به گزارش سرویس بین‌الملل کرب‌و‌بلا، محسن صالح، تحلیلگر سیاسی در بیروت در گفت‌و‌گو با پرس تی وی گفت: امام حسین علیه‌السلام نماد درستکاری است و بدون حرکت و نقش ایشان در تاریخ، امروزه ما نمی‌توانستیم مقابله با گروه‌های تکفیری و تروریستی را متصور باشیم.

صالح گفت: امام حسین (ع) نماینده ارزش‌های انسانی است و برگزاری مراسم عزاداری برای ایشان، نو کردن بیعت با هدف و راه ایشان است که نجات‌دهنده زندگی است.

وی با اشاره به برگزاری مراسم‌ عزاداری برای امام حسین (ع) در بسیاری از نقاط جهان، ادامه داد: امام حسین (ع) نماد درستکاری و نشان‌دهنده ارزش‌های اسلام است و ما هر ساله با نو کردن بیعتمان با ایشان و راه ایشان، تاریخ را زنده می‌کنیم. امروزه بسیاری از انسان‌ها معتقدند امام حسین (ع) پناهگاه و میعادگاهی برای آن‌ها است تا در خود احساس آرامش کنند. بدون امام حسین (ع) ما تاریخ اندیشه، تاریخ آرمان‌ها و تاریخ ارزش‌ها را از دست می‌دادیم.

وی تاکید کرد: امام حسین (ع) از همان ابتدا نماینده این ارزش‌ها بود. او رفت تا ملت اسلامی، ملت پیغمبر صلی الله علیه و آله و سلم را اصلاح کند. به همین دلیل است که انسان‌ها بدون رجوع به امام حسین (ع) که نشانگر اسلام واقعی، اسلام خالص و نجات‌دهنده مردم از دست ستمگران در دنیا است، احساس نوعی پوچی و بیگانگی با دنیای اطرافشان می‌کنند. امام نشان‌دهنده یک انسان کامل در تمام ابعاد وجودی است.

امام حسین (ع) در این دوره و در این فضای فرهنگی و سیاسی نمایانگر راه حل نهایی است.

صالح با اشاره به حضور تکفیری‌ها در منطقه خاطر نشان کرد: بی توجهی به هدف والای امام حسین (ع) سبب می‌شود افراد امور منفی و تاریک دنیا را ببینند و در دامان ستمگران و دیکتاتورها بیفتند و این کشتارها را علیه مسلمانان اعم از شیعه و سنی، مسیحیان و همه مردم انجام دهند.

وی ادامه داد: به همین دلیل است که من فکر می‌کنم امام حسین (ع) در این دوره و در این فضای فرهنگی و سیاسی نمایانگر راه حل نهایی است. اگر این سازمان‌ها و گروه‌های تروریستی در سوریه و عراق که توسط آمریکایی‌ها، صهیونیست‌ها و وهابی‌ها حمایت می‌شوند با افرادی که دنباله‌رو امام حسین (ع) هستند مواجه نمی‌شدند انسان‌های بیشتری کشته می‌شدند. چرا که در شهرها با افرادی که می‌گویند: «این ترورها را تمام کنید، این ظلم و ستم‌ها را تمام کنید» مواجه نمی‌شدند.

وی تصریح کرد: امروزه شناخت امام حسین (ع) و تحلیل حرکت ایشان یک نیاز اساسی است. بدون این شناخت دنیا به مکانی سخت برای زندگی تبدیل می‌شود و ما قادر نخواهیم بود آن را تحمل و در آن زندگی کنیم. 

این تحلیلگر سیاسی ادامه داد: امام حسین (ع) نه تنها نماینده مسلمانان و شیعیان است، بلکه انسانیت را در کامل‌ترین شکل خود نمایندگی می‌کند، بدون ایشان انسان‌ها خود را در دوران پیش از اسلام می‌یابند. به همین دلیل است که من گمان می‌کنم این گروه‌ها و سازمان‌ها در دوران پیش از اسلام، بدون دین، بدون ارزش، بدون احساس و بدون حس نوع‌دوستی نسبت به انسان‌های دیگر زندگی می‌کنند.

وی ادامه داد: امام حسین (ع) پاک‌ترین و خالصانه‌ترین ارزش‌ها را به انسان‌ها عرضه می‌کند. شما اگر دنبال عدالت هستید، اگر به دنبال از جان گذشتگی در مسیر درست و در مسیر خدا هستید به دنبال امام حسین (ع) بروید. 

صالح در پایان گفت: تمامی این مسائل از جمله دلایلی است که انسان‌ها هر ساله در سالروز شهادت ایشان در هر گوشه و کناری یاد ایشان را زنده نگه می‌دارند.