به گزارش پایگاه تخصصی امام حسین (ع) کرب‌وبلا، اعطای «جایزه هنر و ادبیات محتشم» نقطه عطفی برای بروز و ظهور ظرفیت‌ها و فعالیت‌های ادبی هنری حوزه عاشورا است و از همین رهگذر نیز می‌تواند به معرفی هر چه بیشتر و تأثیرگذارتر واقعه عاشورا رهنمون گردد. از سوی دیگر، جایزه محتشم سعی دارد تا با تأکید بر این رویداد عظیم و هویت‌ساز، علاوه بر ترویج و تکریم از هنرمندان و شعرای آئینی این حوزه، نسبت به نشر و ترویج فرهنگ عاشورا و نیز بازتولید این فرهنگ حماسی در جامعه اقدام نماید.

به گزارش پایگاه تخصصی امام حسین (ع) کرب‌وبلا؛ جایزه محتشم، در 5 محور:

-عاشورا در آیینه فرهنگ و ادب و هنر

-  نقش حماسه عاشورا در انقلاب اسلامی

-  نقش هنرمندان در ترویج فرهنگ عاشورایی

-  شخصیت‌های عاشورایی

- نماز ظهر عاشورا

با بخش‌های شعر، هنرهای تجسمی، عکس و رسانه‌های دیجیتال برگزار گردیده بود.

 

666_1.jpg

 

در آیین اختتامیه جایزه محتشم، ضرغامی مدیر کل سازمان ارشاد اسلامی استان تهران، ضمن خوش‌آمدگویی به حضار، در تبیین کارکرد جایزه محتشم گفت؛ این جایزه‌ای است که قرار است با همان زبانی که محتشم میراث عاشورا را منتقل کرد و فرهنگ عاشورا را احیا کرد، شما هم خلاقانه‌تر و امروزی‌تر، این فرهنگ، هنر و رسالت عاشورایی را به جامعه منتقل کنید. ضرغامی با بیان اهداف برگزاری جایزه محتشم، ادامه داد: در همان روزهای آغازین هدف و بنای ما بر این بود که کاری را در حوزه عاشورا انجام دهیم که هم معیار باشد و هم پتانسیل‌های فرهنگی هنری جامعه را سامان بدهد.

در ادامه این جلسه، افسانه سادات حسینی، شاعر برگزیده این جایزه، چهارپاره‌ای را در مدح حضرت قمر بنی‌هاشم علیه‌السلام خواند. در ادامه، سقراطی دبیر بخش هنرهای تجسمی جایزه محتشم، ابراز امیدواری کرد که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تمهیداتی را بیندیشد تا ششمین دوره از این جایزه نیز برگزار شود و در ردیف بودجه‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، بودجه‌ای مستقل برای آن در نظر گرفته شود. بر اساس آمار ارائه داده شده؛ در این دوره از جایزه محتشم، 2 هزار و 200 اثر از 20 استان کشور به دبیرخانه رسید که کمترین آثار آن را می‌توان در بخش مجسمه‌ و حجم‌سازی معرفی کرد.

دیگر سخنران اختتامیه جایزه محتشم، سید هادی حسینی معاون وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مجلس شورای اسلامی بود که وی با بیان خاطره‌ای از دوران مدیریت در معاونت ورزش، اظهار کرد: ما در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی معتقدیم که هرچه از هنرمندان ما تجلیل شود، به نفع ماست؛ چرا که اگر با اندیشمندان دیگر کشورها صحبت کنیم، خواهیم فهمید که ایران را همه از فرهنگ و هنرش می‌شناسند. ما در عرصه دیجیتال حرفی برای گفتن نداریم؛ به همین سبب هر چه بتوانیم پرچم هنر را بالا ببریم می‌توانیم زیر این پرچم دیگر حرف‌هایمان را هم بازگو کنیم. پرده‌خوانی و اجرای قطعات موسیقی جنوبی از دیگر برنامه‌هایی بود که در آیین اختتامیه جایزه محتشم اجرا شد. آیین اختتامیه پنجمین جایزه محتشم با اعلام اسامی برگزیدگان به پایان رسید.

اسامی برگزیدگان این دوره از جایزه محتشم به شرح زیر است؛

رسانه‌های دیجیتال (رسانه‌های برخط)؛
پایگاه اینترنتی جامع عاشورا، پایگاه تخصصی امام حسین (ع) کربلا

رسانه‌های دیجیتال؛
موسسه فرهنگی هنری رسانه‌ای تبیان، معاونت تبلیغ و امور فرهنگی حوزه‌های علمیه
تصویرسازی؛
مژگان سعیدیان اصل، فاطمه قاسمی، لیلا بدرعظیمی
پوستر؛
محمدرضا ملاحسینی، سید مهدی موسوی، الهام زارعی
نقاشی؛
شیما شریفی کوشا، فرزانه رضایی جعفر آبادی
مجسمه‌سازی؛
نبی‌اله مصدق، حمیدرضا فرخی
خوشنویسی؛
مصطفی عابدینی، محمد عبداللهی، امیر دانش مراغی، ستار ولی‌نژاد.
عکس؛
داود ایزدپناه، احسان جزینی، علی‌رضا وحید، احمد تاجی، امیر قیومی، آرمین امیریان، جواد عسگر اوغلی، روزبه فکوری، سید محمد جواد صدری، وحید مومن‌زاده
شعر کهن؛
علی سلیمانی، سیده تکتم حسینی، زهرا شعبانی، سعیده ثابتی رضویان، افسانه سادات حسینی، علی‌اصغر شیری، فاطمه سلیمان‌پور
شعر نوین؛
آرش پورعلیزاده، پویا اقرایی، پیام جهانگیری