به گزارش خبرنگار فرهنگی پایگاه تخصصی امام حسین علیه‌السلام کرب‌وبلا، کتاب «تصوف ایرانی و عزاداری عاشورا» از مجموعه کتاب‌های سرو نشر «آرما» است که به تازگی منتشر شده است، این بخش به مطالعات فرهنگ شیعی نشر آرما اختصاص یافته است.

همانطور که در مقدمه این کتاب عنوان شده، سؤال اصلی کتاب این است که آیا صوفیه (اعم از قلندریه و اهل فتوت) در برپایی آیین‌های عزاداری نقش داشته‌اند؟ در صورت مثبت‌بودن پاسخ، میزان تأثیر‌گذاری آن‌ها بر آیین‌های عزاداری محرم به چه اندازه بوده است؟ و از میان آیین‌ها و عناصر عزاداری محرم، کدام یک به‌ طور مشخص، اصلی صوفیانه دارد؟

فرضیه مطرح شده این است که صوفیه در بسیاری از آیین‌های عزاداری به‌طور اساسی و تعیین‌کننده تأثیر گذاشته و بلکه منشأ بسیاری از آن‌هاست. بر این اساس، بسیاری از آیین‌ها و عناصر عزاداری یا به‌ کلی صوفیانه است یا این‌که صوفیان واسطه انتقال آن از فرهنگ ایرانی و شرقی به فرهنگ شیعی و اسلامی بوده‌اند.

در این کتاب ابتدا ضمن معرفی موضوع و دسته‌بندی و مرور منابع، سابقه عزاداری در سنت اسلامی و ایرانی مطرح شده است. سپس درباره اهل فتوت، اعم از فتوت صوفیانه و عیاری و نیز نسبت آنان با تصوف بحث شده و در فصولی مجزا، آیین‌های عزاداری محرم که گروه‌های صوفی در آن نقش ایفا کرده‌اند، بررسی شده است. همچنین در چند فصل به نقش صوفیه در هنرهای آیینی مربوط‌ به واقعه عاشورا، همچون قصه‌خوانی و نقالی، روضه‌خوانی و تعزیه پرداخته شده است.

این کتاب که شامل 400 صفحه است، چاپ نخست آن به تازگی منتشر و با قیمت 30 هزار تومان در دسترس علاقه‌مندان قرار گرفته است.