به گزارش پایگاه تخصصی امام حسین علیه‌السلام کرب‌وبلا، دکتر تاراس جرنیینکو (Taras G. Chernienko) در سال 1976میلادی در شهر سن پترزبورگ روسیه متولد شده و تز دکتری خود را در رشته فلسفه در دانشگاه دولتی مسکو، در آکادمی دولتی خدمات دولتی، دانشکده مطالعات دینی به پایان رسانده است.

دکتر تاراس جرنیینکو مسلط به زبان‌های روسی، انگلیسی، عربی، فارسی، اردو و هندی است. در حال حاضر تمرکز مطالعات وی در حوزه‌های دینی و اندیشه سیاسی اسلام است. دکتر تاراس جرنیینکو از جمله مستشرقین جوانی است که به دین مقدس اسلام و مکتب تشیع گرویده است. دکتر جرنیینکو همکاری بسیار نزدیکی با فدراسیون دولت روسیه دارد و با بسیاری از بخش‌های پژوهشی و رسانه‌ای جمهوری اسلامی نیز همکاری دارد.

از جمله فعالیت‌های مهم وی ترجمه نهج البلاغه و صحیفه سجادیه به زبان روسی است. دکتر تاراس جرنیینکو دغدغه دین دارد و می‌کوشد دین اسلام را آن گونه که است و با روش‌های نوین و جذاب در اختیار جوامع روسی زبان قرار دهد. وی امام حسین (ع) را به عنوان شخصیتی که نقشی بسیار مهم و تاثیرگزار در احیای اسلام ناب داشته ستایش می‌کند و او را ادامه دهنده اسلامی می‌داند که پیامبر اسلام (ص) و امیرالمومنین (ع) پیاده می‌کردند.

وی نقش حضرت زینب (س) و امام سجاد (ع) را در زنده نگاه داشتن اسلام و حرکت سیدالشهدا (ع) بسیار مهم می‌داند.

پایگاه تخصصی امام حسین علیه‌السلام به زودی مشروح صحبت‌های وی را در گفت‌وگو با کرب‌و‌بلا تقدیم مخاطبان فرهیخته خود خواهد کرد.