به گزارش «پایگاه تخصصی امام حسین علیه السلام»، سعید اوحدی رئیس سازمان حج و زیارت در مصاحبه با خبرنگاران گفت: سال پیش حدود 15 میلیون نفر از سراسر دنیا در این همایش بزرگ جهان اسلام شرکت کردند در حالی که در مراسم حج تمتع حدود 4 میلیون جمعیت شرکت می کنند.

وی با بیان این که پارسال در ایام اربعین شهات حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام بیش از 200 هزار نفر از مردم ایران به عتبات عالیات مشرف شدند،گفت: بر اساس آمارهای کنسولگری های عراق تاکنون 400 هزار زائر ایرانی روادید گرفته اند.

اوحدی افزود: سازمان حج و زیارت نیز 80 مجموعه کاروانی را به صورت هوایی و زمینی به این مراسم اعزام می کند.

وی با اشاره به تشکیل کمیته ویژه ای درباره مراسم اربعین حضرت سیدالشهدا علیه السلام در سازمان حج و زیارت گفت: نه تنها نباید مانع این حرکت بزرگ مردمی برای شرکت در مراسم اربعین حسینی شویم بلکه باید از این سنت زیبا حمایت کنیم.

رئیس سازمان حج و زیارت گفت: در این کمیته با حضور دستگاه های همکار همچون وزارت کشور، نیروی انتظامی، رسانه ملی،گمرک، جمعیت هلال احمر، بیمه و استانداری های خوزستان و ایلام تلاش کردیم مسئولیت ها را تقسیم کنیم.

اوحدی افزود: باید شوراهای تامین استان های خوزستان و ایلام مسئولیت میدانی را بر عهده بگیرد و سازمان حج و زیارت برنامه های حمایتی را تنظیم کند.

وی با بیان این که در چند روز اخیر هیئتی از سازمان حج و زیارت از نقاط مرزی استان های خوزستان و ایلام بازدید کرده است،گفت: قرار است شهرداری مهران نیز همکاری کند.

اوحدی گفت: شرکت در مراسم اربعین حسینی حرکتی مردمی است و همانگونه که در عراق مردم با فراهم کردن ایستگاه های صلواتی و امکانات استراحت،به طور خودجوش این حرکت را مدیریت می کنند،همین حرکت به صورت مردمی در ایران اتفاق می افتد.

رئیس سازمان حج و زیارت افزود: هیئت های مذهبی و خیران استان ایلام روزانه حدود 12 تا 15 هزار غذا در اختیار زائران قرار می دهند، در منطقه آزاد اروند نیز چنین کاری هماهنگ شده است و ایستگاه های مختلفی در مرز شلمچه و مهران برای ساماندهی زائران آماده کرده ایم.

رئیس سازمان حج و زیارت با اشاره به ناهماهنگی پرداخت عوارض خروجی میان مرز مهران و شلمچه گفت : در مرز شلمچه 15 هزارتومان و در مرز مهران 7500 تومان از زائران عوارض خروجی دریافت می شد که این ناهماهنگی برطرف شد تا زائران هیچ گونه وجه اضافی پرداخت نکنند.

اوحدی گفت: با منطقه آزاد اروند در حال مذاکره ایم تا در صورت امکان در ایام اربعین حسینی دریافت عوارض خروجی برای زائران لغو شود.

وی گفت: جمعیت هلال احمر نیز در نقاط مرزی حضور جدی دارد و تلاش می کنیم چادر و داروی کافی به مرز منتقل شود.

رئیس سازمان حج و زیارت با اشاره به دایر شدن چادرهای بیمه در مرز چذابه، شلمچه و مهران، به زائران توصیه کرد با توجه به شرایط کشور عراق،حتما زیرپوشش بیمه قرار گیرند.

اوحدی افزود: مبلغی که بیمه و هیئت پزشکی از زائر دریافت می کنند در مجموع 15 هزار تومان است که 9 هزار تومان این مبلغ به بیمه و 6 هزار تومان به ارائه خدمات هیئت پزشکی در داخل کشور و عراق اختصاص دارد.

وی گفت: در ازای این پوشش بیمه ای، 15 میلیون تومان برای امکانات بیمارستانی و 114 میلیون تومان برای دیه تعیین شده است.

 


به نقل از ابنا