به گزارش کرب‌و‌بلا، جواد سلیمانی استاد تاریخ اسلام در مورد صلح امام حسن علیه‌السلام و پیامدهای آن گفت: برخی دشمنان پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله و سلم مانند بنی‌امیه دنبال براندازی حکومت اسلامی و زدودن ایمان از دل انسان‌ها بودند، هر چند برخی اصحاب پیامبر اکرم (ص) این را نپذیرفتند و لذا تساهل و تسامح با آن‌ها را در پیش گرفتند.

او افزود: نگاه اهل‌بیت (ع) این بود که بنی‌امیه دشمن اسلام هستند و باید از حاکمیت اسلام خارج شوند اما نگاه برخی اصحاب خاص پیامبر (ص) این بود که این‌ها مسلمان شدند و ضعف‌هایی دارند که می‌توان آن‌ها را تحمل کرد، لذا خلیفه اول تا سوم با آن نگاه پیش رفتند و سرانجام معاویه را شخصیت سیاسی مطلوب در جهان اسلام کردند.

این پژوهشگر تاریخ اسلام با اشاره به غلبه نگاه اصحاب خاص پیامبر (ص) بر نگاه ائمه معصومین (ع) گفت: در شرایطی که ناهمگونی در سپاه امام حسن (ع) بود و سردار آن حضرت در مقابل پول به معاویه پیوست، امام حسن (ع) وقتی دیدند معاویه اصرار بر صلح می‌کند و اگر جنگ در می‌گرفت قطعا معاویه پیروز میدان می‌شد و خون دادن امام حسن (ع) در این شرایط بیدارگر نبود، بنابراین صلح را پذیرفتند.

او افزود: علامه شرف‌الدین می‌گوید اگر صلح امام حسن (ع) نبود، بستر برای قیام امام حسین (ع) فراهم نمی‌شد و لذا صلح امام حسن (ع) ضامن اثرگذاری خون سیدالشهدا (ع) و ضامن بقای اسلام است.

سلیمانی این‌گونه نتیجه گرفت: بین جبهه حق و باطل همیشه از مسیر درگیری و جنگیدن، پیروزی برای جبهه حق حاصل نمی‌شود بلکه گاهی با صلح هوشمندانه می‌توان به پیروزی دست یافت.