به گزاری کرب‌و‌بلا، استاد داوود نیکنام استاد برجسته خطاطی مهمان «مجمع دوستداران حسین علیه‌السلام» بود، او از علاقه‌اش به نوشتن می‌گفت و تجربه خاصی که در خطاطی ضریح شش گوشه امام حسین (ع) داشت. گفت‌و‌گوی وی با کرب‌و‌بلا را در ادامه می‌خوانید:
 

چه شد که خط را انتخاب کردید؟

من در خانواده‌ای متوسط و مذهبی که با فرهنگ دینی و اسلامی عجین بودند پرورش یافتم. آخرین فرزند خانواده هستم که دیگر برادرانم نیز علاقه‌مند و فعال در هنر خوشنویسی بودند. بخصوص برادر شهیدم محمدرضا، که پیش از رفتن، کتاب «نگارستان خط» اثر استاد زنده‌یاد «میرخانی» را به یادگار گذاشت و خودش در 18 سالگی، طی عملیات آزادسازی خرمشهر در منطقه عملیاتی «شلمچه» به شهادت رسید. این کتاب سرمشق و آغاز راه من در خوشنویسی شد.
 

1115.jpg

 

سال 64 در تبریز، استاد زنده‌یاد «ابراهیم بخت‌شکوهی» را شناختم و این آغازگر راهی مهم و سرنوشت‌ساز شد. 21 سال در کنار ایشان قواعد خوشنویسی را آموختم و حضور در محضر این استاد باعث شد تحت تأثیر فضیلت‌های اخلاقی این استاد برجسته قرار بگیرم.

تلاش کردم در خطاطی، مسیری تازه را آغاز کنم و نوآوری را در کارهایم درگیر کنم. لازمه این نوآوری البته آشنایی و تسلط کافی به اصول و فن‌های خط نستعلیق است تا بعد بتوان نوآوری را در این عرصه دخیل کرد و من در واقع با تکیه به اندوخته و تجربه 30 ساله‌، ایده‌هایم را پیاده می‌کنم.


در مورد آثارتان توضیحی به خوانندگان ما بدهید.

بعد از آب خوردن از چشمه ابراهیم بخش کوهی در آذربایجان تا الان به عنوان خادم فرهنگ و هنر سرزمین اسلامی ایران به طور مستمر خوشنویسی کرده‌ام. تلاش کردم هنر خود را به محبت اهل‌بیت (ع) مزین کنم و افتخار دارم که مولا علی (ع)، اولین خوشنویس دین مبین اسلام و نخستین کاتب وحی، استاد ما است.

من توفیق داشته‌ام کتیبه متبرکه آستان امام حسین (ع)، کتیبه روی ضریح حضرت رقیه سلام الله علیها، کتیبه‌های روی سنگ قبر سامرا و  همچنین خسته روی سنگ قبر حضرت رقیه را تحریر کرده‌ام. همچنین مساجدی در تبریز را گچ‌بری، طراحی و تحریر کرده‌ام.

همچنین نزدیک به چهار سال است که توفیق پیدا کردم به عنوان خوشنویس بیت رهبری فعالیت کنم. شعارهای سال را خوشنویسی و تحریر می‌کنم و همچنین مطالب و بیاناتی از مقام معظم رهبری را نیز به صورت هنری می‌نویسم. نگارش کامل دیوان حافظ نیز از برکات زندگی من بود.
 

فضا و حال و هوای مجمع دوستداران حسین (ع) را چه طور دیدید و فکر می‌کنید کاری که در این مجمع صورت می‌گیرد تا چه میزان می‌تواند انتقال‌دهنده پیام عاشورا و محقق‌کننده شعار یاری‌رسانی حضرت اباعبدالله‌الحسین (ع) در دنیای امروز باشد؟

از همان ابتدا که وارد این مجموعه شدم فضای دلنشین و صمیمی آن بر من اثر گذاشت و بعد از گفت‌و‌گوهایی که با مسئولان این مجموعه داشتم، شیفته نگرش، هدف و حال و هوای آن شدم. به بیان پیامبران (ص) باید برای هدایت و اصلاح کاری ماندگار انجام دهید و احساس کردم کاری که این‌جا آغاز شده است کاری با کیفیت و ماندگار است. چه فضایی بهتر از این‌جا می‌توان برای معرفی امام حسین (ع) پیدا کرد.

جوانانی را دیدم که با چهره‌های نورانی و بشاش برای تبلیغ و معرفی امام حسین (ع) تلاش می‌کنند. زمانی که دیدم چنین فضاهای فرهنگی و جمع‌های صمیمی با محوریت امام حسین (ع) وجود دارد، امیدوار شدم که به دور از فضای سیاسی، جمعی برای خدمت‌رسانی به امام حسین (ع) تلاش می‌کنند. نسبت به دیگر فضاهایی که تجربه کردم این مجموعه سطح کیفیت بالایی دارد و به عنوان هنرمندی که به طور جدی در فضای هنری فعال هستم، امیدوارم این مجموعه بتواند افراد زیادی را به خود جذب کنند و مسیر یاری‌رسانی امام حسین (ع) ادامه داشته باشد.