به گزارش پایگاه تخصصی امام حسین علیه‌السلام کرب‌وبلا از نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، حجتی در این نشست اظهار کرد: انجام فعالیت در ساحت سیدالشهدا (ع) طی هر مرحله ویژگی خاصی دارد. بعد از عاشورا حرم امام حسین (ع) چندین بار تخریب و بازسازی شد که در این راستا بی‌تاثیر نبودند. وقتی به تاریخ می‌نگریم آنجایی برای ما جذابیت دارد که رد پای اتفاقات تاریخی را در رفرنس‌ها می‌بینیم .
 

883634_914.jpg


مراحل ساخت ضریح

وی ادامه داد: در دوره‌ای که ضریح طی سال‌های اخیر ساخته شده است با سه دوره روبرو هستیم یک دوره آن ساخت ضریح است که شش سال طول کشید؛ این دوره نقاط عطفی دارد که یکی از آن‌ها پیوستن استاد فرشچیان و استاد موحد به فرایند ساخت ضریح است. انتقال ضریح از قم به کربلا دومین مرحله این پروژه محسوب می‌شود که تحت عنوان پنجره‌های تشنه توسط مهدی غزلی منتشر شد این کتاب وقایع 21 روز انتقال ضریح را شامل می‌شود. اتفاقات و زیبایی که در مسیر اتفاق افتاد بسیار قابل توجه است.

حجتی اظهار کرد: سومین مرحله در ساخت ضریح سیدالشهدا (ع) نصب ضریح در حرم بود در این مرحله ضریح وارد کربلا شد و جایگزین مضجع شریف قبلی شد. این رویداد در جریان فکری و فرهنگی اثرگذار بود پس از آن به مدت 53 روز در حرم حسینی بودیم. حجم اول کار یعنی ساخت ضریح در کارگاه مستند نگاری خواهد شد.

 

ثبت وقایع ساخت ضریح

این نویسنده عنوان کرد: پس از جنگ تحمیلی بزرگترین اتفاقی که برای ایران در عرصه تاریخ رویداد نصب ضریح سیدالشهدا (ع) بود. این کار با کارهای دیگر از نظرهای مختلف قابل مقایسه نیست. مهمترین نکته در این راستا آن است که درک فرهنگی محمود پارچه‌باف و دیگر افرادی که در این کارگاه فعالیت می‌کردند سبب شد که افرادی مانند من و مهدی غزلی اجازه نوشتن وقایع ساخت ضریح را پیدا کنیم.

 

ثبت محتوای حک شده بر روی ضریح

وی اظهار کرد: عمر مفید این ضریح 150 سال است و این نشان می‌دهد که شش یا هفت نسل پس از ما توفیق ساخت ضریح برای امام حسین (ع) را پیدا نمی‌کنند. ضریح قبلی نیز 70 سال در محل حرم مورد استفاده قرار گرفت. همچنین کتاب دیگری هم در دست نگارش است که محتوای حک شده بر ضریح را ثبت می‌کند. بر این اساس شعار، اشعار، آیات قرآنی و فراز‌هایی از زیارات که بر ضریح حک شده است در این اثر به نگار در می‌آید. نگاه مهدی غزلی به ساخت ضریح نگاهی اجتماعی بود ولی من این کار به صورت معرفتی و مذهبی انجام دادم.

بیش از یک‌سال تلاش کردیم تا مجوز ساخت ضریح را از عتبه حسینیه بگیریم، شخصیت‌های مطرحی از سراسر دنیا به دنبال آن بودند که این کار را انجام دهند، در دیداری که با آیت‌الله سیستانی در این رابطه داشتیم ایشان گفت افرادی بسیاری می‌خواستند این کار را انجام دهند، ما می‌خواهیم شما ایرانی‌ها این کار را انجام دهید.
 

