به گزارش «پایگاه تخصصی امام حسین علیه السلام»، حجت الاسلام و المسلمین احمد مروی با اشاره به اهمیت جامعه امروز نسبت به معرفت‌شناسی از جایگاه امام سجاد علیه السلام اظهار کرد: ما غیر از چندماه زندگی آن حضرت در فاصله بعد از شهادت امام حسین علیه السلام در شام و این‌که امام کتابی به اسم صحیفه سجادیه دارند، آنگونه که شایسته است امام سجاد علیه السلام را نشناخته‌ایم و کار مثبتی انجام نداده‌ایم.

وی با بیان این‌که «عصر امامت امام سجاد علیه السلام از عصر عاشورا در سال 61 هجری آغاز می‌شود و تا سال 94 هجری قمری ادامه می‌یاید»، گفت: آن حضرت طی مدت 35سال دوران امامت خویش با حوادث جامعه آن روز که ظلم و جنایات حکام، انحطاط فرهنگی دینی و گسترش فساد دربرگرفته بود، با روش‌های مختلف مبارزه کرد اما متاسفانه ابعاد مختلف آن به جامعه هنوز منتقل نشده است.

معاون امور ارتباطات حوزه‌ای دفتر رهبری با اشاره به نقش برجسته امام سجاد علیه السلام در به چالش کشیدن یزیدیان گفت: امام سجاد علیه السلام آنچنان شجاعانه از منطق ولایت دفاع می‌کند که عبیدالله‌بن زیاد حکم به قتل امام می‌دهد البته موفق نمی‌شود. نظیر چنین شجاعتی در مجلس ابن‌زیاد در کوفه ایراد می‌کند تا جایی که ابن‌زیاد نیز دستور قتل امام را صادر می‌کند که موفق نمی‌شود.

وی افزود: تحریف دین و معارف اهل بیت علیهم السلام و تحریف روایات به اندازه‌ای در این دوران شدت گرفته بود که جایگاه عبدالملک مرئان ثقفی را بالاتر از مقام پیامبراکرم صلی الله علیه و آله می‌دانستند. در آن شرایط نابسامان امام سجاد علیه السلام کارهای زیادی انجام دادند، دعاها و گریه‌ها و مناجات‌های امام حاوی پیام‌ها و جهت‌دهی زیادی بود و با هدف تربیت و روشنگری صورت گرفت.

مروی درخشش دیگر امام سجاد علیه السلام را در تربیت شاگرد مکتب اهل بیت علیه السلام و گسیل داشتن آن‌ها به سرزمین‌های خراسان، سیستان و سایر بلاد اسلامی برای انتقال حقایق عاشورا و قیام اباعبدالله علیه السلام و تشریح احکام دین اسلام و راه صحیح اسلام برای مردم برشمرد.

امام جمعه اهل سنت مسجد جامع امام زین العابدین علیه السلام چابهار نیز گفت: پیام کنگره بین‌المللی امام سجاد علیه السلام، دشمن شناسی و وحدت بین مسلمانان است.

مولوی عبدالرحمن ترنج‌زر در سومین کنگره بین المللی امام سجاد علیه السلام  در بندرعباس اظهار کرد: شهادت امام حسین علیه السلام  و یارانش و اسارت اهل بیت آن حضرت برای احیاء دین اسلام بود ولی امروز جای تاسف است که تکفیری‌ها به نام اسلام زنان و کودکان را در مساجد قتل عام می‌کنند.

وی با بیان این‌که «اختلافات میان مسلمانان به نفع اسرائیل تمام می‌شود»، اظهار کرد: شیعه و سنی با هم برادرند و دشمن از اتحاد مسلمان‌ها وحشت دارد و به همین دلیل اسرائیل و آمریکا با دنبال کردن نقشه‌های اختلاف‌برانگیز درصدد از بین بردن اسلام هستند.

وی با بیان این‌که «دشمنان اسلام نه به شیعه رحم می‌کنند و نه سنی»، گفت: در این برهه که همه کفار با یکدیگر متحد شده‌اند و به دنبال نابود کردن اسلام هستند، اختلافات شیعه و سنی آن‌ها را برای رسیدن به هدف یاری می‌کند. مسلمانان باید از خواب بیدار شوند و دشمن واقعی خودشان را بشناسند.

وی گفت: ما نیز زیارتگاه داریم و اگرچه در مراسم عزای امام حسین علیه السلام سینه نمی‌زنیم اما مراسمی برای شهدای کربلا از جمله شام غریبان داریم و در عزای آن حضرت گریه می‌کنیم، البته از این جهت تحت فشار قرار داریم و ما را تهدید به ترور می‌کنند.

ترنج‌زر در پایان دلیل حضورش در کنگره بین المللی امام سجاد علیه السلام را عشق و علاقه اش به اهل بیت رسول گرامی اسلام صلی الله علیه و آله ذکر کرد.

یک اندیشمند شیعه کشور عراق نیز گفت: امام زین‌العابدین علیه السلام در همه زمینه‌ها و کارهای خود، رضایت خداوند را در نظر می‌گرفت.

آیت‌الله محمود الموسوی در سومین کنگره بین‌المللی امام سجاد علیه السلام به تشریح صفت «زین العابدین» پرداخت و اظهار کرد: زین‌العابدین به معنای این است که آن امام چه در امور عبادی مانند نماز و روزه و چه در امور اجتماعی و تفابل با دیگران اسوه و الگو برای دیگران بود. خیلی وقت‌ها در بعد فردی عبادت خدا را به جا می‌آورند اما در بعد اجتماعی و عمومی رضایت خداوند را در نظر نمی‌گیرند.

وی با بیان این‌که «کسانی که عبادت خداوند را انکار و تکذیب می‌کنند و از بندگی و اطاعت پروردگار شانه خالی می‌کنند ظالم هستند» تصریح کرد: امام سجاد علیه السلام در برخوردش با مردم مهربانانه رفتار می‌کرد و خطاهای مردم را می‌بخشید و نادیده می‌گرفت. این امام بزرگوار در مقابل ظالمان با جرات صحبت می‌کرد تا جایی که بعد از حادثه کربلا یزید را به خاطر آن‌چه با اهل بیت علیهم السلام و خانواده امام سجاد علیه السلام کرد مورد سرزنش قرار داد.

یک عضو هیات علمی دانشگاه سلطان قابوس کشور عمان نیز گفت: بر اساس آموزه‌های صحیفه سجادیه نباید به انسان‌های ثروتمند به عنوان افراد برتر نگاه کنیم.

حجت الاسلام و المسلمین احسان صادق در سومین کنگره بین المللی امام سجاد علیه السلام در بندرعباس با اشاره به ویژگی‌های صحیفه سجادیه، اظهار کرد: با درک مفاهیم صحیفه سجادیه متوجه می‌شویم که دعا وسیله‌ای برای ساختن فرد و اجتماع است.

وی ادامه داد: دعاهای صحیفه سجادیه بر دوری از خودپسندی و خیرخواهی برای همگان تاکید دارد. براساس آموزه‌های صحیفه سجادیه، دید و قضاوت ما نسبت به انسان‌ها نباید با توجه به شئون مادی و ظاهری باشد و نباید به انسان‌های ثروتمند به عنوان افراد برتر نگاه کنیم.

وی اظهار کرد: به تعبیر امام سجاد علیه السلام انسان عزیز و برتر کسی است که عباداتش او را عزیز کرده باشد و در این راستا نباید به ثروت ظاهری افراد نگاه کرد.

 


به نقل از ایسنا