به گزارش کرب‌و‌بلا به نقل از ایکنا، محسن حسام مظاهری، نویسنده و پژوهشگر حوزه عاشورا درباره اثر در  دست نگارش خود گفت: کتاب «بررسی تاریخی و تحلیلی آئین‌های عزاداری در ایران» در دست تدوین است که تا پایان سال جاری روانه بازار نشر می‌شود. 

وی افزود: آئین‌های مذهبی یکی از منابع مهم در این زمینه است که اغلب نویسندگان در سفرنامه‌های خود به نقاط مختلف ایران به آن اشاره کرده‌اند؛ از این‌رو تاریخ عزاداری از نگاه سفرنامه‌های خارجی نیز مورد بررسی قرار گرفته است؛ چراکه هر ساله گردشگران خارجی بسیاری در آئین‌های گوناگون مذهبی به ایران می‌آیند و آن را روایت می‌کنند.

حسام مظاهری ادامه داد: سفرنامه‌های مختلف که آئین‌های گوناگون در دوره‌های تاریخی از صفویه تا کنون را شامل می‌شده در این اثر مورد بررسی و تحلیل قرار گرفته است، حتی سفرنامه‌هایی که در قبل از پیروزی انقلاب و پس از آن وجود داشته مورد ارزیابی قرار گرفته است و اکنون مراحل نهایی تدوین را طی می‌کند و تا پایان سال جاری منتشر خواهد شد.

وی یادآور شد: بسیاری از آئین‌های عزاداری دارای آداب و رسوم گوناگون در نقاط مختلف کشور هستند که برخی از آنها با گذشت زمان دچار تغییر و تحول شده است، اما با این وجود می‌تواند آیینه تمام‌نمای تاریخ و فرهنگ ایرانی و اسلامی باشد.