به گزارش کرب‌و‌بلا، مهدی مدیرزاده با اشاره به گسترش فضای مجازی، گفت: این روزها شبکه‌های اجتماعی تمامی جوانب زندگی افراد را تحت تاثیر قرار داده و مردم روزانه با این شبکه‌ها و نرم‌افزارهای پیام‌رسان در ارتباط هستند. اما متاسفانه موضوعات مذهبی و به خصوص مسائل مهم مربوط به سیدالشهدا علیه‌السلام در شبکه‌های اجتماعی چندان پررنگ و مستند نبوده است.

وی ادامه داد: همین خلا محتوایی سبب شد ما در مجموعه زیتون تمرکز ویژه‌ای بر روی تولید محتوا، حضور در فضای مجازی و شبکه‌های پیام‌رسان داشته باشیم. اما حضور در شبکه‌های اجتماعی ادبیات خاصی را می‌طلبید که کمی متفاوت از حضور در رسانه‌های رسمی است. بنابراین ما سعی کردیم محتوایی که توسط تیم پژوهشی و تحریریه این مجموعه تولید می‌شود را با ادبیات متناسب در این فضا منتشر کنیم تا مخاطب این فضا هم، از محتوای تولید شده بهره‌مند شود.

مدیر تبلیغات و شبکه‌های اجتماعی زیتون تصریح کرد: خوشبختانه در مدت دو سالی که از حضور ما در شبکه‌های اجتماعی می‌گذرد، مخاطبان زیادی به این شبکه‌ها جذب شده‌اند که سرمایه اصلی ما شناخته می‌شوند.

مدیرزاده خاطر نشان کرد: برای جذب مخاطب، هم کیفیت و هم کمیت مد نظر این مجموعه بوده است؛ کمیت از این نظر که تعداد مخاطبان بالا باشد و کیفیت از این نظر که مخاطب نه تنها عضو شبکه ما باشد بلکه محتوا به قدری اثرگذار و مفید باشد که مخاطب، خود یک سفیر برای چرخش اطلاعات و محتوای این شبکه اجتماعی محسوب شود.

وی با اشاره به تنوع شبکه‌های پیام‌رسان ادامه داد: در حال حاضر در شبکه‌های اجتماعی اینستاگرام، فیسبوک، گوگل پلاس و سایر شبکه‌های ایرانی مثل تبیان، افسران، هم‌میهن، کلوب و ... فعال هستیم و مطالب مرتبط با امام حسین (ع) را منتشر می‌کنیم. همچنین در نرم‌افزار پیام‌رسان تلگرام نیز مطالب در کانال منتشر می‌شوند.

متاسفانه زمینه مذهبی و به خصوص مسائل مربوط به سیدالشهدا علیه‌السلام در شبکه‌های اجتماعی چندان پررنگ نبوده است.

 مدیرزاده ادامه داد: برای نشر مطالب در شبکه‌های اجتماعی پروژه‌ای به نام قاصدک تعریف شد که در واقع این هدف را دنبال می‌کرد که یک تصویر تایپوگرافی شده با یک دلنوشته کوتاه در جهت تقویت رابطه قلبی افراد با امام حسین (ع) در شبکه‌ها منتشر شود. این طرح به خصوص در اینستاگرام با اقبال بسیار خوبی مواجه شد و به صورت مستمر مشاهده می‌کردیم که تصاویر تایپوگرافی ما که متفاوت از سایر صفحات مذهبی دیگر بود توسط افراد بازنشر می‌شدند.

وی افزود: همچنین محتواهای دیگری از قبیل اخبار حسینی، اشعار و بخشی از مقالات سایت و تقویم روزانه شیعه نیز در شبکه‌های اجتماعی ما منتشر می‌شوند.

 

socialzeitoon.jpg

 

مدیرزاده تاکید کرد: تلاش ما این است که نسبت به همه اتفاقات و مناسبت‌های روز واکنش نشان دهیم و شبکه‌های اجتماعی ما همیشه فعال باشند. برای مثال همین روز گذشته که روز بزرگداشت صائب تبریزی بود یکی از شعرهای عاشورایی این شاعر را که کمتر فردی شنیده و خوانده بود منتشر کردیم که برای مخاطبان جالب بود.

