پایگاه تخصصی امام حسین علیه‌السلام کرب‌وبلا، حجت‌الاسلام علی خادمی، شامگاه شنبه در مراسم اختتامیه سومین کنگره ادبیات آئینی استان، با اشاره به روایتی از امام صادق (ع) اظهار کرد: این امام همام می‌فرماید: «مَنْ قالَ فینا بَیتَ شِعْرٍ بَنَی اللّه تَعالی لَهُ بَیتا فِی الْجَنَّهِ»؛ هر کس درباره ما یک بیت شعر بگوید، خدای تعالی در بهشت یک خانه برایش بنا می‌کند.

وی افزود: همانند سایر علوم، زمینه تبیین و شکوفایی شعر آئینی هم تا عصر امام صادق (ع) فراهم نشد، اما در عصر این امام همام که علوم شکوفا شد، ادبیات آئینی نیز دوشادوش علوم دیگر رشد و نمو کرد، به‌ گونه‌ای که هم امام باقر (ع) و هم امام صادق (ع) بستری را فراهم کردند که ادبیات آئینی بتواند پابه‌پای علوم دیگر قد بکشد.

حجت‌الاسلام خادمی با اشاره به اینکه از زمان امام صادق (ع) به بعد برای ادبیات آئینی اهتمام ویژه‌ای قائل شده است، خاطرنشان کرد: در واقع یکی از عوامل مهم حفاظت و حراست از حماسه کربلا و ماندگاری پیام عاشورا مدح و منقبت اهل بیت (ع) و ادبیات آئینی است.

وی اضافه کرد: امام صادق (ع) در حدیث دیگری می‌فرماید: «ما قالَ فِینا قائلٌ بَیتا مِن الشِّعرِ حتّی یؤَیدَ بِروح‌القدس» و تأکید می‌کند که هیچ سراینده‌ای درباره ما بیت شعری نگفت، جز آن‌که روح‌القدس یا حضرت جبرئیل کمکش کرد.

به گزارش پایگاه تخصصی امام حسین علیه‌السلام کرب‌وبلا، حجت‌الاسلام خادمی ادامه داد: در طول تاریخ دو خط حق و باطل به‌ صورت موازی در کنار هم قرار داشتند و از این‌ پس هم خواهند بود، اما در نهایت حق پیروز است و خدای سبحان به اهل ایمان وعده داده که اگر پایداری و مقاومت کنید نصرت الهی شامل حال شما می‌شود.

وی تصریح کرد: در هر عصری مدح آئینی به کمک جبهه حق آمده و در این زمینه هم بسیار مؤثر و مفید بوده و توانسته احساسات و عواطف پاک را جهت‌دهی کند.

حجت‌الاسلام خادمی ادامه داد: در عصر فعلی هم می‌بینیم که گاهی شعر و مدحی در اختیار نوحه‌خوان و روضه‌خوانی قرار می‌گیرد و جمعیتی را متحول می‌کند، به‌ گونه‌ای که اگر فرد زمینه‌ای داشته باشد می‌تواند پیام الهی و دینی را ابلاغ کند و این پیام هم به دل می‌نشیند که این سرمایه عظیم و مانایی است.

گفتنی است، فراخوان سومین کنگره ادبیات آئینی خراسان شمالی در دو بخش شعر و داستان با مشارکت اداره کل تبلیغات اسلامی خراسان شمالی و حوزه هنری گلستان ویژه استان‌های خراسان شمالی و گلستان در بهمن‌ماه سال گذشته منتشر و به دلیل استقبال مناسب هنرمندان تا سی‌ویکم اردیبهشت‌ ماه امسال تمدید شد.

درمجموع 400 اثر شعر و داستان در دبیرخانه سومین کنگره ادبیات آئینی خراسان شمالی دریافت شد که از این تعداد 100 اثر داستانی و 300 اثر هم شعر بود.

از مجموع 400 اثر رسیده به دبیرخانه کنگره، 80 اثر در دو بخش شعر و داستان از سوی هنرمندان گلستانی به سومین کنگره ادبیات آئینی خراسان شمالی ارسال شده بود.

سومین کنگره ادبیات آئینی خراسان شمالی شامگاه شنبه با برگزاری مراسم اختتامیه و معرفی و تجلیل از نفرات برتر در بخش‌های مختلف به کار خود پایان داد.