به گزارش خبرنگار پایگاه تخصصی امام حسین علیه‌السلام کرب‌وبلا؛ پرفسور اندرو نیومن استاد دانشگاه ادینبرو انگلیس در این نشست پژوهشی که عصر پنج‌شنبه در موسسه الحکمه قم برگزار شد، در مورد مفهوم شیعه و حوزه‌های جغرافیایی آن به ارائه توضیح پرداخت و گفت: یکی از نکات اساسی در تحقیقات صورت گرفته در مورد تشیع، ضعف شدید ادبیات غرب در مورد شیعه به طور کلی و منزلت حدیث نزد شیعه است.

وی ادامه داد: خاستگاه عدم توجه به شیعه و احادیث شیعه، غفلت غرب از نقش دین به طور کلی و به ویژه نقش‌آفرینی ایدئولوژی شیعه است. 

استاد دانشگاه ادینبرو انگلیس اضافه کرد: خاستگاه دیگر، غفلت مراکز پژوهشی و دانشگاه‌ها، فقدان اساتید متخصص قوی در مورد شیعه‌شناسی و به ویژه حدیث‌شناسی شیعه است.

وی با بیان این‌که ترجمه و انتشارات کتاب وقت و پول زیادی لازم دارد، گفت: سه مرکز اصلی آکادمی در انگلیس جزو مراکز شیعه‌شناسی هستند و در این عرصه به فعالیت می‌پردازند.

نیومن اضافه کرد: ما پیروان سنت ابراهیمی اعم از مسیحی، مسلمان و یهودی باید گفت‌وگوی مشترکی را ایجاد نماییم و خوبی‌های همدیگر را یاد بگیریم. وی با تأکید بر این‌که ما مسیحیان نیز گرفتار سکولارها و لائیک‌ها و ایسم‌های مختلف هستیم، اظهار داشت: ما دینداران باید کاری کنیم سنت ابراهیمی از بین نرود.

استاد دانشگاه انگلیس اضافه کرد: باید برای امضای تفاهم‌نامه بین دانشگاه ادینبورگ و جامعه المصطفی تلاش کنیم و رفت و آمدها بیشتر شود. وی با بیان این‌که باید از مرحله حرف زدن صرف عبور کنیم اضافه کرد: باید جلو رفته و بیشتر کار کنیم و وارد مراحل عملی شویم.

در ادامه این نشست معرفی سایت‌ها و وب سایت‌های مراکز مختلف انگلیس و اسکاتلند در موضوع شیعه‌شناسی انجام شد. معرفی کتاب ژورنال مطالعات شیعه و معرفی کتاب با موضوع ملاصدرا به انگلیسی همچنین توضیح در خصوص دانشکده‌های اسلامی بریتانیا از دیگر برنامه‌های این نشست علمی بود. متون ترجمه شده از بزرگان شیعه به زبان انگلیسی و معرفی ترجمه کتاب‌های سید بحرالعلوم به انگلیسی همچنین معرفی وب سایت‌های مختلف شیعه‌شناسی در انگلیس مانند وب سایت «محمد» از دیگر بخش‌های این نشست بود.