به گزارش کرب‌وبلا به نقل از شفقنا، وزیر کشور با تاکید بر لزوم آماده‌سازی طرحی برای ساماندهی و تمرکز کمک‌های مردمی در زمینه مراسم اربعین گفت: باید این را بدانیم که اربعین نباید دولتی شود.
عبدالرضا رحمانی فضلی عصر دوشنبه در نشست ستاد اربعین حسینی با بیان این مطلب افزود: امسال صد در صد پیش‌بینی ما در خصوص ممانعت خروج از زائرین غیر قانونی محقق شد و نیروی انتظامی در این زمینه بسیار موفق عمل کرد.
وزیر کشور ادامه داد: ساماندهی زائرین از مبدأ را به صورت صد در صدی موفق به اجرا نشدیم هر چند که نسبت به سال قبل نظم بهتری پیدا کرده بود.
رحمانی فضلی اضافه کرد: با استفاده از تجربیات و برنامه‌ریزی‌های انجام شده اربعین سال جاری نسبت به سال قبل موانع و مشکلات‌مان کمتر شده و در زمینه خدمات، حمل‌ونقل، اقدامات انتظامی، پشتیبانی، صدور گذرنامه، ارز، استانداری‌ها و همکاری با دولت عراق خوب عمل کرده و کمترین مشکل را در این زمینه داشتیم.
وزیر کشور خاطرنشان ساخت: در اربعین سال جاری خروج غیر قانونی از مرزها وجود نداشت ضمن این‌که مدیران مستقل در کربلا و نجف هم عملکرد خوبی داشته و ستاد مرکزی اربعین مدیریتی خوبی را توانست بر کمیته‌ها داشته باشد.
رحمانی فضلی تصریح کرد: باید خدا را شاکر باشیم که توانستیم خدماتی را به زائرین اربعین انجام دهیم.
وزیر کشور اظهار کرد: اربعین گام مهم اعتقادی، فرهنگی و اجتماعی در فرهنگ مردم ایران بوده، هست و خواهد بود ضمن این‌که به مرور زمان هم این موضوع تقویت شده است. لذا باید زیرساخت‌ها را چندین برابر کرد.
رحمانی فضلی بیان داشت: انگلیسی‌ها از زائرین اربعین در شهر کربلا نظرسنجی ویژه‌ای در خصوص علل حضور، خدمات و مسائل مختلف انجام داده‌اند که ترجمه آن توسط وزارت اطلاعات به دستگاه‌های مربوطه ارسال شده است.
وزیر کشور گفت: باید بازگشایی مرزهای جدید را در دستور کار خود قرار دهیم هر چند که از دو مرز جدید در سال جاری به دلیل عدم تأیید طرف عراقی نتوانستیم استفاده کنیم.
رحمانی فضلی افزود: در بحث زیرساخت‌ها و امکانات، عملکرد خوبی را شاهد بودیم اما این زیرساخت‌ها در حد همین جمعیت است و اگر میزان جمعیت سه برابر شود به زیر ساخت‌های بیشتری نیاز داریم و باید کارهای بسیاری انجام پذیرد و برنامه‌ریزی صورت گیرد بنابراین در سال‌های آینده باید زیرساخت‌های اربعین را سه برابر کرد.
رحمانی فضلی تصریح کرد: ستاد بازسازی عتبات عالیات باید طوری کار کند که شبهه‌ای در اقدامات آن در بین مردم وجود نداشته باشد.
وزیر کشور بیان داشت: هم‌اکنون ستاد بازسازی عتبات عالیات طرحی در خصوص ساماندهی کمک‌های مردمی ارائه کند که همه دستگاه‌ها و سازمان‌های مختلف بتوانند کمک‌های خود را در یک مسیر هماهنگ قرار دهند.
رحمانی فضلی اظهار داشت: با این‌که بیمه زائرین اربعین به دلیل عدم متولی بر گردن وزارت کشور افتاد اما به دنبال آن هستیم که در سال آینده بیمه را برعهده نگرفته و واگذار کنیم.
وزیر کشور به پیشنهادی در رابطه با برگزاری همایش اربعین بین کشورهای اسلامی اشاره کرد و عنوان داشت: از این طرح استقبال می‌کنیم و موضوع خوبی است که باید دنبال شود.
رحمانی فضلی به دیدار ستاد اربعین با رهبری اشاره کرد و گفت: دست‌اندرکاران اربعین با رهبر معظم انقلاب دیدار می‌کنند و گزارشی را در این خصوص به معظم‌له ارائه خواهند کرد و از رهنمودهای ایشان استفاده خواهند کرد.