به گزارش پایگاه تخصصی امام حسین علیه‌السلام کرب‌وبلا، علی مجاهدی روز سه‌شنبه در دومین همایش نکوداشت عمان سامانی شاعر مرثیه‌سرا در شهر سامان افزود: عمان سامانی قرائت عرفانی از فرهنگ حماسه عاشورا را در ادبیات پارسی به زیبایی جلوه داد و این امر باعث ماندگاری او در سپهر ادبیات ایران شد.
وی تصریح کرد: پیش از عمان سامانی نیز میرزا حسن اصفهانی معروف به «صفی علی» به قرائت عرفانی از فرهنگ عاشورا پرداخته بود ولی چون اشعارش با مفاهیم فلسفی و عرفانی و علمی همراه بود از دسترس عموم خارج است و بیشتر خواص آن را می‌خوانند.
به گفته وی، اما شعر عمان سامانی بسان رودی است که با یک فراز و فرود فرهنگ عاشورایی را بیان می‌کند.
مجاهدی با بیان این‌که در مورد فرهنگ عاشورا قرائت‌های متفاوتی از جمله قرائت ماتمی و عاطفی وجود دارد، گفت: در قرائت ماتمی مبنا بر این است که به هر شکلی مخاطب به گریه وا داشته شود، به همین دلیل ممکن است در قرائت ماتمی، اضافات و تحریفات وجود داشته باشد که این به فرهنگ عاشورا صدمه می‌زند و اوج آن در زمان ناصرالدین شاه بود.
این محقق و عمان پژوه کشور گفت: قرائت دیگری از فرهنگ عاشورا وجود دارد که قرائت ارزشی و فرهنگی است که منش و رفتار امام حسین (ع) در روز عاشورا را بیان می‌کند و شعر عمان سامانی برگرفته از این قرائت است.
به گفته وی، پس از انقلاب اسلامی ایران قرائت ارزشی و اخلاقی مورد توجه قرار گرفت و به حرکت ارزشی قیام سید و سالار شهیدان در ادبیات پارسی توجه ویژه‌ای شده است.
مجاهدی اظهار کرد: متاسفانه شبکه‌های وهابی و صهیونیستی به دنبال بزرگ‌نمایی تحریف‌ها و بدع‌ت‌ها در عزاداری‌هاست. 
نویسنده کتاب «شکوه شعر عاشورا» با بیان این‌که امام حسین (ع) در هر منزل خطبه‌ای ارزشی خواندند یادآور شد: حضرت زینب (ع) در خطبه‌خوانی عاشورایی جلوه‌های جلالی و جمالی حضرت حق را بیان می‌کنند.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی چهارمحال و بختیاری نیز گفت: عمان سامانی تابلوی عظیمی از قیام امام حسین (ع) را با واژگان حماسی به تصویر کشیده است.
جواد کارگران دهکردی در این همایش با بیان این‌که در دهه 80 نیز یک بار دیگر همایش نکوداشت عمان سامانی در استان برگزار شده بود، افزود: شخصیت علمی و ارزشی این شاعر بزرگ که مقام معظم رهبری در سفر به چهارمحال و بختیاری از این شاعر به نیکی یاد کردند، باید برای نسل جوان تبیین شود.
به گفته وی، عمان سامانی در ادبیات ایران به عنوان تاج الشعرا شناخته شده است و گنجینه الاسرار این شاعر شاهکار ادبیات عاشورایی است.
به گزارش ایرنا، ˈمیرزا نورالله عمان سامانی در 1285 هجری قمری به دنیا آمد و او معروف به تاج‌الشعرا در 1324 هجری قمری دارفانی را وداع گفت، حاصل 64 سال زندگی عارفانه او کتاب گنجینه الاسرار است که نشانگر ارادتمندی وی نسبت به ائمه اطهار (ص) بود. 
عمان سامانی در کتاب گنجینه الاسرار با نگاهی ژرف و عمیق، مخاطب خود را با نکات سرشار از جادوانگی حماسه عظیم کربلا، که اوج انسانیت است، آشناتر می‌کند. 
او در بیان صفات علی اصغر (ع) به زبان شعر بیان می‌کند که «اشرف اولاد آدم را پسر / لیکن اندر رتبه، آدم را پدر / از علی اکبر به صورت اصغر است / لیک در معنی علی اکبر است.»
شعر معروف «کیست این پنهان مرا در جان و تن / کز زبان من همی گوید سخن» نیز از عمان سامانی است.
سامان در 15 کیلومتری مرکز چهارمحال و بختیاری قرار دارد.

11114.jpg