به گزارش پایگاه تخصصی امام حسین علیه‌السلام کرب‌وبلا، در سال‌های اخیر به ویژه پس از سرنگونی صدام و خروج آمریکایی‌ها از عراق، بر تعداد زائران حرم سیدالشهدا (ع) افزوده شده است.

بر همین اساس نیاز به توسعه حرم امام حسین (ع) بیش از پیش حس می‌شود که به همت ستاد بازسازی عتبات صحن عقیله بنی‌هاشم حضرت زینب سلام الله علیها در ضلع غربی حرم امام حسین (ع) در حال ساخت است و تا سال 1400 به بهره‌بردای می‌رسد.
 

44444441.jpg


همچنین متولیان حرم امام حسین (ع) برای کاهش ازدحام جمعیت در کنار ضریح امام حسین (ع) و زیر قبه که بنا بر حدیثی از پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله و سلم «اجابت دعا نزد قبر امام حسین (ع) است»، اقدام به توسعه حرم به وسیله احداث سرداب‌ کردند.

سه سرداب «الحجه»، «باب‌الرأس» و «شهدا» در حرم امام حسین (ع) در حال احداث است که هدف از ساخت این سه سرداب افزایش فضای باز برای حضور زائران و پراکندگی جمعیت در اطراف ضریح و همچنین صحن و شبستان‌های حرم سیدالشهدا (ع) است.


340.jpg

سرداب شهدا که بیش از 60 درصد پیشرفت دارد، با ظرفیتی بالغ بر یک هزار و 200 نفر در حال ساخت است. همچنین سرداب دارالحجه (عج) با 85 متر و 9.5 متر عرض مراحل پایانی را طی می‌کند و با توجه به پیشرفت 80 درصدی به زودی به بهره‌برداری می‌رسد؛ این سرداب نیز ظرفیتی بیش از یک هزار نفر دارد.

 

222222222.jpg

سرداب‌های در حال ساخت حرم امام حسین (ع) با بهترین تجهیزات گرمایشی و سرمایشی تجهیز می‌شود تا زائران بتوانند به راحتی از این فضای مقدس استفاده کنند که به گفته مسئولان این دو سرداب تا پایان سال افتتاح می‌شوند. 

سرداب الحجه از سمت غرب حرم امام حسین (ع) تا باب‌الرأس و باب‌الزینبیه ادامه دارد. هم‌ اکنون یکی از سرداب‌های حرم امام حسین (ع) برای بانوان به بهره‌برداری رسیده که البته هنوز این سرداب نیز تکمیل نشده است و روند احداث آن در حال انجام است. همچنین سرداب باب‌الرأس پیشرفت خوبی داشته و اربعین امسال پذیرای زائران است.