پایگاه تخصصی امام حسین علیه‌السلام کرب‌و‌بلا گزارش می‌دهد:
 

سفر به عتبات در ماه رمضان

مدیر کل عتبات سازمان حج و زیارت با اشاره به اعزام‌های 14 و 22 روزه برای ماه مبارک رمضان گفت: هزینه این سفرها معادل هزینه سفرهای عادی یک‌ هفته‌ای به همراه درصد محدودی افزایش پیش‌بینی شده است.

وی با اشاره به برنامه‌های اعزام کاروان‌ها به عتبات در سفرهای 22 روزه، افزود: زائران در این مدت، 10 شب در کربلا، 10 شب در نجف و 2 شب در کاظمین اقامت دارند تا امکان گرفتن روزه برای آن‌ها فراهم شود که قیمت این سفرها متفاوت است.
 

تسهیلات بانکی برای اعزام دانشگاهیان به عتبات

طرح اعطای تسهیلات قرض‌الحسنه به دانشگاهیان برای اعزام به عتبات عالیات با افزایش سقف این تسهیلات، تا پایان خرداد ماه سال جاری تمدید شد. با تمدید این طرح و افزایش سقف فردی تسهیلات، دانشجویان و استادان دانشگاه می‌توانند برای اعزام به عتبات عالیات به صورت هوایی، از 20 میلیون ریال و سفر زمینی از 13 میلیون ریال تسهیلات قرض الحسنه بانک ملت استفاده کنند. 
پیش از این، سقف اعطای این تسهیلات برای سفرهای هوایی به عتبات 15 میلیون ریال و برای سفرهای زمینی 10 میلیون ریال بوده است. بر این اساس، بانک ملت مبلغ 20 میلیارد ریال برای اعطای تسهیلات قرض الحسنه عتبات دانشگاهیان، اختصاص داده است.
 

موکب‌های اربعین درجه‌بندی و ساماندهی می‌شوند

اولین نشست هم‌اندیشی کمیته مشارکت‌های مردمی ستاد مرکزی اربعین امروز 9 اردیبهشت‌ ماه در ساختمان شهرداری تهران برگزار شد. در این نشست حسن پلارک رئیس کمیته مشارکت‌های مردمی ستاد اربعین گفت: اگر تدبیر مسئولان نبود جمعیت میلیونی اربعین می‌توانست به یک بحران تبدیل شود.
او خاطر نشان کرد: سال گذشته درصد قابل توجهی از خدمت‌رسانی را در داخل کشور به ویژه مرزهای خروجی داشتیم که با موفقیت صورت گرفت. وی با اشاره به ساماندهی و درجه بندی یک هزار و 800 موکب اربعین تصریح کرد: در سال جاری این ساماندهی دقیقتر می‌شود. ستاد اربعین نقش هماهنگی مدیریت و ساماندهی را بر عهده دارد که کمیته مشارکت با توجه به ماموریت مهم نقش اساسی در خدمت‌رسانی به مردم را دارد که باید مورد توجه قرار گیرد.

وی با اشاره به توسعه حرمین شریفین در عراق خاطر نشان کرد: با توسعه حرم امیرالمومنین (ع) در صحن حضرت زهرا (س) امکان اسکان 100 هزار نفر ایجاد شد همچنین امسال بخشی از صحن عقیله بنی هاشم (س) حرم امام حسین (ع) در اختیار زائران قرار می‌گیرد که امیدواریم در سال‌های آینده تمامی این صحن و همچنین توسعه حرمین شریفین در کاظمین و سامرا به بهره‌برداری برسد.
 

لغو روادید اربعین فعلا امکان‌پذیر نیست

شهریار حیدری، مدیر کل امور مرزی وزارت کشور با اشاره به اینکه برداشتن ویزا برای زائران اربعین حسینی مشروط به لغو قوانین دو طرفه است، اظهار داشت: طبق مذاکرات قبلی رئیس جمهور با نخست وزیر عراق، ایران آمادگی خود را برای لغو روادید اربعین اعلام کرده است که البته برای تحقق این امر باید طرف عراقی نیز موافقت خود را اعلام کند.

وی با بیان اینکه مسئولان عراقی فعلا آمادگی لغو روادید اربعین را برای ایران ندارند، افزود: با وجود آمادگی ایران برای لغو ویزای اربعین، طرف عراقی تا کنون هیچ‌گونه رغبتی برای لغو شدن آن اعلام نکرده است بر همین اساس لغو روادید فعلا امکان‌پذیر نیست.

حیدری با اشاره به تلاش برای کاهش هزینه‌های سفر اربعین، خاطر نشان کرد: ما با تدابیر اتخاذ شده سعی کردیم تا جای ممکن هزینه سفر زائران اربعین را کاهش دهیم تا افراد به راحتی به این سفر معنوی مشرف شوند.