مدیرزاده در خصوص آمار مطالب منتشر شده و همچنین مخاطبان شبکه‌های اجتماعی افزود: در این مدت دو ساله تا به امروز با روندی مطلوب صفحه اینستاگرام مجموعه با عنوان «کمپین دوستداران امام حسین علیه‌السلام» حدود 114 هزار مخاطب جذب کرده است که تک تک آن‌ها همراه ارزشمندی برای ما هستند. همچنین در صفحات فیسبوک و گوگل پلاس و سایر شبکه‌های اجتماعی هم توانستیم تاثیرات خوبی از جنبه نشر مطالب داشته باشیم.

وی ادامه داد: با توجه به برآوردی که داشتیم مطالب ما در شبکه‌های اجتماعی و نرم‌افزارهای پیام‌رسان به حدود یک میلیون بار در ماه می‌رسد، یعنی می‌توان گفت حداقل یک میلیون بار نام اباعبدالله (ع) در شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان منتشر می‌شود.

ما در شبکه‌های اجتماعی خود با تعریف کمپین‌های مختلف سعی کردیم تا ارتباط دو طرفه با مخاطبانمان داشته باشیم.

مدیرزاده در ادامه با اشاره به شکل‌گیری کمپین‌های مجازی افزود: ما در شبکه‌های اجتماعی خود با تعریف کمپین‌های مختلف سعی کردیم تا ارتباط دو طرفه با مخاطبانمان داشته باشیم. به عنوان مثال یکی از مهم‌ترین کمپین‌ها، کمپین قدردانی از میزبانان اربعین بود. در این کمپین از مردمی که به زیارت اربعین رفتند خواسته شد عکس‌های خودشان را از میزبانی مردم عراق و موکب‌ها با هشتگ thanksarbaeenhosts# در شبکه‌های اجتماعی منتشر کنند و به نوعی از مردم عراق به خاطر این میزبانی تشکر کنند.

مدیرزاده افزود: کمپین دیگر کمپین زمستانه انتقال خون بود که کرب‌و‌بلا به عنوان حامی رسانه‌ای سازمان انتقال خون تلاش کرد تا با پیگیری ایده «نذر خون» از مردم بخواهد به کمپین زمستانه انتقال خون بپیوندند، چرا که میزان اهدای خون و ذخیره آن در این ایام پایین‌تر است. در همین راستا این مجموعه طی همکاری با سازمان انتقال خون کمپین نذر خون را راه‌اندازی کرد که این کمپین هم مورد استقبال مخاطبان قرار گرفت.

 

Untitled-2.jpg

 

مدیر تبلیغات کانون فرهنگی زیتون ادامه داد: همچنین یکی از کارها و طرح‌های خوبی که توانستیم در صفحه اینستاگرام انجام دهیم، طرح «برای هم دعا کنیم» بود. بنای این طرح از آن‌جا بود که می‌دیدیم روزانه افراد زیادی به صورت کامنت، دعا و مشکل خود را می‌نوشتند و از دیگران التماس دعا داشتند. ما دعای آن‌ها را در قالب یک پست منتشر می‌کردیم و از مخاطبان تقاضا می‌کردیم برای آن فرد دعا کنند. این طرح به لطف سیدالشهدا (ع) با استقبال خوبی مواجه شد و اکنون نیز روزهای یکشنبه و چهارشنبه دو تا از دعاهای مخاطبان را منتشر و از دیگران تقاضا می‌کنیم برای فرد مورد نظر دعا کنند.

مدیرزاده در پایان با اشاره به همراهی مخاطبان با این مجموعه گفت: مهم‌ترین اتفاقی که این مجموعه امسال شاهد آن بود، برگزاری مجمع دوستداران امام حسین (ع) بود که در این مراسم بسیاری از مخاطبان و همراهان مجازی زیتون با حضور در این مجموعه از نزدیک در جریان امور آن قرار گرفتند و برخی خواستار همکاری بیشتر با این مجموعه شدند.