به گزارش پایگاه تخصصی امام حسین علیه‌السلام کرب‌وبلا: داخل و خارج مسجد امام حسین (ع) قاهره مثل همیشه مملو از نمازگزارانی بود که برای شرکت در این جشن بزرگ، تولد امام حسین (ع)، خود را به این مسجد رسانده بودند.
زمانی که مسئول معرفی قاریان و مبتهلان، نام قاری جوان و 20 ساله مصری احمد عبدالرزاق جندالی را برد، حاضرانی که تعدادی از از شیوخ و قراء الازهر نیز در میان آن‌ها دیده می‌شدند، از شنیدن نام این جوان خوش‌آتیه مصری در حوزه قرائت و ابتهال به وجد آمدند و آرزو کردند این جوان نیز به جایگاه و کرامت پدر خود دست یابد، چرا که پدر وی ملقب به «کروان الا‌ذاعه المصریه» (قاری خوش‌خوان رادیو مصر) بود.
در این محفل همچنین، مرحوم شیخ احمد محمد عامر، از قراء سرشناس مصری از وی خواست که در کنارش بنشیند و تلاوت خود را آغاز کند. زمانی که جوان از تلاوت فارغ شد، حاضران بار دیگر وی را تشویق کرده و برای مرحوم شیخ عبدالرزاق جندالی طلب مغفرت و برای فرزند او دعا کردند تا بتواند راه پدر را ادامه دهد.
احمد عبدالرزاق جندلی، علاوه بر فعالیت در حوزه قرائت قرآن کریم و ابتهالات دینی، کارشناس حوزه گردشگری و هتل‌داری است. وی ساکن روستای «کفر الجراوین» در استان «شرقیه» مصر است.
در همین راستا، پایگاه خبری الیوم السابع در راستای سلسله گفت‌و‌گوهایی که با فرزندان قراء مشهور و بنام مصری انجام می‌دهد، این بار به سراغ احمد عبدالرزاق جندالی، فرزند مرحوم شیخ عبدالرزاق جندالی، قاری برجسته رادیو مصر رفته که شرح این گفت‌و‌گو از نظرتان می‌گذرد:

 

در ابتدا بفرماید تلاوت قرآن را از چه زمانی و چگونه آغاز کردید؟
من در سن 6 سالگی حفظ قرآن را نزد مرحوم پدرم آغاز کردم. اما مرحوم پدرم با توجه به این‌که در محافل شبانه انس با قرآن و مراسم‌های رادیو و تلویزیون شرکت می‌کرد از مربیان آموزش حفظ قرآن نیز برای آموزش من استفاده کرد، اما به هر حال وی نقش مهمی در ورود من به دنیای تلاوت و ابتهال داشت و گاهی اوقات من و برادر کوچکم را با هدایا و جوایز مالی تشویق می‌کرد.

 

چه زمانی استعداد شما در تلاوت قرآن شکوفا شد؟
پدرم همیشه به من و برادرانم می‌گفت، آرزو دارد یکی از ما را در رادیو ببیند. اما نخستین افرادی که استعداد مرا کشف کردند و من را بشارت دادند که یکی از ستارگان تلاوت خواهم شد، پسر عمویم «حاج صبری عبادالعال جندالی» و «شیخ حمدی غارزو» بودند. به خاطر می‌آورم که شیخ حمدی به من دو پوند مصری داد تا در برابر وی قرآن تلاوت کنم. متاسفانه من افتخار تلاوت در مقابل پدرم را نداشتم، زیرا او 6 سال پیش از وفات به دلیل بیماری از دنیای تلاوت کنار رفت و دیگر نمی‌توانست قرآن تلاوت کند، اما من در زمان بیماری او چندین بار در برابرش تلاوت کردم.


