به گزارش پایگاه تخصصی امام حسین علیه‌السلام کرب‌وبلا،به نقل از پایگاه خبری vetogate.com؛ از جمله آثار نفیسی که در گنجینه‌ نسخ خطی وزارت اوقاف مصر در مسجد «سیده زینب(س)» قاهره نگه‌داری می‌شود، مصحف منسوب به «امام علی(ع)»، مصحف «عثمان»، «مصحف تاریخی نادر و کمیاب متعلق به قرن دهم هجری» و تابلوهای دست‌نویس از از آیات قرآن و احادیث نبوی است.

مصحف منسوب به امام علی(ع) در 504 صفحه بزرگ، با رنگ مایل به مشکی و خط کوفی ساده که تاریخ آن به قرن اول هجری باز می‌گردد، کتابت شده و صفحه آخر این مصحف که به خط ثلث است، در زمان امپراطوری عثمانی به آن اضافه شده است.

از دیگر آثار نفیس قرآنی وزارت اوقاف مصر، مصحف عثمان است که این اثر یکی از شش مصحف ارسالی خلیفه سوم به بلاد اسلامی پس از یکی‌کردن مصاحف است. این نسخه قرآنی در مسجد امام حسین(ع) قاهره، نگهداری می‌شد و دارای 1087 صفحه بزرگ در مقیاس 57 در 57 سانتیمتر است که با رنگ قهوه‌ای و به خط کوفی ساده نگارش شده است.

کار مرمت این نسخه کهن قرآن کریم که توسط کمیته‌ای علمی متشکل از 7 بانوی کارشناس مرمت در دارالکتب مصر و با همکاری «جان ممفرد»، کارشناس آمریکایی و انجمن «المکنز الاسلامی» انجام شد، مردادماه سال جاری به پایان رسید.

مصحف تاریخی و کمیاب متعلق به قرن دهم هجری از دیگر گنجینه‌های وزارت اوقاف مصر است. این مصحف در کتابخانه مسجد «عطیه ابوالریش» شهر «دمنهور» در استان بحیره مصر نگهداری می‌شد که علاوه بر متن قرآن، علم قرائات و تفسیر نیز در آن وجود دارد و در انتها، فهرست سوره‌های قرآن به ترتیب حروف ابجد نگارش شده‌ است.

از دیگر گنجینه‌های وزارت اوقاف مصر می‌توان به تابلوهای قرآنی و احادیث نبوی دست‌نویس اشاره کرد که برای تزئین در مساجد نصب می‌شده و پس از فرسایش، عملیات ترمیم روی آن‌ها صورت گرفته است.

همچنین بخش اول اطلس جغرافیایی موقوفات وزارت‌ اوقاف مصر در منطقه «وجه بحری»(شمال مصر) از دیگر آثار نفیس این وزارتخانه به شمار می‌آید