به گزارش کرب‌و‌بلا به نقل از فارس، حسن پلارک با بیان این‌که هفته گذشته اولین جلسه برای هماهنگی خدمات‌رسانی به زائرین اربعین توسط کمیته مشارکت‌های مردمی، اسکان و پذیرایی که متولی آن ستاد بازسازی عتبات عالیات است برگزار شد، اعلام کرد: ستاد مرکزی اربعین مسئولیت کمیته مشارکت‌های مردمی، اسکان و تغذیه را به ستاد بازسازی عتبات عالیات سپرده که عمده وظیفه و فعالیت آن مسئولیت هماهنگی و مدیریت موکب‌داران ایرانی است.

رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات گفت: کسانی که در قالب موکب‌داری به دنبال خدمات‌رسانی در اربعین هستند باید به صورتی مدیریت شوند که همه امکانات آن‌ها توزیع شوند به طوری که برخی از این کمک‌ها، نقدی و برخی دیگر مانند چادر، پتو و پذیرایی غیر نقدی است لذا این امر می‌طلبد که کلیه این فعالیت‌ها در چارچوب مشارکت‌های مردمی، اسکان و پذیرایی مدیریت شود.

پلارک اظهار داشت: در سطح کشور همه کسانی که به دنبال ارائه خدمات به زائرین اربعین هستند باید توسط کمیته مشارکت‌های مردمی اسکان و پذیرایی، مدیریت شوند که وظیفه این کمیته تهیه و آماده‌سازی زیرساخت‌های اسکان و پذیرایی است. ضمن این‌که در شهرها و مسیرهای عبور و مرور زائرین اربعین موکب‌هایی راه‌اندازی می‌شوند که زمین برخی از این موکب‌هایی که در عراق وجود دارند اجاره‌ای است. البته برخی از این زمین‌ها هم در سال‌های گذشته به تملک درآمده است.

وی در توضیح بیشتر این موضوع تصریح کرد: بحث برق، فاضلاب و آب موکب‌داران و مجوزهای دریافتی از دولت عراق برای برپایی موکب خیلی مهم است ضمن این‌که چینش جغرافیایی موکب‌ها هم از اهمیت بالایی برخوردار است تا جایی که این موکب‌ها نباید متراکم شده و در نقطه دیگری خلا باشد.

پلارک گفت: در سال‌های اخیر که شهرهای سامرا و کاظمین میزبان زائرین اربعین بوده‌اند باید به آن‌جا هم خدمات‌رسانی تسری پیدا کند، البته در داخل کشورمان و در مسیرهای منتهی به مرز عراق گرایش به خدمات‌رسانی افزایش یافته، به طوری که نیمی از خدمات به زائرین اربعین در داخل کشور و در مرزهای ایران صورت می‌گیرد اما متأسفانه کفه ترازوی خدمات در کشورمان کمی سنگین‌تر شده و موضوع مناسبی نیست.

رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات افزود: با مدیریت ستاد بازسازی عتبات عالیات پهنه خدمات‌رسانی به زائرین اربعین در حال تساوی است چرا که معتقدیم تمام این اقدامات نوکری برای زائرین است.

پلارک تصریح کرد: بعد از آماده‌سازی زیرساخت‌ها و تقسیم جغرافیایی موکب‌ها، هدایت نوع خدمت‌رسانی سومین اقدام کمیته مشارکت‌های مردمی، اسکان و پذیرایی ستاد بازسازی عتبات عالیات است.

پلارک با بیان این‌که سال جاری به دلیل پایان دولت یازدهم و آغاز دولت دوازدهم نگرانی خاصی در این زمینه به ویژه در وزارت کشور و ستاد مرکزی اربعین و شهرداری داریم افزود: اما تلاش داریم تا با سازماندهی موکب‌داران از تغییرات سیاسی به وجود آمده در دولت‌ها و آسیب‌رساندن به خدمات‌رسانی به زائرین اربعین جلوگیری کنیم چرا که معتقدم خدمات‌رسانی به زائرین موضوعی ملی و مذهبی است، البته ارادت تیم جدید دولت هم کمتر از تیم قبلی نخواهد بود اما تا هماهنگی در این خصوص به وجود آید ما کار پرزحمتی داریم که امیدوارم در این مسیر خللی به وجود نیاید.

وی در پایان با بیان این‌که ستاد بازسازی عتبات تنها متولی جمع‌آوری کمک‌های مردمی در اربعین است از مردم خواست تا در این زمینه دقت کنند تا خدای ناکرده سواستفاده‌ای در این بخش صورت نگیرد.