به گزارش کرب‌و‌بلا به نقل از لبیک، محمد زارع؛ معاون اجرایی و اعزام ستاد عمره و عتبات دانشگاهیان گفت: از اول بهمن تا به امروز 11 هزار و 120 نفر از دانشگاهیان کشور در قالب 278 کاروان به عتبات عالیات اعزام شدند که از این میان 206 کاروان به صورت هوایی و 72 کاروان به صورت زمینی مشرف شدند.

زارع گفت: روزانه 3 کاروان به صورت هوایی و یک کاروان به صورت زمینی از استان‌های سراسر کشور به عتبات عالیات اعزام می‌شوند. در تعدادی از استان‌ها اعزام به اتمام رسیده است و آخرین کاروان نیز 9 اردیبهشت ماه از استان کرمان راهی عتبات عالیات خواهد شد.

وی در خصوص بیشترین آمار اعزامی استانی گفت: بیشترین آمار اعزام از استان تهران با 72 کاروان بوده است و استان‌های فارس با 21 کاروان و خراسان رضوی با 20 کاروان در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

زارع در خصوص اعزام زائرین ذخیره در این دوره گفت: در شانزدهمین دوره عتبات دانشگاهیان، صد در صد زائرین ذخیره به عتبات اعزام شدند. با انصراف دانشجویان اصلی، زائرین ذخیره در کاروان‌ها جایگزین شدند و در این دوره توانستیم کل زائرین ذخیره را به عتبات عالیات اعزام کنیم.

وی ادامه داد: طبق آماری که بانک ملت اعلام کرده است حدود 8 هزار نفر از دانشگاهیان موفق به دریافت وام تسهیلات عتبات در این دوره شدند که از این میان تعدادی وام یک و نیم میلیون تومانی اعزام هوایی و باقی وام یک میلیون تومانی اعزام زمینی را دریافت کردند.

زارع در مورد میزان رضایت‌مندی زائرین این دوره از عتبات دانشگاهیان نیز گفت: در هر دوره از اعزام، نظرسنجی میان زائرین دانشگاهی انجام می‌شود. این دوره نسبت به دوره‌های قبل منظم‌تر برگزار شد و در خصوص انتخاب هتل، اکثریت دانشگاهیان رضایت داشتند.

در شانزدهمین دوره عتبات دانشگاهیان، صد در صد زائرین ذخیره به عتبات اعزام شدند.

وی در مورد استقبال دانشگاهیان از اعزام‌های نوروزی عتبات گفت: استقبال دانشگاهیان از اعزام‌های نوروزی عتبات بسیار زیاد بود به طوری که برای کاروانی که 40 نفر ظرفیت داشت بیش از 1300 نفر ثبت‌نام کرده و متقاضی اعزام بودند که بین این افراد برای تشرف در تعطیلات نوروز قرعه‌کشی به عمل آمد و افراد منتخب اعزام شدند.

زارع در خصوص ثبت‌نام دوره بعدی عتبات دانشگاهیان گفت: ثبت‌نام دوره هفدهم عتبات دانشگاهیان از خرداد ماه و همزمان با ماه مبارک رمضان انجام خواهد شد که زمان دقیق آن را از سایت لبیک و رسانه‌ها به اطلاع دانشگاهیان محترم خواهیم رساند. در خصوص افزایش سهمیه هم مشکلی نداریم و به هر میزان تقاضا داشته باشیم درخواست سهمیه خواهیم نمود که با مساعدت بعثه مقام معظم رهبری؛ سازمان حج و زیارت و شرکت شمسا و نظر ویژه آنان به قشر دانشگاهی، مشکلی در این زمینه نداریم.

وی با اعلام برنامه جدید ستاد در ایجاد بسته‌های زیارتی ارزان قیمت برای دانشجویان پسر گفت: با برنامه‌ریزی‌های جدید ستاد از این دوره بسته‌های زیارتی ارزان قیمت را راه‌اندازی خواهیم کرد. در این طرح، اسکان زائرین در نجف و کربلا در حسینیه‌ها خواهد بود. این برنامه در ابتدا فقط برای کاروان دانشجویان پسر اجرا می‌شود و در صورت موفقیت، از دوره‌های بعد، باقی گروه‌های اعزامی نیز در قالب این طرح قرار خواهند گرفت.

معاون اجرایی و اعزام ستاد عمره و عتبات دانشگاهیان در خصوص اعزام زائرین به سامراء مقدسه نیز گفت: بیش از 80 درصد از کاروان‌های دانشگاهی به سامراء اعزام شدند. در ابتدا این امکان برای اعزام تمامی کاروان‌ها مهیا نبود اما با برنامه‌ریزی و پیگیری‌های انجام شده، کاروان‌ها به این شهر مقدس هم مشرف شدند.