به گزارش کرب‌و‌بلا، ایسنا نوشت: با وجود آن‌که در طول سال‌های گذشته یکی از اصلی‌ترین مقاصد سفری زائران ایرانی در فضای بین‌المللی، شهر نجف بوده که با توجه به نزدیکی به کربلای معلا سالانه میزبان چند میلیون ایرانی بوده است، اما مسئولان فرودگاه نجف از ماه‌های ابتدایی سال جاری ناگهان تصمیم گرفته‌اند شرایط را برای ایرلاین‌های ایرانی دشوار کرده و هزینه سفر به این فرودگاه را افزایش دهند.

با وجود انجام چند دور مذاکره جدی میان دو طرف و تعهد مسئولان فرودگاه نجف در کاهش هزینه‌ها برای ایرلاین‌های ایرانی نه تنها قیمت‌ها به حالت قبل بازنگشته است که حتی فرودگاه نجف هزینه سوخت‌گیری را نیز برای هواپیماهای ایرانی افزایش داد.

به دنبال این اتفاق شرکت‌های هواپیمایی ایرانی پس از پایان یافتن سفرهای اربعین اعلام کرده‌اند که پروازهای خود به نجف را برای مدتی نامعلوم متوقف کنند تا امکان بازگشت شرایط برای این فرودگاه به حالت عادی فراهم شود.

پس از این اتفاق گزینه جایگزین ایرلاین‌های ایرانی به فرودگاه بغداد تبدیل شد؛ هر چند این فرودگاه نیز در طول سال‌های گذشته میزبان تعدادی از پروازهای ایرانی بوده اما رسما مقصد اصلی ایرانی‌ها نجف بوده است و از این پس باید برنامه‌ریزی‌ها برای حرکت پروازها به سمت پایتخت عراق افزایش یابد.

هر چند در نگاه اول برای بسیاری از زائران ایرانی این موضوع به معنی طولانی شدن مسافت و زمان سفر آن‌ها از بغداد به سمت کربلا خواهد بود اما بررسی دقیق نشان می‌دهد که عملا تغییر چندان مهمی در زمان‌بندی و مسافت سفر میان این دو شهر به وجود نمی‌آید.

در حال حاضر زمان سفر از نجف به سمت کربلا در دو مسیر متفاوت تخمین زده می‌شود. در یک مسیر که طول آن حدودا 77 کیلومتر است زمان سفر با خودرو یک ساعت و 9 دقیقه و در مسیر 90 کیلومتری دیگر یک ساعت و 39 دقیقه است.

 

167.jpg

 

این در شرایطی است که در سفر میان کربلا و بغداد نیز زمان سفر تغییر چندانی نمی‌کند و دو شهر از طریق یک مسیر 104 کیلومتری در زمان یک ساعت و 47 دقیقه‌ای به یکدیگر متصل می‌شوند. با توجه به این‌که بغداد به عنوان پایتخت عراق از امکانات زیرساختی نسبتا بهتری برخوردار است می‌توان انتظار داشت که زمان سفر در فاصله این دو شهر قابل مدیریت باشد.

 

2211.jpg

ایرلاین‌های ایرانی در کنار بغداد از بصره نیز به عنوان یکی دیگر از گزینه‌های احتمالی مدنظر خود یاد کردند که البته از نظر مسافت در طول سفر به کربلا مشکلاتی را به وجود خواهد آورد. فاصله بصره تا کربلا حدودا 500 کیلومتر تخمین زده می‌شود و با استفاده از چند مسیر متفاوت می‌توان انتظار داشت بین 5 تا 6 ساعت سفر زمینی احتیاج باشد تا زائران ایرانی از بصره به کربلا برسند.

 

334.jpg

به این ترتیب می‌توان اعلام کرد که گزینه‌ای مانند فرودگاه بصره برای ایرلاین‌های ایرانی چندان اجرایی به نظر نمی‌رسد اما امکان آن‌که بخش قابل توجهی از پروازها به فرودگاه بغداد منتقل شده و فشاری جدید بر فرودگاه نجف وارد شود، وجود خواهد داشت. موضوعی که به نظر می‌رسد شرکت‌های ایرانی نیز به طور جدی روی آن کار می‌کنند و به این ترتیب امکان کنار گذاشتن فرودگاه نجف از مسیر پرواز زائران ایرانی به وجود خواهد آمد.