به گزارش کرب‌و‌بلا، «نمایشگاه لباس عاشورایی» که دومین دوره آن امسال از 25 شهریورماه 1396 در تالار وحدت برگزار شد، روز گذشته با معرفی نفرات برگزیده به کار خود پایان داد.

این رویداد که با نگاه به نقش لباس و کاربرد آن در انتقال فرهنگ و مفاهیم عاشورا، به‌کارگیری علایم و نشانه‌های اقوام ایرانی در لباس‌های مذهبی و عاشورایی و جلوگیری از ترویج لباس مبتذل در مراسم عزاداری و هیئت‌های مذهبی برگزار می‌شود، در راستای تحقق اهداف سبک زندگی اسلامی و ایرانی و استفاده از قابلیت‌های طراحی، دوخت و تولید در عرصه لباس‌های عاشورایی به مدت دو سال است که میزبان علاقه‌مندان این عرصه است.

 بر اساس این گزارش، اشرف سادات میرباقری، سوده مجرد، نگار کاظمی اسفه، غزال بهمنی، رفیعه رازبانی و مکیه سادات ابراهیم‌زاده برگزیدگان این دوره از نمایشگاه لباس عاشورایی بودند.

همچنین محمدمهدی دافعیان برای لباس‌های چاپ شده کودک و نوجوان، زینب همدانی‌پور برای چادر «حجب» و  طاهره پیلتن برای مانتوی «یاس» شایسته تقدیر شناخته شدند.

برگزیده بخش مقالات، طیبه عزت‌اللهی‌نژاد بود و محمود رفیعی‌پور، فرج‌الله شجاعی، اسماعیل زینت‌لو، حسن شریفی، تقی قانع عبادی و غلام‌حسین منصوری به عنوان پیرغلامان مد و لباس معرفی شدند.

گفتنی است بسیاری از منتقدان، برگزاری این نمایشگاه‌ها را نیازمند تحقیق و پژوهش‌های بسیاری می‌دانند، چرا که به گفته بسیاری از مراجعه‌کنندگان کیفیت نمایشگاه امسال تفاوت چندانی با سال قبل نداشت و برخی معتقد بودند این نمایشگاه‌ها باید با نگاه عملیاتی قوی‌تری شکل بگیرند تا بتوانند مخاطبان بیشتری را جذب کنند.

پیش از این حمید قبادی، دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس در این باره گفته بود: ما لباس را عنصری بسیار مهم در مفاهیم عاشورایی می‌دانیم و می‌بینیم که لباس به عنوان رکن جدی در برنامه‌ریزی‌های برپایی و بزرگداشت ایام محرم مورد توجه دست‌اندرکاران است اما بهره‌برداری از خلاقیت‌ها از مباحث علمی بسیار حائز اهمیت است. شاید برای بسیاری تازگی داشته باشد که ما مقاله‌ها و پژوهش‌هایی را در این حوزه داریم که به ما اثبات می‌کند که همواره یکی از عناصر انتقال‌دهنده مفاهیم در دوره‌های مختلف تاریخی لباس بوده است.