بنیاد جهانی shia rights watch (سازمان بین المللی حقوق شیعیان جهان) انفجار مرقد حضرت محسن فرزند امام حسین علیهما السلام در شهر حلب سوریه را به شدت محکوم کرده و آن را جنایتی خواند که عرق شرم بر پیشانی انسانیت می نشاند، چراکه از نگاه این سازمان چنین اقدامی جدای از این که به جایگاهی دینی و میراث فرهنگی ریشه دار و پرسابقه صدمه ای جبران ناپذیر وارد کرده، ایجاد فتنه ی مذهبی را در آن کشور دنبال می کند.

   در پیام این سازمان جهانی آمده است: بنا به پاره ای گزارشات که از شهر حلب رسیده عده ای از تکفیری های مسلح وابسته به «لواء التوحید؛ سپاه توحید» از ارتش آزاد در پوشش زائر در روز جمعه ی گذشته با کارگذاشتن تله ی انفجاری به وزن ده کیلو در مرقد حضرت محسن فرزند امام حسین علیه السلام واقع در «حیّ المشهد» آن جا را منفجر کردند.

   این سازمان از حکومت سوریه و جامعه ی بین الملل می خواهد تا نسبت به حمایت از عبادتگاه ها و اماکن دینی و تاریخی مسئولیت پذیر بوده، مجرمان را تحت پیگرد قرار داده، به محاکم صالحه تحویل دهند.

   در پیام این سازمان ـ که مقر آن در واشنگتن می باشد ـ آمده است: این سازمان پیش از این طی پیامی درباره ی رسیدن اخباری مبنی بر قصد گروه های تکفیری برای تعرض به اماکن مذهبی در سوریه هشدار داده بود و این اقدام در چارچوب تهاجم وحشیانه ای است که بر ضد شهروندان شیعی و اقلیت های دینی و مذهبی در این کشور صورت می گیرد.

   در این پیام همچنین آمده است: پاره ای گزارش های رسیده از وجود برنامه هایی از سوی گروه های تکفیری حکایت داشت که برای منفجر کردن اماکن مقدس از نگاه شیعیان، به ویژه مرقد مطهر حضرت زینب سلام الله علیها در اطراف دمشق و دیگر اماکن مقدس در شهرهای حلب و رقّه تدارک دیده شده است تا از این رهگذر جنگ های مذهبی به راه اندازند.

   شایان توجه است که گروه های تکفیری طی روزهای گذشته نیز با خمپاره و خودروی بمب گذاری شده، اقدام به حمله به حرم حضرت سکینه سلام الله علیها دختر امام حسین علیه السلام کردند که خودرو بمب گذاری شده به فاصله ی چندصد متر و پیش از رسیدن به حرم مطهر منفجر شد.

   در این اقدام بخش هایی از اماکن و سرویس های خدماتی حرم مطهر صدمه دید.

 

بنیاد جهانی shia rights watch ـ واشنگتن