به گزارش پایگاه تخصصی امام حسین علیه‌السلام کرب‌وبلا، با تکمیل و بهره‌برداری از فاز اول طرح توسعه حرم مطهر سیدالشهدا (ع) که به نام صحن حضرت زینب سلام الله علیها در حال اجرا است، 144 برابر به وسعت کنونی این حرم مطهر افزوده می‌شود.

بر اساس این گزارش ستاد بازسازی عتبات عالیات طرح توسعه 38 هکتاری را طراحی کرده است که بر اساس آن در اطراف حرم امام حسین (ع) سه صحن احداث می‌شود. در مرحله اول؛ فقط نیمی از صحن حضرت زینب (س) و امام حسین (ع) با عنوان پروژه صحن عقیله بنی‌هاشم حضرت زینب (س) ساخته می‌شود.

با توجه به زمین‌های تملک شده از سوی عتبه حسینی، در فاز نخست زمینی به مساحت حدود 5 هکتار تحویل ستاد بازسازی عتبات عالیات شده و عملیات اجرایی آن از حدود دو سال پیش آغاز شده است.

با توجه به بالا بودن سطح آب‌های زیرزمینی در کربلا، باید پیش از انجام عملیات گودبرداری، محدوده اجرای پروژه تبدیل به یک استخر خشک می‌شد. به این منظور متخصصان ایرانی با استفاده از دستگاه‌های هیدروفرز در حال ایجاد دیوار آب‌‌بند به عمق بیش از 30 و عرض یک متر در محدوده پروژه هستند.

با تکمیل صحن عقیله بنی‌هاشم (س) که برنامه 6 ساله برای آن در نظر گرفته شده است، حدود 230 هزار متر بنا در اختیار حرم مطهر قرار می‌گیرد.