به گزارش پایگاه تخصصی امام حسین علیه‌السلام کرب‌وبلا: حجت الاسلام مهدی مهدوی پور در مصاحبه اختصاصی با ایرنا در تشریح اهمیت جایگاه امام اول شیعیان جهان در نزد مسلمانان هند اعم از شیعه و سنی گفت: یکی از امتیازات جامعه هند آن است که با وجود ادیان مختلف در این کشور، محبت به اهل بیت و مخصوصا حضرت علی (ع) فراگیر و گسترده است به گونه‌ای که در ایالت اوتار پرادش که با بیش از 200 میلیون جمعیت فاقد اکثریت مسلمان است امروز یعنی 13 رجب به عنوان تعطیل رسمی اعلام شده است.
وی افزود: همچنین به مناسبت 13 رجب در هندوستان مراسم بزرگی به نام روز علی‌بن‌ابی‌طالب (ع) برگزار می‌شود.
او خاطرنشان کرد: شعرا از همه مذاهب از جمله هندوها، سیک‌ها و مسلمانان در مورد فضایل حضرت علی (ع) شعرهای زیادی سروده‌اند که اگر آن‌ها جمع آوری شوند، چند جلد کتاب تهیه خواهد شد.

 

552.jpg

حجت الاسلام مهدوی پور در ادامه سخنان خود تصریح کرد: همچنین قوالی در شبه قاره هنری محبوب با شهرت جهانی است که بیشتر در اوصاف و بیان فضایل حضرت علی (ع) در مجالس جشن و سرور اجرا می‌شود. در درگاه‌ها و مزارات بزرگ هند مانند نظام الدین اولیا در دهلی نو، در طول سال مراسم قوالی همراه با شعرخوانی و موسیقی خاص با موضوع فضایل حضرت علی (ع) برگزار می‌شوند.
وی در ادامه گفت: در دانشگاه علیگر که یکی از دانشگاه‌های بزرگ هند است و حدود 30 هزار دانشجو دارد، 13 رجب به نام روز علی‌بن‌ابی‌طالب (ع) نام‌گذاری شده و در این روز سمیناری برای تبیین زوایای شخصیت امام اول شیعیان برگزار می‌شود که در آن مقالات متعددی ارائه و نمایشگاهی نیز برپا می‌شود و به کسانی که بهترین مقالات را ارائه کرده‌اند جوایزی اهدا می‌شود.
نماینده ولی فقیه در شبه قاره هند در خصوص اقدامات انجام شده جهت معرفی بیشتر سیره امیرالمومنین (ع) به جامعه هند گفت: دفتر نمایندگی مقام معظم رهبری در شبه قاره هند از دو سال قبل، سال 1440 قمری که از محرم امسال شروع می‌شود را به عنوان سال امام علی (ع) معرفی کرد که این پیشنهاد با استقبال مسلمانان مواجه شد. 
وی خاطرنشان کرد دلیل انتخاب امسال، مصادف شدن آن با یک هزار و چهارصد و چهلمین سال شهادت امیر مومنان (ع) است. 
او با اشاره به این‌که پیشنهاد ایران با استقبال بزرگان اهل سنت و همچنین شیعه مواجه شد، گفت: پنج سمینار در شهر حیدرآباد که دارای اکثریت مسلمان است و همچنین سایر ایالت‌های هند درباره موضوعاتی مانند عدالت امیرالمومنین (ع)، عرفان و معنویت از نظر علی (ع)، فضایل مولای متقیان از زبان حضرت محمد (ص)، نهج‌البلاغه و شاخصه‌های اخلاقی امیرالمومنین (ع) برگزار خواهد شد.
همچنین یک کتاب چهارده جلدی به نام «نفس رسول» در حال آماده شدن است و در سمینار شهر حیدرآباد رونمایی خواهد شد.
مهدوی پور خاطرنشان کرد: فرآیند کتاب‌شناسی امام علی (ع) نیز آغاز شده است و کتاب‌های قدیمی حتی با قدمت 100 تا 200 سال قبل که در سراسر هندوستان تدوین گردیده شناسایی شده‌اند. نتایج این تلاش‌ها در قالب یک جلد کتاب که شامل عناوین یک هزار کتاب در این موضوع خواهد بود در سال امام علی (ع) رونمایی خواهد شد. علمای بزرگ هندوستان کتاب‌های بسیار ارزشمندی در مورد امام علی (ع) تدوین کرده‌اند که برخی از آن‌ها خطی هستند که در این کتاب معرفی خواهند شد.
وی در خصوص بزرگداشت سیره حضرت علی (ع) در مراسم نماز جمعه در سراسر هندوستان هم گفت: ستاد ائمه جمعه هند اعلام کردند که امامان جمعه در تمام خطبه‌های نماز جمعه در طول سال یک سخن از سخنان امیرالمومنین (ع) را پایه سخنرانی‌های خود قرار خواهند داد و در این زمینه نیز یک کتاب در حال آماده شدن است. علاوه براین کلاس‌های علی شناسی برای جوانان در سراسر هندوستان برگزار خواهد شد و موسسات فراوانی برای انجام این کارگاه‌ها اعلام آمادگی کرده‌اند.
وی افزود: مراسمی نیز برای شناخت سیره حضرت علی (ع) در مساجد و حسینیه‌های هندوستان برگزار خواهد شد.