به گزارش پایگاه تخصصی امام حسین علیه‌السلام کرب‌وبلا از کرمان و به نقل از روابط عمومی ستاد بازسازی عتبات عالیات استان، مهندس حسن پلارک در بازید از پروژه معراج - طرح ترفیع گنبد حرم مطهر امام حسین (ع) در کرمان - پیرامون پروژه‌های در دست اقدام ستاد، گفت: در بازدیدی که از پروژه معراج داشتم، نسبت به قبل پیشرفت‌های قابل توجهی صورت گرفته و سگمنت‌ها آماده و بخشی از آن‌ها گالوانیزه شده و بخشی هم در حال گالوانیزه شدن است و این نشان از سرعت فرآیند کار دارد که به نظر می‌رسد هنوز هم جای افزایش سرعت را هم دارد.

 

انتقال گنبد، منوط به آماده شدن زیرساخت مربوطه در کربلا است

وی به بخش ظاهری و نمای گنبد که به چشم زائر می‎آید، اشاره کرد و گفت: این بخش هنوز پیشرفت چشمگیری نداشته و امیدواریم هر چه زودتر خشت‌ها به مرحله طلاکاری برسند و با نصب آزمایشی روی گنبد در معرض دید مردم قرار گیرند؛ آماده شدن و انتقال گنبد، منوط به آماده شدن زیرساخت مربوطه در کربلاست و با توجه به این‌که مدیر هر دو مجموعه حاج آقا مهاجری هستند، حتما برنامه را تنظیم کرده‌اند و با آماده شدن زیر ساخت، گنبد هم آماده و منتقل می‌شود.

 

توسعه 20 برابری صحن حضرت علی (ع) یک حرکت تاریخی و بی‌سابقه است

پلارک در خصوص سایر پروژ‌ه‌های در دست اقدام در عتبات، اظهار داشت: بزرگ‌ترین طرح توسعه را در نجف اشرف با صحن حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها داریم که پیش از آن با خیل عظیم زائران بخصوص در ایام و مناسبت‌های خاص مانند نیمه شعبان، عید غدیر، 13 رجب، اربعین و غیره با حضور جمعیت چند میلیونی از سراسر دنیا، کوچک بودن حرم در نجف اشرف، نقیصه بزرگی برای مدیریت شیعه و زیارت زائرین بود ولی به لطف خدا توفیق پیدا کردیم صحن حرم حضرت امیر (ع) را به بیست برابر افزایش دهیم که یک حرکت تاریخی و بی‌سابقه محسوب می‌شود.

وی با اظهار امیدواری بر این‌که تا پایان سال جاری یا اوائل سال آتی مراحل اتمام پروژه صحن حضرت فاطمه زهرا (س) را در نجف اشرف داشته باشیم؛ خاطر نشان کرد: این پروژه که از بزرگ‌ترین پروژ‌ه‌های ما بود، طی کمتر از پنج سال به مرحله اجرا درآمد و از هر جهت جواب‌گوی نیازهای زائران، عاشقان و ارادتمندان خواهد بود؛ از ویژگی‌های این پروژه علاوه بر زمان کم اجرا، قیمت تمام شده آن نسبت به پروژ‌ه‌هایی است که در کشورمان اجرا می‌شود که می‌توان گفت با نصف قیمت اجرا شده است.

 

600 میلیارد تومان هزینه اجرا و تکمیل پروژه صحن حضرت فاطمه زهرا (س)

رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات کشور، مبلغ هزینه شده در صحن حضرت فاطمه زهرا (س) تا پایان کار را 600 میلیارد تومان اعلام و تصریح کرد: همه این مبلغ توسط مردم و خیرین تأمین شده و دقت در کار، صرفه‌جویی در هزینه‌ها، خرید مصالح به طور مستقیم از تولید کننده، پیشگیری از ریخت و پاش‌های کارگاهی و حذف سود پیمانکاری موجب کاهش چشمگیر هزینه‌ها در این پروژه شده است؛ ما با هیچ پیمانکار سودجوئی کار نکردیم و پیمانکاران محترم به اندازه هزینه‌ها از ما پول دریافت کرده‌اند.

وی استحکام و زیبایی را از دیگر ویژگی‌های این پروژه برشمرد و گفت: معماری این طرح صد در صد ایرانی است و مصالح و نیازمندی‌ها و حتی کارگرانش هم از ایران تأمین شدند.

