به گزارش کرب‌وبلا به نقل از خبرگزاری دانشجو؛ در آستانه ماه محرم، مراسم تجلیل از محمود فرشچیان با حضور جمعی از چهره های فرهنگ، هنر و سیاست در تالار وحدت برگزار شد.
سید عباس صالحی (وزیر ارشاد)، حجت‌الاسلام و المسلمین ابوترابی‌فرد، حجت‌الاسلام و المسلمین محمود دعایی، احمد مسجدجامعی، محمود دولت‌آبادی، علی‌رضا تابش (مدیر بنیاد سینمایی فارابی)، علی مرادخانی (معاون هنری وزیر ارشاد)، احترام برومند، مسعود فروتن، غلام‌رضا امیرخانی و جمعی از هنرمندان نقاشی و نگارگری در این مراسم حضور داشتند.
این مراسم به همت «خانه فرهنگ و هنر گویا» برگزار شده بود و در طول مراسم، مستندی از زندگی محمود فرشچیان و چگونگی خلق آثار گوناگونش که توسط مدیر همین مجموعه ساخته شده بود پخش شد.

فرشچیان نماد ایران است
صالحی، وزیر جدید فرهنگ و هنر که از جمله مهمانان این مراسم بود به دعوت مجری پشت تریبون رفت و اعلام کرد: من قرار نبود سخنرانی کنم و الان فقط به احترام استاد فرشچیان چند کلامی را می‌گویم.

او ادامه داد: فرشچیان نماینده هنر ایرانی است. آثار او، شیوه‌ای نو از هنر است که به واسطه آن توانسته مرزهای بین عوام و خواص را از بین ببرد. مخاطب آثار فرشچیان همه مردم هستند. عامه مردم هنر او را درونی کردند و اهال‍ی خاص هنر و فرهنگ با هنر او انس گرفتند و تعامل کردند.
صالحی اضافه کرد: فرشچیان مدرن‌ترین نماد‌ها را با ریشه‌های سنتی ترکیب کرده، او در غرب زندگی می‌کند اما همیشه نماینده ایران بوده است. فرشچیان نماد ایران است.

محمود فرشچیان یک حکیم به معنای واقعی است

احمد مسجدجامعی، عضو شورای شهر تهران و فعال فرهنگی، صحبت‌های خود را این‌گونه آغاز کرد: اجازه بدهید از لفظ «استاد» استفاده نکنم و ایشان را آقای فرشچیان خطاب کنم، چون کلمه استاد چیزی به ایشان اضافه نمی‌کند و اساسا استادی به لفظ نیست، همان‌طور که ما هرگز به سعدی، حافظ و فردسی «استاد» نمی‌گوییم! ضمن این‌که آقای فرشچیان فرد بسیار متواضعی است که زیبایی آثارش هم ناشی از همین صدق رفتار و تواضع بسیار ایشان است.
مسجدجامعی ادامه داد: فرشچیان 30 سال است در شهری در نزدیکی نیویورک زندگی می‌کند و همه می‌دانید که نیویورک مرکز هنر نوین جهان است، اما شما وقتی این مرد را می‌بینید انگار دارد همین حالا در مرکز اصفهان زندگی می‌کند، ایشان با لهجه اصفهانی و با هویتی کاملا ایرانی زندگی می‌کند و این حقیقتا ارزشمند است.
عضو شورای اسلامی شهر تهران گفت: فرشچیان فقط متعلق به نخبگان، هنرمندان و صاحب‌نظران نیست. ایشان متعلق به همه مردم ایران است. امروز در میان توده مردم، در هیئت‌ها همه جا آثار ایشان را می‌بینید. دلیلش هم این است که او به مردم به چشم عوام نگاه نمی‌کند، او مردم را مردم می‌داند و به همه مردم به یک اندازه احترام می‌گذارد.

علی مرادخانی معاون هنری وزارت ارشاد گفت: در حوزه هنر ما باید بتوانیم ستارگان هنر را آن‌گونه که شایسته و بایسته است معرفی کنیم. در حوزه هنر نگارگری استاد فرشچیان همه جا حضور دارند، باید بتوانیم آن را به درستی به همگان معرفی کنیم.


