به گزارش «پایگاه تخصصی امام حسین علیه السلام»، احد ده‌بزرگی، دبیر برگزاری بیست و هشتمین کنگره ملی شب شعر عاشورا با اشاره به برگزاری بیست و هشتمین شب شعر عاشورا در 27 و 28 آذر‌ بعد  از نماز مغرب و عشا، گفت: امسال شب شعر عاشورا با موضوع امام حسین علیه السلام از دیدگاه امام رضا علیه السلام یا پیوند امام رضا علیه السلام و امام حسین علیه السلام برگزار می‌شود.
وی تصریح کرد: مراسم برگزاری این شب شعر به‌این گونه است که هر سال در آخرین شب دوستان شاعر گرد‌هم می‌آیند و قبل از خداحافظی سوژه‌ای برای سال آینده مشخص می‌کنند که تا سال آینده روی موضوع کار کرده و آثار نابی خلق کنند و موضوع انتخاب شده باید به‌گونه‌ای باشد که آثار خلق شده جدید بوده و شاعران به تکرار نیفتند.
ده‌بزرگی افزود: برای شب شعر امسال محمدرضا سنگری، شاعر و پژوهشگر تاریخ عاشورا کتاب «غریبان را غریبان می‌شناسند» را به‌عنوان پیش مقدمه برای طرح موضوع، به نگارش در‌آورده‌‌ است و از طریق سرشاخه‌های خود در استان‌های مختلف کشور آن را پخش کرده‌ایم تا شاعران به‌خوبی با موضوع آشنا شده و آثار خود را مکتوب کنند و قبل از شروع شب شعر برای دبیرخانه از طریق پست الکترونیک ارسال کنند.
دبیر برگزاری بیست و هشتمین کنگره شب شعر عاشورا اظهار کرد: در هر سال همزمان با شب شعر در هر 2 شب، 2 نشست علمی با حضور حجت‌الاسلام سیدمجتبی حسینی، استاد مطرح معارف حسینی و محمدرضا سنگری،‌ شاعر و پژوهشگر تاریخ عاشورا برگزار می‌شود که شاعرانی چون مصطفی رحمان‌دوست و دیگر شاعران به‌ نام کشوری در شعرهای آئینی نیز در این نشست‌ها شرکت می‌کنند.
وی بیان کرد: همزمان با این شب شعرها و نشست‌های علمی، نمایشگاه‌های کتاب، خط و قرآن نیز برگزار می‌شود که این برنامه به‌همت انتشارات نویدگویی برگزار می‌شود و همچنین از نرم‌افزار 27 دوره شب شعر نیز رونمایی می‌شود که کار عظیمی است و امیدواریم این نرم‌افزار به‌دست تمامی علاقه‌مندان در سطح کشور برسد.
ده‌بزرگی ادامه داد: امسال به‌ همت بنیاد دعبل خزاعی از کتاب نوحه‌های اصیل استان فارس رونمایی می‌شود که در این کتاب تمامی نوحه‌های اصیل که از گذشته تا به امروز در مدح ائمه علیهم السلام سروده و خوانده شده است توسط شاعران و مداحان آئینی استان فارس جمع‌آوری شده و به‌صورت کتاب در‌آمده است.
دبیر برگزاری بیست و هشتمین کنگره شب شعر عاشورا خاطرنشان کرد: این مراسم نوعی عزاداری فرهیخته و مردمی است و به‌ همین علت آمار تعداد آثار رسیده و تعداد آثار برتر اعلام نمی‌شود و امسال بنا بر این است که در این 2 شب حدود 30 نفر از شاعران برتر، اشعار خود را قرائت کنند.
وی گفت: پس از این 2 شب در روز جمعه نیز دلدادگان حسینی گرد هم می‌آیند و پس از عزاداری، نوحه سرایی و سخنرانی که به آن تربت نوشی می‌گویند، موضوع اشعار برای سال آینده نیز انتخاب می‌شود.
ده‌بزرگی تصریح کرد: امسال این مراسم‌ها در مجتمع فرهنگی ـ رفاهی دانشگاه شیراز واقع در خیابان ساحلی انجام می‌شود و شرکت برای عموم مردم آزاد است.

 


به نقل از خبرگزاری عتبات