چه مقدار در تلاوت و ابتهال از پدرتان تاثیر گرفته‌اید؟
من از خردسالی بسیار صوت پدرم را دوست داشتم و تلاوت دلنشین وی را از طریق نوارهای ضبط شده گوش کرده و تلاش می‌کردم از او تقلید کنم و زمانی که او پیش از نماز صبح ابتهال می‎خواند من نمی‌خوابیدم تا صدای او را بشنوم. من از شدت علاقه به صوت پدرم در سن هشت سالگی تقریبا 90 درصد از ابتهالات او را حفظ بودم و در هشت سالگی زمانی که او را در تلویزیون می‌دیدم و یا صدای او را در رادیو می‌شنیدم به او افتخار می‌کردم و از این که من پسر شیخ عبدالرزاق جندالی هستم در برابر مردم افتخار می‌کنم.
اما در ارتباط با صدا، من تأثیر زیادی از پدرم گرفتم به ویژه در زمینه ابتهالات دینی و همان‌طور که گفتم، تلاش کردم با گوش دادن به صوت او حتی پس از بیماری و قطع رابطه‌اش با رادیو، میراث او را نگه دارم.

 

در ارتباط با نخستین باری که در برابر مردم قرآن تلاوت کردید، برای ما بگویید.
نخستین باری که در برابر مردم قرآن خواندم، 14 سال داشتم و در مراسم سوگواری یکی از نزدیکانمان در روستای محل زندگیمان بود. با این‌که من در آن زمان نمی‌توانستم تلاوت کنم، مردم از این‌که فرزند شیخ عبدالرزاق را می‌دیدند که پا جای پای پدرش گذاشته خوشحال بودند.

 

از چه زمانی به عنوان یک قاری رسمی در مراسم‌ها قرآن خواندید؟
من برای نخستین بار در سن 15 سالگی به صورت رسمی برای تلاوت قرآن، به یک مراسم عزاداری دعوت شدم که این دعوت توسط استاد محمد حسن رمادی و پدرش حاج حسن رمادی بود که بسیار مرا کمک کرد.

 

از پدرتان چه آموختید؟
من از پدرم آموختم که یک قاری متواضع باشم و در برابر هیچ فردی تکبر نورزم و احسان هیچ کس را نسبت به خودم از یاد نبرم. من از پدرم آموختم باید به اساتید خود از قاریان و مبتهلان احترام بگذارم و تلاوت قرآن را هدف خود قرار دهم نه این‌که قرآن برای من به ابزاری برای جمع مال تبدیل شود.
همچنین من از پدر مرحومم آموختم قرآن را آن‌چنان که شایسته آن است تلاوت کرده و احکام تلاوت را رعایت کنم و فقط متمایل به تقلیدکردن از دیگران نباشم، بلکه برای خود سبکی خاص در قرائت داشته باشم تا دیگران از آن بهره‌مند شوند.

 

به جز پدرتان گوش دادن به تلاوت کدامیک از قاریان را دوست دارید؟
من گوش دادن به تلاوت شیخ طه فشنی، شیخ مصطفی اسماعیل، شیخ حمدی زامل را دوست دارم، اما در مورد ابتهال، پدرم را در صدر مبتهلان می‌دانم. این بدین دلیل نیست که او پدر من است بلکه به این دلیل که او قاری خوش‌خوان رادیو بود و بیشتر مبتهلین رادیو و تلویزیون ابتهال را به خوبی می‌شناسند. من همچنین شنیدن ابتهال شیخ نصرالدین طوبار، شیخ طه فشنی و شیخ عبدالسمیع بیومی را دوست دارم.


آیا تا کنون به رادیو مراجعه کرده‎اید؟
من در سال 2010 میلادی به عنوان مبتهل در رادیوهای منطقه‌ای فعالیت کرده‌ام و به زودی در امتحان رادیو قرآن نیز شرکت می‌کنم.


برای آینده خود چه آرزویی دارید؟
من آرزو دارم به نمایندگی از جوانان قرائت کنم. نه قرائتی که معمول است بلکه من تلاش می‌کنم که به گونه‌ای نوین تلاوت کنم، همچنین من عمدا قرآن را بیشتر با کت و شلوار قرائت می‌کنم و از پوشیدن لباس معمول قاریان خودداری می‌کنم.

 

مسجد امام حسین (ع) در قاهره: