این‌جا محفلی برای کودکان عزادار حسینی است تا با کمک طاها و نورا، دو شخصیت انیمیشنی، با فضائل و کرامات ائمه (ع) بخصوص امام حسین (ع) آشنا شوند، این‌جا کارگاه ورک‌شاپ «HussainUnitedUs» است که با هدف شناساندن امام حسین (ع) به کودکان کار خود را در مجمع دوستداران حسین (ع) آغاز کرده است. گفت‌و‌گوی خبرنگار کرب‌و‌بلا با زهرا فلسفی، مسئول این ورک‌شاپ را در ادامه می‌خوانید:

شما و دوستانتان چند سالی است که در عرصه شناساندن ائمه (ع) به کودکان فعالیت می‌کنید، هسته مرکزی این حرکت از کجا نشات گرفت؟ هدف گروه چه بود؟
من و دوستانم در عرصه تصویرسازی برای کودکان فعالیت می‌کنیم، زیرا معتقدیم باید با ایجاد زمینه‌های محبت، شوق و شناخت کودکان، نسبت به معرفی شخصیت والای اباعبدالله‌الحسین (ع) به عنوان نمونه عملی الگوی کامل، فعالیت کنیم.

ما سعی کردیم تا با طراحی و تولید محصولات فرهنگی هنری با محوریت فضایل حسینی (ع) در قالبی کودکانه و خلاق، زمینه‌ساز آینده‌ای روشن و تربیت نسلی آماده ظهور مهدی موعود عجل الله تعالی فرجه الشریف باشیم، به همین دلیل در مراسم اربعین سال 94 تصمیم گرفتیم پیکسل‌هایی را با محوریت کودکان از ملیت‌های مختلف طراحی کرده و آن‌ها را در میان زائران پیاده اربعین توزیع کنیم که طرح‌های کودکانه ما بسیار مورد استقبال قرار گرفت. با توجه به این‌که جای خالی محصولات دینی با محوریت کودکان را احساس می‌کردیم تصمیم گرفتیم که در حوزه مذهب، با توجه به کمبود آثار و تولیدات در حوزه کودک، وارد شده و محصولات هنری خود را در این حوزه معطوف کنیم.

بر همین اساس و با هدف تبلیغ و معرفی اباعبدالله‌الحسین (ع) و اسلام در جهان، همچنین نزدیکی و اتحاد کودکان شیعه در سراسر جهان، آثار هنری خود را در معرض دید عموم قرار دادیم تا زمینه‌سازی جهت تربیت نسلی که می‌تواند مقدمات ظهور را مهیا کند فراهم کنیم.

چه نوع محصولات فرهنگی برای کودکان در نظر گرفتید؟ آیا فعالیت شما در حوزه شناخت امام حسین (ع) به کودکان باقی ماند؟
در ابتدا تنها با محوریت امام حسین (ع) محصولات خود را مانند پرچم، پیکسل، سربند و... برای کودکان طراحی کردیم اما بعد از مدتی احساس کردیم به دلیل کمبود آثار هنری مذهبی برای کودکان لازم است که در حوزه‌های دیگر هم وارد شویم، به همین دلیل دامنه فعالیت‌های خود را گسترده‌تر کرده و سعی‌مان بر این است که در مناسبت‌های مختلف محصولات متنوعی برای کودکان داشته باشیم و کارگاه‌های مختلفی برای آن‌ها برگزار کنیم. به همین دلیل در اعیاد غدیر، شعبانیه و... سعی کردیم نقش موثری در شناساندن اسلام به کودکان داشته باشیم.

uu.jpg

در مجمع دوستداران حسین (ع) نیز مشغول به فعالیت هستید، با این مؤسسه چگونه مرتبط شدید؟
ارتباط‌گیری با مؤسسات مرتبط با موضوعات امام حسین (ع) در سراسر جهان در راستای ایجاد شبکه بین‌المللی کودکان شیعه از اهداف ماست و بر همین اساس در ماه رمضان با مجمع دوستداران حسینی آشنا شدیم و از آن جایی که زمینه کاری مشترک داشتیم، مشتاقانه در این مجمع حاضر شدیم و ورک‌شاپی در آن برگزار می‌کنیم.

سال‌هاست که در حوزه کودکان فعالید، به نظر شما آثار هنری مورد علاقه کودکان چه تاثیری بر روی شناخت مذهبی آن‌ها گذاشته است؟
مخاطب ما کودکان پیش‌دبستانی و دبستان تا 10سال هستند و در این سن شناخت، آن‌ها تفکر انتزاعی ندارند و تفکرشان عینی است، بر همین اساس گروه ما بعد از بررسی تصمیم گرفت، به دلیل تفکر عینی کودکان در این سنین، محصول‌محور و کارگاهی فعالیت کند تا تاثیرگذاری بیشتری بر روی کودکان داشته باشیم.

بر همین اساس دو شخصیت انیمیشنی به نام‌های طاها و نورا طراحی کردیم که با کمک آن‌ها مفاهیم دینی را به بچه‌ها آموزش می‌دهیم و همچنین از طریق این شخصیت‌ها اخلاقیات و فضائل ائمه (ع) همچون صبر، شجاعت، مهربانی، اخلاص و... را به کودکان آموزش می‌دهیم و کارگاه‌های هنری ما نیز با این تم است.

برای محرم و صفر برنامه خاصی دارید؟
برای محرم و صفر برای کودکان سربند،کیف، پیکسل و پرچم طراحی کردیم. هر چند که در عید غدیر به کودکان کتاب کاردستی ارائه کردیم و آن‌ها بسیار راضی بودند و ممکن است در ماه محرم و صفر نیز این کاردستی‌ها میان کودکان توزیع شود.

در زمان‌های غیر مناسبتی نیز فعالیت دارید؟
بله، محصولات غیر مناسبتی نیز تولید شده است و سعی کردیم با تم مذهبی، محصولاتی برای دختران و پسران خردسال تولید کنیم که بر همین اساس «چهار قل» را در دو تم دخترانه و پسرانه طراحی کرده و پیکسل‌های ماشالله و الحمدلله نیز تولید شد که بسیار مورد استقبال والدین قرار گرفت.

 

333.jpg