحث بیمه‌ها هم با جدیت بیشتری کار شده و همه مردم ترغیب شوند که قبل از سفر خود را بیمه کنند چون در عراق اگر کسی دچار بیماری شود بدون بیمه دچار مشکل خواهدشد.

رئیس کمیته فرهنگی و آموزشی ستاد اربعین از اظهار نگرانی مسئولان در خصوص شرایط کنونی عراق سخن گفت و عنوان کرد: همه معتقد هستند شرایط بهتر خواهد شد و اخلالی در مراسم اربعین به وجود نخواهد آمد.

 

امکان دسترسی خبرنگاران به اخبار درست و به موقع فراهم می‌شود

حجت‌الاسلام احمدی، حضور خبرنگاران برای پوشش خبری مراسم اربعین را از دیگر مباحث مطرح در این نشست عنوان و اظهار کرد: در این نشست عنوان شد که باید اطلاع‌رسانی خوب به رسانه‌ها و خبرنگاران صورت گیرد و قبل از حضور در عراق نیز خبرنگاران توجیه شوند و برنامه‌ها را به خوبی بدانند. ما باید اطلاعات درست و به موقع در اختیار خبرنگاران قرار دهیم بر همین اساس قرار شد اتحادیه رادیو و تلویزیون‌های عراق سازوکار مناسبی را انتخاب کند تا خبرنگاران دسترسی به اطلاعات به هنگام و درست داشته باشند.

وی در پایان با اشاره به اینکه در این جلسه مقرر شد هر کمیته برنامه‌های خود را به صورت تدوین شده ارائه کند، گفت: مقرر شد کمیته فرهنگی و آموزشی اربعین برای کارگزاران از جمله موکب‌داران و کارکنان موکب‌ها، مبلغان، روحانیان و خبرنگاران برنامه‌های آموزشی ارائه کند.