آیت الله سیستانی افتخار ساخت ضریح را به ایرانی‌ها داد

محمود پارچه‌باف، رئیس هیئت امنای ساخت ضریح سیدالشهدا (ع) در این نشست عنوان کرد: علت اینکه رویکرد ما به ثبت وقایع ساخت ضریح در این برهه در زمان دارای حساسیت بود به آن دلیل است که وقتی مطلع شدیم که طی سال 84 قرار است تصمیم گرفته شود ضریحی در این راستا ساخته شود بیش از یک‌سال تلاش کردیم تا مجوز ساخت ضریح را از عتبه حسینیه بگیریم، شخصیت‌های مطرحی از سراسر دنیا به دنبال آن بودند که این کار را انجام دهند، در دیداری که با آیت‌الله سیستانی در این رابطه داشتیم ایشان گفت افرادی بسیاری می‌خواستند این کار را انجام دهند، ما می‌خواهیم شما ایرانی‌ها این کار را انجام دهید.

پارچه‌باف ادامه داد: مدت زمان سه ماه برای گردآوری اطلاعات درباره سیدالشهدا (ع) و ضریح ایشان از سال 61 هجری تا کنون در نظر گرفته شد که متاسفانه بیش از 60 صفحه اطلاعات به دست نیاوردیم. همزمان با طراحی و انجام مقدمات، مستندنگاری در تصویر و تحریر را لازم دیدیم. مرحله عقد مجوز اولین مرحله در این راستا بود و همه مراجع عظام در پیگیری و حمایت معنوی در این راستا دخیل بودند. مرحله ساخت ضریح با فراز و نشیب زیاد طی شش سال سپری شد. کارهای مربوط به امام حسین (ع) همگی سخت هستند چون ایشان خود در عاشورا روز سختی را گذراندند ولی همه این کارها نتیجه بخش هستند.

پارچه‌باف اظهار کرد: بسیاری از ما استاد محمود فرشچیان را به درستی نمی‌شناسیم چون در ساخت ضریح با عشق و دل کار را انجام داد و هیچ صحبتی درباره عقد قرارداد نکرد و می‌گفت بیش از یک‌سال است که تلاش کردم خداوند این توفیق را نصیب من کند. این پیرمرد 80 ساله طی مدت زمانی که در قم برای انجام کار روی ضریح فعالیت می‌کرد همواره بر روی پا می‌ایستاد و احساس خستگی نمی‌کرد.

وی گفت: بیشترین مطالبی که در ایام ساخت ضریح اتفاق افتاد مربوط به مطالب دلی بود معجزات بسیاری را در این راستا دیدیم که به رشته تحریر درآمده است. در ملاقات با رهبر معظم انقلاب ایشان فرمودند شما بهترین کار را می‌سازید و این کار باید در قالب کاروانی موفق در مضجع سیدالشهدا (ع) نصب شود. وقتی زمان حرکت را اعلام کردیم و مسیر معین شد متوجه شدیم که انقلابی فرهنگی در این مسیر روی داده است؛ به طوری که نزدیک به 7 میلیون نفر در مسافت هزار کیلومتری در شهرها و استان‌ها حضور پیدا کرده بودند.

پارچه‌باف گفت: مراحل نصب ضریح سیدالشهدا (ع) در قالب 45 روز اعلام شد که 53 روز به طول انجامید در همین مرحله از حامد حجتی خواستیم که مراحل نصب را مستندنگاری کند. ضریح‌ها تاکنون توسط شخصیت‌ها و پادشاهان ساخته شده است، ولی این ضریح به صورت مردمی ساخته شده و این کار به ابتکار آیت‌الله جوادی آملی صورت گرفت که مردم زیورآلات و کمک‌های مردمی خود را ارائه کردند. باقیمانده کمک‌ها و زیورآلات برای ساخت پنجره ضریح شهدای کربلا استفاده می‌شود. همچنین کتاب پنجره‌های تشنه به انگلیسی و فرانسه ترجمه می‌شود غزلی نیز ترجمه عربی این کار را در دست انجام دارد. همچنین در هفته فرهنگی که در لبنان برگزار می‌شود این کتاب‌ها عرضه خواهد شد.