به گزارش پایگاه تخصصی امام حسین علیه‌السلام کرب‌وبلا، طرح توسعه حائر حسینی در طبقه زیرین حرم امام حسین (ع) سال گذشته آغاز شد و هم‌اکنون مراحل پایانی را طی می‌کند و این مکان مقدس برای حضور زائران آماده شده است.

حائر حسینی محدوده‌ای مخصوص پیرامون قبر امام حسین (ع) است که شخص مسافر می‌تواند، نمازش را در آن محدوده به صورت کامل بخواند؛ این حکم در مورد سه مکان دیگر، حرم مکی، حرم نبوی و مسجد کوفه نیز جاری است.

کمترین اندازه برای تعیین حائر، محدوده‌ای به قطر 22 متر گفته شده است. نقل شده است اولین بقعه بر قبر امام حسین (ع) را مختار ثقفی بنا کرد. هارون الرشید و متوکل، از جمله خلفای عباسی بودند که بارها بنای حائر را ویران کردند. متوکل برای محو کردن اثر قبر و بازداشتن مردم از زیارت، دستور داد زمین حائر را شخم بزنند و بر مقبره آب ببندند.

مهم‌ترین تخریب بنای حرم در دوره‌های اخیر، در 1216 قمری و در جریان حمله نخست وهابیان به کربلا روی داد. در این حمله، علاوه بر کشتار بسیاری از مردم، حرم حسینی به شدت تخریب شد و اموال آن به غارت رفت؛ همچنین در سال 1370 شمسی صدام حسین از ژنرال «قیس حمزه عبود» خواست که به تمامی زائران حرم امام حسین (ع) و حرم حضرت عباس (ع) حمله کند و حتی کسانی را که در بازداشت نیروهای امنیتی هستند، در همان‌ جایی که بازداشت می‌شوند، اعدام کنند. حسین کامل، داماد صدام، با تانک وابسته به گارد ویژه ریاست جمهوری، به این دو حرم حمله کرد و حتی گنبد امام حسین (ع) را هدف قرار داد.

در ادامه تصاویری از تکمیل طرح توسعه حائر حسینی را که با همکاری عتبه حسینیه (ع) انجام شده است، می‌بینید.