به گزارش کرب‌و‌بلا، سوده منصوری مسئول پژوهش مؤسسه زیتون گفت: با توجه به اهداف تعریف شده در این مؤسسه مبنی بر معرفی جهانی امام حسین علیه‌السلام، ترویج معارف و اندیشه حسینی و کمبود پژوهش‌ها در حوزه حسینی بر آن شدیم که واحد پژوهش این مؤسسه را راه‌اندازی کنیم.

وی ادامه داد: منابع و پژوهش‌های تاریخی در بین منابع موجود، بیشترین تعداد را به خود اختصاصی داده است و در حوزه اجتماعی و فلسفه، پژوهش‌های جدی مستمری صورت نگرفته است. از سویی ما در دنیایی زندگی می‌کنیم که هر گونه برنامه‌ریزی از سطح خرد و کلان مبتنی بر پژوهش صورت می‌گیرد و بر همین اساس برای رقابت و ابراز وجود در چنین جامعه‌ای نیاز به ابزارهای پژوهشی و توجه ویژه به آن‌ها داریم.

منصوری افزود: از طرفی باید بپذیریم که در کنار عزاداری‌ها برای سیدالشهدا (ع) باید بتوانیم نقش ایشان را در زندگی فردی و اجتماعی پر رنگ‌تر کنیم تا جامعه ما هر چه بیشتر به سمت یک جامعه اصولی مبتنی بر ارزش‌های حسینی حرکت کند. یعنی اندیشه حسینی را در زندگی اجتماعی خود برای بهبود کیفیت آن ترویج دهیم.

وی چشم‌انداز واحد پژوهش این مجموعه را تاسیس اولین پژوهشکده امام حسین (ع) عنوان کرد و افزود: چشم‌انداز ما این است که در یک بازه 5 ساله اقدام به تاسیس اولین پژوهشکده امام حسین (ع) کنیم که در همین راستا سه کارگروه تاریخ، اندیشه و کارگروه اجتماعی در این واحد دایر شده است.

کارگروه اجتماعی با تاکید بر لزوم تقویت اندیشه حسینی در راستای رفع نیازها و حل معضلات جامعه انسانی آغاز به کار کرد و در همین راستا همکاری خود را با کمپین بین‌المللی «?who is hussain» آغاز کرد.

منصوری برگزاری دوره‌های مختلف در حوزه تاریخ و اندیشه را یکی از اقدامات این واحد عنوان کرد و ادامه داد: در ابتدا این دوره‌ها با حضور اساتید برجسته این حوزه برای تقویت معرفت و اندیشه اعضای زیتون برگزار شد و سپس آکادمی زیتون به برگزاری دوره‌های مختلف برای مخاطبان آن اقدام کرد.

او ادامه داد: جلسات منظمی با حضور اساتید به تالیف و تدوین مقاله‌های مختلف پژوهشی انجامید که در یک سال آینده امید داریم اولین کتاب پژوهشی در حوزه امام حسین (ع) را به چاپ برسانیم.

او افزود: همچنین کارگروه اجتماعی با تاکید بر لزوم تقویت اندیشه حسینی در راستای رفع نیازها و حل معضلات جامعه انسانی آغاز به کار کرد و در همین راستا همکاری خود را با کمپین بین المللی «?Who is Hussain» آغاز کرد.

منصوری تصریح کرد: این کمپین که در راستای معرفی جهانی امام حسین (ع) فعالیت می‌کند در بیش از 60 کشور دنیا حضور دارد و اولین همکاری آن در ایران با کانون فرهنگی زیتون صورت گرفته است. ما باور داریم برای تقویت اندیشه حسینی نیاز داریم این اندیشه را در زندگی اجتماعی افراد پر رنگ‌تر کنیم و این کارگروه بر همین اساس چشم‌انداز خود را تعریف کرده است.

منصوری همچنین از انجام پژوهش‌هایی با همکاری سازمان‌های مرتبط در سطح ملی خبر داد و گفت: علاقه‌مندان می‌توانند با حضور در دومین گردهمایی «مجمع دوستداران امام حسین (ع)» از نزدیک در جریان روند فعالیت‌ها و نحوه همکاری با این واحد پژوهشی قرار گیرند. 

گفتنی است دومین گردهمایی «مجمع دوستداران امام حسین (ع)» همزمان با فرارسیدن ماه محرم از 30 شهریور تا 3 مهر در آدرس تهران، شریعتی، خیابان ظفر، کوچه صبر، کوچه مطهری، بن‌بست صفائی، پلاک 7 برگزار خواهد شد.