به گزارش پایگاه تخصصی امام حسین علیه‌السلام کرب‌وبلا؛ احمد مازنی نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس و عضو کمیسیون فرهنگی در مجلس شورای اسلامی طی یادداشتی برگزاری دومین دوره انتخاب «کتاب سال عاشورا، جایزه دعبل خزاعی» را - که اختتامیه آن چند روز گذشته برگزار شده است - از چند جهت مهم و حائز اهمیت برشمرد.
به گفته مازنی، بنیاد دعبل خزاعی با هدف شناسایی و معرفی کتاب‌های برتر در موضوعات مرتبط با امام حسین (ع)، ‌واقعه‌ عاشورا و ادبیات، هنر و آیین‌های عاشورایی، دومین دور انتخاب «کتاب سال عاشورا، جایزه دعبل خزاعی» را از بین آثار منتشر شده در سال‌های 1394 و 1395 در 19 رشته برگزار کرده است.
در متن یادداشت حجت‌الاسلام و المسلمین مازنی درباره مراسم اختتامیه، تاثیرات و اهداف این دوسالانه عاشورایی آمده است؛
از آن‌جا که در مراسم اختتامیه جشنواره کتاب عاشورایی دعبل شرکت کردم، این مراسم را از چند جهت مفید و تاثیرگذار دیدم، یکی از منظر مزین بودن به نام دعبل، چرا که نام دعبل یادآور «هنر متعهد» است، هنر مردی که خود می‌گوید: «لی خمسون سنه أحمل خبشتی علی کتفی، أدور علی من یصلبنی علیها فما أجد من یفعل ذلک»، «من 50 سال است که چوبه دار خود را بر دوش می‌کشم تا کسی مرا با آن به دار آویزد اما کسی را نمی‌یابم (وفیات الاعیان ج 2، ص 266).» او که قصیده معروف «مدارس آیات» را سرود و پس از خواندن آن در حضور امام هشتم (ع) مورد عنایت ویژه آن حضرت قرار گرفت.
ویژگی دیگر این جایزه این بود که در آن آثاری فاخر از جنس عقل و عشق در مورد عاشورا ارائه داده شد، آثاری در این همایش مورد قدردانی قرار گرفت که از یک سو دارای بار علمی، پژوهشی و از دیگر سو اشعار، نمایش‌نامه و سایر رشته‌های هنری بود، سخنرانی و برنامه‌های این مراسم نیز واجد همین ویژگی‌ها بودند، یکی از سخنرانی‌ها بر ضرورت نگاه اجتهادی به تاریخ عاشورا تاکید داشت و سخنران دیگری درباره یکی از بزرگان مکتب عرفانی اهل‌بیت یعنی «علامه شعرانی» داد سخن داده بود و گویندگانی که با شعر در سبک‌های گوناگون از حسین (ع) و زینب (س) گفتند و نمایش کوتاهی که از وفاداری عباس (ع) در مقابل شمر لعین حکایت می‌کرد.

اهداف برگزاری کتاب سال عاشورا این است که نویسندگان، در حوزه‌های اجتماعی، هنری، ادبیات و حتی در عرصه کودک و نوجوان، پژوهش‌های عاشورایی را مد نظر قرار می‌دهند اما متاسفانه در بسیاری از این بخش‌ها همچنان با فقر منابع مواجه هستیم و البته معتقدم جایزه دعبل خزاعی می‌تواند نقش تاثیرگذاری در بهبود پژوهش‌های عاشورایی داشته باشد چرا که یکی از اهداف و چشم‌اندازهای کتاب سال عاشورایی و جایزه دعبل شناسایی خلاهای تالیف در این حوزه معرفی شده است.


اوج تاثیرگذاری این برنامه بر مستمع حضور ذاکر پیر اهل‌بیت (ع) «غلام‌رضا سازگار» بر روی سن بود، وی که برای دریافت جایزه اثر شعری خود به جایگاه دعوت شده بود به رسم برنامه قرار شد گپی با مستمعین بزند، اما او سخن کوتاه کرد و به قصیده‌ای پرداخت که توصیف وداع اباعبدالله (ع) بود، قصیده سازگار چنان بر دل‌های محبان آل‌الله اثر کرد که حاضران را به کربلای سال 61 ه.ق برد، چنان از صدای مهلا مهلای زینب (س) هنگام وداع با برادر گفت که حاضران خود را در فضای وداع آن دو دلداده احساس می‌کردند.
اما باید ضمن قدردانی، برای مدیران و مسئولان بنیاد دعبل در ترویج و تعمیق فرهنگ عاشورا آرزوی توفیق بیشتر کنم و برای همه ذاکرین نیز آرزوی تاسی به امثال حاج غلام‌رضا سازگار.


مد نظر قرار دادن پژوهش‌های عاشورایی از سوی نویسندگان، هدف کتاب سال عاشورا

همچنین معتقدم اهداف برگزاری کتاب سال عاشورا این است که نویسندگان، در حوزه‌های اجتماعی، هنری، ادبیات و حتی در عرصه کودک و نوجوان، پژوهش‌های عاشورایی را مد نظر قرار می‌دهند اما متاسفانه در بسیاری از این بخش‌ها همچنان با فقر منابع مواجه هستیم و البته معتقدم جایزه دعبل خزاعی می‌تواند نقش تاثیرگذاری در بهبود پژوهش‌های عاشورایی داشته باشد چرا که یکی از اهداف و چشم‌اندازهای کتاب سال عاشورایی و جایزه دعبل شناسایی خلاهای تالیف در این حوزه معرفی شده است.
 

کتاب سال عاشورا فتح بابی برای نقد کتاب‌های عاشورایی است

کتاب سال عاشورا فتح‌ بابی برای نقد کتاب‌های عاشورایی است، همچنین این جایزه می‌تواند به منتقدان بیاموزد تا آثار عاشورایی را بی‌پروا نقد کرده و نکات مثبت و منفی آثار را تشریح کنند.
بسیاری از آثاری که در حوزه عاشورا تولید می‌شوند برای کسب ثواب و ابراز علاقه به ساحت ائمه و آستان امام حسین (ع) است، تمام افرادی که در این مسیر قدم برمی‌دارند، تولیداتشان باید نزدیک به استانداردهای موجود باشد. به نظر من اکتفا به شناخت منابع صحیح در تالیفات امر مبارکی است، زیرا سبب می‌شود، جامعه مداحان به ویژه افرادی که با مقتل سر و کار دارند با این کتاب‌ها و آثار آشنا بشوند و به آن‌ها مراجعه کنند.