به گزارش کرب‌و‌بلا به نقل از ایکنا، جمشید گودرزی، قائم‌مقام ستاد بازسازی عتبات عالیات در امور اربعین اعلام کرد: امسال برای اولین بار پروانه و مجوز موکب‌داری در مسیر پیاده‌روی اربعین برای هیئت‌های مذهبی و گروه‌های متقاضی صادر می‌شود.

وی ادامه داد: بر همین اساس موکب‌دارانی که در سال‌های گذشته در مسیر اربعین موکب داشته و نیز هیئت‌های مذهبی که علاقه‌مند به فعالیت در این حوزه هستند از پنجم اردیبهشت می‌توانند مدارک و تقاضای خود را به ستادهای بازسازی عتبات عالیات در سراسر کشور ارائه کنند.
وی با اشاره به این‌که در سال گذشته 388 موکب در داخل عراق و 932 موکب در مرزهای داخلی کشور (مهران، شلمچه و چذابه) توسط مردم ایجاد شده بود، گفت: همزمان با مبعث پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم، کار ثبت‌نام و تشکیل پرونده برای موکب‌های ایرانی آغاز می‌شود و همه موکب‌ها شناسنامه‌دار خواهند شد.
گودرزی در مورد چگونگی جانمایی موکب‌های ایرانی در اربعین گفت: موکب‌های ایرانی در اربعین بیشتر در شهرهای مذهبی نجف، کربلا، کاظمین و سامرا برپا می‌شوند. در مسیر هم یک‌سری از محل‌ها خریداری شده و نیز در حال توافق با برخی موکب‌داران عراقی هستیم تا به صورت مشترک در این موکب‌ها خدمات به زائران ارائه شود.

همزمان با مبعث پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم، کار ثبت‌نام و تشکیل پرونده برای موکب‌های ایرانی آغاز می‌شود و همه موکب‌ها شناسنامه‌دار خواهند شد.

وی تشریح کرد: بخشی از محل‌هایی که موکب‌ها در آن مستقر خواهند شد زمین‌هایی است که در سال‌های گذشته نیز از آن‌ها استفاده شده، بخشی متعلق به نهادهای دولتی مانند استانداری‌ها، شهرداری‌ها، مدارس و بخشی هم زمین‌های شخصی است که با صاحبان آن‌ها به توافق رسیده‌ایم. در مرزهای داخلی هم مکان‌ها ثابت و مشخص شده است و در ورودی‌های مرزها؛ یعنی شهرهای مهران، شلمچه و چذابه زیرساخت‌ها ایجاد شده و مشکل خاصی وجود ندارد.
قائم‌مقام ستاد بازسازی عتبات عالیات در امور اربعین در مورد شرایط و امکانات لازم برای ایجاد موکب در مسیر پیاده‌روی اربعین گفت: افراد و گروه‌هایی که در سال‌های قبل تجربه موکب‌داری دارند در اولویت هستند و افراد و هیئت‌هایی که برای اولین بار متقاضی هستند باید حداقل‌هایی از امکانات را داشته باشند تا بتوانند خدمات لازم را در اربعین ارائه کنند.
وی اضافه کرد: هیئت‌های مذهبی در صورت داشتن امکانات و توانایی برپایی موکب، مجوز موکب‌داری و شناسنامه موکب دریافت می‌کنند و در زمان برپایی پیاده‌روی اربعین نیز خدماتی از قبیل تسهیل تردد در مرزها، انتقال تجهیزات به داخل خاک عراق، تأمین بخشی از ویزای خادمی و زیرساخت‌هایی که در عراق نیاز دارند از جمله زمین، آب، اتصال به سیستم برق و فاضلاب عراق و ... به آن‌ها ارائه می‌شود. در صورتی هم که بخواهند وسایل و تجهیزات خود را برای سال بعد در عراق نگهداری کنند فضای انبار در اختیار آن‌ها قرار داده می‌شود.
وی در پایان گفت: اولین شناسنامه‌های موکب‌های ایرانی پس از ثبت‌نام و تشکیل پرونده از خرداد ماه سال جاری صادر خواهد شد.