او ادامه داد: ما در مینیاتور حماسه و تراژدی نداریم، اما در همین فضا می‌بینیم ایشان ظهر عاشورا را خلق می‌کنند یعنی از ظرفیت هنر جدید بهره می‌برند. در مورد نقاشی حضرت عباس علیه‌السلام به ایشان گفتم اصل ماجرای کربلا می‌گوید حضرت از بالای زین روی زمین افتاده است اما تو جور دیگری تصویر کرده‌ای، ایشان به من گفتند دلم نیامد آن واقعیت را بکشم! این از احترام او به فرهنگ ایران و علاقه ایرانی به مقام حضرت عباس (ع) نشات می‌گیرد.
مسجدجامعی همچنین اشاره کرد: فرشچیان مکتب قهوه‌خانه، مینیاتور و نقاشی را با هم ترکیب می‌کند و آثارش را خلق می‌کند. فرشچیان برای خودش یک مکتب نو است؛ از این جهت ایشان استاد چندین هنر است و این را در طراحی ضریح‌های متبرک نشان داده است. او هنر را کارگردانی می‌کند تا یک اثر را خلق کند، به واقع او استاد الاساتید و حکیم به معنای واقعی است.
علی مرادخانی معاون هنری وزارت ارشاد نیز روی صحنه رفت و گفت: همیشه آرزو داریم آن زمانی برای بزرگان مراسم بگیریم که خودشان هم امکان حضور داشته باشند. خوشحالم که این اتفاق برای مرد بزرگ نگارگری ایران افتاد.
او افزود: در حوزه هنر ما باید بتوانیم ستارگان هنر را آن‌گونه که شایسته و بایسته است معرفی کنیم. در حوزه هنر نگارگری استاد فرشچیان همه جا حضور دارند، باید بتوانیم آن را به درستی به همگان معرفی کنیم.

مرادخانی در ادامه به خاطره‌ای از مقام معظم رهبری اشاره کرد و گفت: یک بار با جمعی از هنرمندان در حضور رهبری بودیم، ایشان در مورد نقاشی ظهر عاشورای استاد فرشچیان گفتند سینه ما پر از مصائب امام حسین (ع) است اما من هر بار که مقابل این تابلو می‌ایستم و نگاهش می‌کنم به طرز عجیبی منقلب می‌شوم.
سپس یدالله کابلی از هنرمندان عرصه خوشنویسی بر صحنه رفت و در سخنانی کوتاه گفت: محمود فرشچیان با کارنامه درخشان خود، دردانه این هنر است و نامی بلندآوازه در فرهنگ و هنر ماست. او دنیایی از خلاقیت را با هوشیاری عرضه کرده و بیش از نیم قرن مایه عزت و آبروی ما در دنیا بوده است. هنر نگارگری او پر رمز و راز و چند بعدی است و جان هر بیننده‌ای را مجذوب و مدهوش خود می‌کند. او با جانی شیفته و عقل سرخ این هنر را متجلی می‌سازد.
در ادامه محمود فرشچیان روی صحنه آمد و ضمن تشکر از برگزارکنندگان این مراسم گفت: برای همه ایرانیان و هم‌وطنانم آرزوی سلامتی و موفقیت دارم.
او ادامه داد: من از برادران میرباقری، صاحبان خانه فرهنگ و هنر گویا بسیار تشکر می‌کنم که چنین خدماتی به فرهنگ این سرزمین می‌کنند. بسیاری در اروپا و آمریکا وقتی کتاب‌هایی را که این‌جا چاپ می‌شوند می‌بینند، باور نمی‌کنند چنین کتاب‌های فاخر و با کیفیتی این‌جا چاپ شده باشد.
فرشچیان اضافه کرد: خوشحالم امروز کتاب‌های خطی از استادان بنامی رونمایی می‌شوند که در تاریخ خوشنویسی این کشور می‌مانند. در پایان آرزو می‌کنم و خدا را قسم می‌دهم تا کشورمان را از شمال، جنوب، غرب، شرق و خلیج همیشه فارس حفظ کند.
در بخش پایانی این مراسم، با حضور جمعی از هنرمندان از اثر جدید استاد محمود فرشچیان، شامل گنجینه شاهکارهای فرهنگ و هنر ایران به نویسندگی و کارگردانی امیر صبوری، در قالب لوح فشرده، دیوان حافظ به خط استاد رسول مرادی و نگارگری استاد فرشچیان و کتاب سلطان سریر صبح‌خیزان، اثر استاد اسرافیل شیرچی رونمایی شد.
این کتاب نفیس در بر گیرنده آخرین آثار استاد محمود فرشچیان است. چاپ تازه‌ترین کتاب استاد فرشچیان نزدیک به چهار سال طول کشید.