به گزارش خبرنگار پایگاه تخصصی امام حسین علیه‌السلام کرب‌وبلا، شهریار حیدری، مدیر کل دفتر امور مرزی وزارت کشور و سخنگوی ستاد مرکزی اربعین به تشریح اهم اقداماتی که برای برگزاری اربعین 97 در دست انجام است، پرداخت و عنوان کرد: بعد از برگزاری اربعین 96 بلافاصله از همه استانداری‌ها، کمیته‌های 13 گانه زیرمجموعه ستاد مرکزی اربعین و بخش‌های مختلفی که ضرورت داشت در خصوص اربعین نظر دهند، خواستیم نقاط ضعف، قوت و آسیب اربعین 96 را اعلام کنند تا بتوانیم برای اربعین 97 این آسیب‌ها را به حداقل برسانیم.

وی در ابتدا به بیان نقاط قوت اربعین سال جاری پرداخت و گفت: اربعین سال 96 نسبت به سال قبل‌ روان‌تر بود و بحث تبدیل ارز به ریال جزو سیاست‌های دولت بود که با موفقیت اجرا شد، هدایت مردم برای سفر در زمان مشخص و اطلاع‌رسانی به موقع ستاد اربعین و کمیته‌ها برای نحوه مدیریت نیز با موفقیت اجرا شد. بحث لایه‌بندی‌های امنیتی در مرزهای خروجی نیز باعث شد امسال خروج غیر قانونی مسافر نداشته باشیم.

حیدری در پاسخ به این سؤال که یعنی در سال جاری خروج غیر قانونی نداشتیم و بازداشتی هم به خاطر خروج غیرقانونی در کشور عراق نداشته‌ایم، گفت: بله خروج غیر قانونی و دستگیری به دلیل خروج غیر قانونی در اربعین نداشتیم.

صدور ویزای فردی تجربه خوب مدیریتی برای اربعین بود

سخنگوی ستاد مرکزی اربعین یکی دیگر از نقاط قوت اربعین 96 را صدور ویزای انفرادی عنوان کرد و گفت: صدور ویزای گروهی (مانیفستی) مشکلاتی برای مردم و مسئولان ایجاد کرده بود که اما امسال دو میلیون و 352 هزار ویزای انفرادی صادر شد و یک تجربه بسیار خوب برای مدیریت اربعین بود.

وی ادامه داد: امسال زمان بیشتری برای تردد از مرزها اختصاص داده و 20 روز زمان برای تردد در نظر گرفته شده بود، همراهی خود مردم با برنامه‌ها هم به دلیل اطلاع‌رسانی‌ها و اعلام زمان مشخص و مقرر خیلی بیشتر از سال‌های گذشته بود و همه این مسائل باعث شد اربعین 96 از نظر دستگاه‌هایی که این مراسم را ارزیابی کرده‌اند و مسئولان ارشد کشور مراسمی موفق باشد و مورد رضایت مقام معظم رهبری، ریاست جمهوری و وزارت‌‌خانه‌ها باشد.

مرز خسروی به دلیل آماده نبودن طرف عراقی باز نشد

مدیر کل دفتر امور مرزی وزارت کشور از تقدیر مسئولان عراقی برای مدیریت و هماهنگی مراسم اربعین نیز سخن گفت و با تأکید بر این‌که به دنبال رفع نقاط ضعفمان هستیم، به بیان مهم‌ترین آسیب‌ها و نقاط ضعف اربعین 96 پرداخت و گفت: اگر مرز خسروی باز می‌شد روان‌سازی خروج و ورود بهتر بود و از امکاناتی که در آن‌جا فراهم شده بود به خوبی استفاده می‌شد، البته ما آماده بودیم اما طرف عراقی آماده بازگشایی این مرز نبود، اما سعی می‌کنیم سال 97 این مرز باز و مرزهای دیگر هم برای تردد زائران اربعین اضافه شود.

وی افزود: تکمیل پروژه‌های عمرانی منتهی به مرزها از دیگر نقاط ضعف ما بود که برای اربعین سال 97 باید رفع شده و حداقل سه ماه قبل از اربعین 97 پروژه‌هایی از جمله توسعه و تعریض راه‌ها، توسعه و تکمیل پارکینگ‌ها، تجهیز پایانه‌های مرزی باید به اتمام برسد و برای سال آینده مشکل عمرانی در ایام اربعین نداشته باشیم و جاده‌ها آماده باشند.

تکمیل پروژه آب‌رسانی به مرز چزابه و تکمیل پایانه مرزی چزابه

تکمیل پروژه آب‌رسانی به مرز چزابه و تکمیل پایانه مرزی چزابه از دیگر برنامه‌های مهم اربعین 97 بود که حیدری از آن‌ها سخن گفت و اظهار کرد: تغییر تمرکز مدیریت از مرکز به استان‌ها، از استان به شهرستان و از شهرستان به بخش‌ها از دیگر برنامه‌های مهم مدیریتی اربعین 97 است.

وی اضافه کرد: تغییر سلسله مراتب مدیریتی اربعین را روان‌تر و موجب مدیریت بهتر این مراسم می‌شود و توزیع اربعین در سطح کشور صورت می‌گیرد. تا اربعین 96 مدیریت این مراسم با ستاد مرکزی، کمیته‌های 13 گانه و ستاد‌های استانی بود. اما در اربعین 97 مدیریت به شهرستان‌ها و بخش‌ها واگذار و از این مراکز آغاز می‌شود.

وی با اشاره به این‌که هر سال زمان مشخصی برای صدور روادید اربعین در نظر گرفته می‌شود و اربعین یک پروسه زمانی مشخص دارد، اظهار کرد: در این زمان‌ها است که ما به لحاظ امنیت، تغذیه، اسکان و بسیج حمل و نقل زمینی، دریایی و هوایی مسئولیت داریم. اما قبل و بعد از این پروسه زمانی خدمات تعریف نمی‌شود. زمان اربعین سال 97 هنوز مشخص نشده و یک ماه آینده مشخص می‌شود.

سخنگوی ستاد مرکزی اربعین لغو روادید اربعین را از سیاست‌های کلان ستاد مرکزی اربعین عنوان کرد و گفت: اگر طرف عراقی آماده حذف روادید شود اربعین روان‌تر و بهتر انجام خواهد گرفت.