به گزارش پایگاه تخصصی امام حسین علیه‌السلام کرب‌وبلا، حجت‌الاسلام‌ و المسلمین مجید همتی اظهار کرد: اگر رفتار درست را در کودکان تقویت کنیم رفتار‌های غلط آن‌ها از بین می‌رود.

وی با بیان این‌که تقویت کردن کودکان نباید در ابعاد تغذیه‌ای خلاصه شود، عنوان کرد: در کنار تقویت کننده‌های مادی تقویت کننده‌های فعالیتی نیز باید انجام شود و این نوع تقویت کننده‌ها شامل بازی کردن والدین با کودکان می‌شود.

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به این‌که انجام تحرک در کودکان موجب تقویت بعد حرکتی ذهن آن‌ها می‌شود، مطرح کرد: تقویت کننده‌های اجتماعی نیز تاثیر بسیاری در تربیت کودکان دارد که نوازش کردن، نگاه محبت‌آمیز و تعریف کردن از آن‌ها در جمع از جمله تقویت کننده‌های اجتماعی هستند.

وی با بیان این‌که انسان خطاکار با پاداش دادن به انسان نیکوکار تنبیه می‌شود، خاطرنشان کرد: یکی از وظایفی که به عهده والدین است تشویق کودکان برای رفتن به محافل اهل‌بیت (ع) است؛ در کنار محافلی که برای بزرگسالان برگزار می‌شود باید برای کودکان نیز مجالسی متناسب با سن آن‌ها دنبال شود.

همتی با اشاره به این‌که کودکان در دوران نوجوانی دچار تغییرات بسیاری می‌شوند که والدین باید نسبت به آن‌ها توجه داشته باشند، تصریح کرد: از جمله این تغییرات که به صورت همه‌گیر است پرخاشگری در نوجوانان پسر و حساس شدن در نوجوانان دختر است.

وی با بیان این‌که در سنین نوجوانی تاثیر دوستان در یکدیگر بسیار زیاد است، یادآور شد: در بسیاری از موارد فرزندان اعمال ناپسند را از والدین خود یاد می‌گیرند که در این حالت تنها با اصلاح والدین این اعمال را ترک خواهند کرد.

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به این‌که والدین باید دغدغه نمازخوان شدن فرزندان خود را داشته باشند، بیان کرد: متاسفانه در جامعه رسم شده است که کودکان تا قبل از سن تکلیف باید آزاد بوده و لزومی برای خواندن نماز و گرفتن روزه ندارند، اما در آموزه‌های اهل‌بیت (ع) آمده است که از هفت سالگی باید نماز خواندن را برای کودکان واجب کرد.

وی با بیان این‌که نماز مرز بین کفر و ایمان است، ادامه داد: هفت سال دوم زندگی کودکان، هفت سال طلایی برای والدین است چرا که در این سنین آمادگی پذیرش دستورات را از سوی قدرت دارند و والدین نیز باید از این ظرفیت برای نمازخوان کردن فرزندانشان استفاده کنند.