به گزارش پایگاه تخصصی امام حسین علیه‌السلام کرب‌و‌بلا، پیش‌نویس تفاهم‌نامه همکاری برای برگزاری باشکوه حماسه پیاده‌روی اربعین حسینی، طی دو روز جلسه فشرده با حضور مسئولان ایرانی و عراقی تدوین شد.

در این مراسم مسؤولان ایران و عراق با تغییراتی در تفاهم‌نامه همکاری سال گذشته، تردد و استفاده از امکانات برای زائران ایرانی در اربعین را تسهیل کردند.
 

13970211000155_PhotoL.jpg

شهریار حیدری مدیرکل امور مرزی وزارت کشور با اشاره به اینکه پیش‌نویس تفاهم‌نامه همکاری ایران و عراق در اربعین حسینی در 9 بند تدوین شد، اظهار داشت: در عمده موردهای تفاهم‌نامه توافق حاصل شد اما سه مورد ذیل بندهای این تفاهم‌نامه خارج از اختیارات تصمیم‌گیری هیأت عراقی بود و برای بررسی و تصمیم‌گیری نهایی به دولت عراق ارجاع داده و پیگیری این امر به سفارت جمهوری اسلامی ایران در عراق و هیأت دولت این کشور محول شد.

حیدری با بیان اینکه این تفاهم‌نامه پس از تعیین تکلیف موارد یادشده، به امضای وزرای کشور ایران و عراق خواهد رسید، درباره نحوه پرداخت هزینه روادید گفت: ایرانیان با پرداخت معادل ریالی هزینه به سفارت عراق، می‌توانند روادید خود را دریافت کنند و در مقابل بانک مرکزی معادل مبلغ ریالی روادید را به یورو به سفارت عراق تحویل خواهد داد.
 

13970211000157_PhotoL.jpg


وی با اشاره به افزایش اعتبار تفاهم‌نامه ایران و عراق برای اربعین به مدت سه سال، افزود: پیش از این، مدت اعتبار تفاهم‌نامه اربعین میان دو کشور یک ساله بود که مقرر شد اعتبار این تفاهم‌نامه سه ساله شود و البته در سال‌های بعد در صورت نیاز به تغییر و یا اصلاح برخی موارد در چارچوب تفاهم‌نامه تغییرات اعمال شود.

حیدری با بیان اینکه روان‌سازی صدور روادید و پیش‌بینی بازگشایی مرز خسروی، قبل از موسم اربعین، از مهمترین بندهای پیش‌نویس تفاهم‌نامه همکاری بین دو کشور در موسم اربعین است، خاطر نشان کرد: در پیش‌نویس این تفاهم‌نامه علاوه بر بازگشایی مرز خسروی، پیشنهاد شد تا مرز سومار در کرمانشاه نیز در صورت اضطرار و بروز مشکل در مرزها برای تردد زائران مورد استفاده قرار گیرد.
 

13970211000160_PhotoL.jpg


مدیر ستاد اربعین در ادامه با بیان اینکه وضعیت بهداشت و درمان در اربعین برای زائران بهبود می‌یابد گفت: با همکاری وزارت بهداشت عراق, وضعیت بهداشت در عراق در زمان اربعین تسهیل می‌شود. همچنین بیمه زائران نیز مورد بررسی و توافق قرار گرفت.
 

13970211000158_PhotoL.jpg


حیدری با بیان اینکه بحث مرزهای هوایی و استفاده از مرزهای دریایی نیز مورد توافق دو طرف قرار گرفت، گفت: ما تمام تلاش خود را برای تسهیل سفر زائران اربعین از زمان ثبت‌نام و ورود تا استقرار و برگشت انجام می‌دهیم و به نظر می‌رسد امسال اعزام زائران اربعین بهتر از سال گذشته باشد. البته سال 96 یکی از بهترین سال‌های برگزاری پیاده‌روی اربعین بود چرا که مشکل امنیتی نداشتیم.
 

13970211000159_PhotoL.jpg