پلارک به طرح توسعه حرم حضرت اباعبدالله‌الحسین (ع) در کربلا اشاره کرد و گفت: یک سال از شروع طرح توسعه این حرم می‎گذرد و امیدواریم بر اساس تعهدی که دادیم بتوانیم سازه را امسال اجرایی کنیم و اربعین سال آینده زائران را زیر سقف استقرار بدهیم و این امر هم به سرعت کار نیاز دارد؛ در صورتی که کار در حرم سیدالشهدا (ع) بسیار سخت است و ما یک سال فقط برای تحکیم و آب‌بندی زمین کار کردیم.

وی این پروژه را بسیار خاص، ویژه و ارزشمند ارزیابی کرد و گفت: پروژه طرح ترفیع گنبد و لاغرسازی و مقاوم‌سازی ستون‌های اطراف ضریح مطهر که توسط ستاد بازسازی استان کرمان در حال انجام است، از پروژه‌های بزرگ، ارزشمند و حساس ما است.

 

توسعه 10برابری حرمین امامین جوادین (ع)

پلارک همچنین با بیان این‌که توسعه حرم امامین جوادین علیهم‌السلام مدتی است شروع شده و بخشی از آن در ماه‌های آینده افتتاح خواهد شد و بخشی دیگر به نام صحن حضرت صاحب الزمان عجل الله تعالی فرجه الشریف در حال اجراست که فضای حرم را بیش از 10 برابر وسعت می‌دهد؛ گفت: در سامرا در حال تملک زمین تا شعاع 300 متری اطراف حرم هستیم و ممکن است این طرح 5 سال یا بیشتر به طول انجامد چرا که طرح عظیمی است و سامرا را از مظلومیت خارج می‌کند.

 

توسعه حرم حضرت زینب و حضرت رقیه (س) آغاز شده است

وی با افزودن این‌که اخیرا گروه‌ها و تیم‌های مطالعاتی ما در سوریه بحث توسعه حرم حضرت زینب و حضرت رقیه (س) را آغاز کرده‌اند، بیان داشت: همه نیازهای مالی طرح‌های بازسازی و توسعه حرم‌های مطهر ائمه در عراق، توسط مردم و علاقه‌مندان تأمین می‌شود و مردم مایل هستند در حد وسع خود در این پروژه‌ها شریک باشند.

 

خشت‌هایی برای بهشت

پلارک اظهار داشت: کسانی که اقدام به خرید خشت طلای گنبد حرم آقا سیدالشهدا (ع) می‎کنند، کار ارزشمندی انجام می‌دهند و برخی با پرداخت دو میلیون و یک صد و پنجاه هزار تومان یک خشت طلا را خریداری می‌کنند که تا ابد به نام خودشان ثبت است و برخی در قالب پروژه «خشت‌هایی برای بهشت»، روزی 110 تومان پرداخت می‌کنند که ماهانه 330 هزار تومان می‌شود و بسیاری از مردم مشترک این طرح هستند و ماهانه پرداخت می‌کنند.

 

مردم سالانه 12 میلیارد تومان به امر بازسازی حرمین در عتبات کمک می‎کنند

وی به روش دیگری مبنی بر استفاده از اپلیکیشن اشاره کرد و گفت: در این روش هم هر کسی به اندازه‌ای که مایل است کمک می‎کند و به این ترتیب ما سالانه 12 میلیارد تومان کمک مردمی برای بازسازی و توسعه حرم‌های مطهر جمع آوری می‌کنیم که بسیاری از پروژه‌های ما را پوشش می‌دهد.

پلارک تأکید کرد: ما روش‌های دون شأن اهل‌بیت (ع) برای جمع‌آوری کمک‌های مردم را قائل نیستیم، مردم عراق و ایران و مسئولین، پروژه‌های ما را دیدند و تایید کردند، سرعت و کیفیت پروژ‌ه‌هایی که ما اجرا کردیم به گونه‌ای است که مردم با اعتماد کامل کمک می‌کنند.

 

حرم امام رضا (ع) بازسازی و مقاوم‌سازی می‌شود

وی در پایان گفت: تولیت حرم آقا امام رضا (ع) و مهندسین فنی حرم، از پروژه در حال اجرا در حرم امام حسین (ع) بازدید کردند و پیشنهاد داشتند که نظیر این کار در حد ضرورت در حرم امام رضا (ع) انجام شود؛ ان‌شاءالله آقای مهاجری فرصت کنند و تیم فنی مهندسی خود را برای دیدن وضعیت حرم آقا علی‌بن‌موسی‌الرضا (ع) به مشهد ببرند، هر چند آن‌جا به لحاظ داشتن موقوفات متعدد و جذب نذورات زیاد توسط آستان قدس از نظر مالی غنی است و ما فقط به عنوان نیروی فنی در خدمتشان خواهیم بود.