به گزارش کرب‌و‌بلا، حسین ذوالفقاری، معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور و رئیس ستاد مرکزی اربعین با اعلام خبر تعویق بازگشایی مرز خسروی برای تردد زائران اربعین درباره دلایل اخبار متناقض در این زمینه اعلام کرد: ما در مورد بازگشایی مرز خسروی، مذاکراتی با مقامات عراقی داشته و صورت جلسه کردیم و برنامه‌ریزی‌هایی در هر دو سوی مرز در منطقه قصر شیرین و خسروی انجام گرفت.

او ادامه داد: ما آماده بازگشایی مرز برای تردد زائران اربعین هستیم تا مرز به صورت رسمی باز شود اما ملاحظاتی که دیشب دولت عراق اعلام کرد باعث شد که تا امروز از این کار دست نگه داشته شود اما همچنان از کانال‌های مختلف در پی این موضوع هستیم.

سخنگوی ستاد مرکزی اربعین یادآور شد: سفارت ما در عراق هم به جد این موضوع را پیگیری می‌کند. ما به مقامات عراقی هم اعلام کردیم که مردم خواهان تردد هستند.

ذوالفقاری اظهار کرد: اما امیدواریم مقامات عراقی هم به این حساسیت‌ها توجه نشان دهند و اگر ملاحظه‌ای دارند، این ملاحظات موقت باشد و مرز هر چه سریع‌تر باز شود. آن‌ها از دیروز نیروی پلیس را مستقر کردند و آماده شده بودیم که امروز این کار انجام شود اما بر اساس اعلامی که دیشب به ما شد که دولت عراق خواهان دست نگه داشتن در بازگشایی مرز شده است، همچنان مرز باز نشده است.

این در حالی‌ است که شب گذشته، معاون عملیات فرماندهی مرزبانی ناجا از آمادگی مرزبانی جمهوری اسلامی ایران برای بازگشایی پایانه مرزی خسروی خبر داد و اعلام کرد: بنا به مذاکرات انجام شده با کشور عراق، تکلیف پایانه مرزی خسروی برای تردد زائران تا 24 ساعت آینده مشخص می‌شود.

همچنین خبرگزاری مهر از بالا رفتن احتمال لغو تردد زوار اربعین از مرز خسروی خبر داد و از قول یک منبع آگاه گفت: برخی ملاحظات طرف عراقی و ناهماهنگی‌ها، احتمال تداوم انسداد مرز خسروی را بالا برده است.