به گزارش کرب‌و‌بلا به نقل از ایرنا، مجید آقابابایی در نشست هم‌اندیشی مسئولان دبیرخانه ستاد مرکزی اربعین حسینی با اصحاب رسانه افزود: در نخستین جلسه ستاد مرکزی اربعین 96 تدوین سیاست‌ها و برنامه‌ها در دستور کار قرار گرفت.

وی ادامه داد: یک شورای راهبردی به عنوان اتاق فکر اربعین در ستاد مرکزی اربعین حسینی تشکیل شده تا کار ساماندهی زائران را برای سال آینده انجام دهد.

مدیرکل امور مرزی وزارت کشور با اشاره به تمهیدات پیش‌بینی شده برای مراسم اربعین امسال یادآور شد: حدود دو میلیون و 400 هزار زائر ایرانی و اتباع خارجی مقیم ایران در مراسم اربعین امسال شرکت کردند که افزایش 25 درصدی جمعیت زائران را نسبت به سال گذشته شاهد بودیم.

آقابابایی افزود: خدمات انجام شده برای مراسم اربعین امسال نسبت به سال گذشته حدود سه برابر افزایش داشت و زیرساخت‌ها نیز افزایش چشمگیری پیدا کرد. در بحث حمل و نقل زائران حدود 31 هزار خودرو پیش‌بینی کردیم که از این تعداد 12 هزار اتوبوس بین شهری بود و نزدیک به 52 هزار سرویس ارائه شد.

وی یادآور شد: 888 موکب از سوی مردم برای مراسم اربعین حسینی راه‌اندازی شد که در هر وعده غذایی حدود یک میلیون و 400 هزار غذا ارائه می‌شد.

آقابابایی همچنین به موضوع بیمه زائران اشاره کرد و گفت: وقتی انفجارات سامرا و حله اتفاق افتاد، دیدیم بیمه یکی از نیازهای جدی است و در سال آینده توجه بیشتری به این موضوع خواهد شد. در انفجار سامرا هشت زائر ایرانی و در انفجار حله 61 زائر ایرانی شهید شدند که 6 جسد مربوط به حادثه حله شناسایی نشد و جسد آنان پودر شده است.

وی ادامه داد: در برگزاری مراسم اربعین سال گذشته، 159 نقطه ضعف شناسایی شد که 75 درصد این نقاط ضعف در مراسم اربعین امسال برطرف می‌شود. حدود 70 درصد زائران امسال مراسم اربعین حسینی بیمه بودند و 30 درصد بیمه نبودند که برخی از شهدا نیز بیمه نبودند.

آقابابایی افزود: نقاط ضعف، قوت، تهدید و فرصت راهپیمایی امسال اربعین شناسایی می‌شود و متناسب با آن برای مراسم سال آینده برنامه‌ریزی خواهد شد.