به گزارش کرب‌و‌بلا به نقل از ایکنا، سید علی مرعشی، رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی به تشریح خدمات پزشکی و امداد و نجات در اربعین 95 پرداخت.

وی اظهار کرد: پس از آسیب شناسی اربعین 94، برنامه‌ریز‌ی را برای اربعین 95 انجام دادیم و با توجه به توقف حج، پیش‌بینی می‌کردیم که امسال افزایش دو برابری زائران اربعین نسبت به سال گذشته را شاهد باشیم.

مرعشی ادامه داد: ما حجم عملیات را افزایش داده و کیفیت آن را بالا بردیم، همچنین با پیش‌بینی اینکه داعش ممکن است دست به عملیات تخریبی بزند برنامه‌ریزی برای امداد و بحران نیز انجام دادیم.

وی با تاکید بر اینکه امداد رسانی در اربعین امسال بسیار سنگین‌تر از سال گذشته بود گفت: امسال با تمام نقص‌های خود کار بزرگی را انجام دادیم؛ اگر چه کام همه در پایان آن با حادثه حله تلخ شد، اما باز هم با امداد رسانی سریع در کمتر از 16 ساعت و قبل از آن در حادثه سامرا نشان دادیم که هلال احمر برای چنین بحران‌هایی آماده است.

مرعشی در ادامه به تفاوت عملیات‌های امسال و سال گذشته اشاره و اظهار کرد: اعزام نیرو در سال 94، 950 نفر بود اما امسال بالغ بر دو هزار و سیصد نیرو به کار گرفته شد. همچنین ما امسال نیروها را هوائی اعزام کرده و دارو را نیز زودتر به عراق بردیم. چادرهایی که در عراق برپا شده بودند هر کدام هشتاد تا صد نیرو را در خود جا داده و امکانات تشخیصی را نیز با خود به همراه داشتند.

تمامی داروهای تاریخ گذشته  قبل از شروع عملیات جمع آوری شده و در گوشه‌ای برای انهدام قرار گرفتند که با شیطنت برخی افراد تصاویری از آنها گرفته و منتشر شد.

وی ادامه داد: در 18 محل اسکان زائرین در کربلا با همکاری سپاه درمانگاه‌هایی برپا شد که این باعث شد بار درمانگا‌ه‌های هلال احمر کاهش یابد. همچنین 120 مترجم زبده که در کار امداد هستند نیز برای همکاری با نیروهای امدادگر عراقی در نظر گرفته شده بودند که در طی این همکاری، پزشکان ایرانی برای اولین بار توانستند در بیمارستان‌های عراق کار مداوای بیماران را پیش ببرند.

وی با اشاره به حضور 6 اتوبوس آمبولانس، 21 آمبولانس و 3 خودروی ارتباطی در خاک عراق اعلام کرد: امسال نیز همچون سال گذشته بیمارستان صحرایی کوت برقرار شد، در کاظمین هم سه درمانگاه داشتیم.

وی اظهار کرد: امسال بیش از یک میلیون و دویست هزار ویزیت ثبت شده به همراه تحویل دارو داشتیم، ضمن اینکه جراحی‌هایی نیز در بیمارستان‌های عراق با کمک همکاران عراقی انجام شد و یک وضع حمل در درمانگاه هلال احمر مستقر در کربلا انجام شد که بلافاصله پس از وضع حمل، کودک و مادر به بیمارستان انتقال داده شدند.

نحوه انتخاب پزشکان و داروها برای انتقال به عراق
وی در پاسخ به ایکنا در رابطه با نحوه انتخاب پزشکان و دارو‌ها برای انتقال به خاک عراق عنوان کرد: بیش از 60 تن دارو بر اساس فارما کوپه، تجربه‌ حج و اربعین سالیان قبل، برای اربعین امسال انتخاب و در داخل کشور بسته بندی شد. ما نمی‌توانستیم تمامی داروهای موجود در کشور را بر اساس نوع انتخاب کنیم، به همین دلیل برخی از داروها را در حجم‌های بالا انتخاب کردیم. ضمن اینکه باید توجه داشت که در عملیات‌های اربعین تعداد بسیار زیادی زائر از کشورهای مختلف آمده و در فضای بسیار کوچکی قرار دارند، این فضا قدرت سرایت بیماری‌های مختلف را افزایش می‌دهد، از سوی دیگر کسانی که مشرف می‌شوند برای فرصت زمانی کوتاهی می‌خواهند این زیارت را انجام دهند و در صورت بیماری می‌خواهند هر چه زودتر توان این را کسب کنند تا زیارت خود را انجام دهند، در صورتی که بیماری‌ها در سطح ویروسی بوده و باید دوره آن طی شود، لذا تجویز دارو به منظور تجدید انرژی بوده تا زائران بتوانند زیارت خود را انجام دهند، وگرنه این داروها آنها را خوب نمی‌کند.

وی ادامه داد: موکب‌هایی حضور داشتند که خود پزشک و دارو را به همراه خود آورده و در روزهای اول داروی آن‌ها تمام می‌شد و از ما درخواست دارو می‌کردند. البته عملا ما بدون هماهنگی‌های قبلی هیچ گونه دارویی را به هیچ موکبی ندادیم، چرا که اگر این کار را می‌کردیم خود دچار کمبود دارو می‌شدیم.

بنا بود داروهای تاریخ گذشته منهدم شود اما برخی شیطنت کردند
مرعشی همچنین در رابطه با داروهای تاریخ گذشته اظهار کرد: تمامی این داروها قبل از شروع عملیات جمع آوری شده و در گوشه‌ای برای انهدام قرار گرفتند که با شیطنت برخی افراد تصاویری از آنها گرفته و منتشر شد.

رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر در پاسخ به پرسش دیگر ایکنا در خصوص نحوه اعزام نیرو به داخل خاک عراق عنوان کرد: برای اعزام این نیروها از قبل در سایت مرکز پزشکی حج و زیارت فراخوان داده و نامه‌نگاری‌هایی نیز با نهادهایی مانند سازمان نظام پزشکی، وزارت بهداشت، بسیج جامعه پزشکی انجام شد. بیشتر این دوستان خود تجربه حضور در اربعین را داشتند، گرچه یکی از نقدهای ما عدم آموزش این افراد بود، چرا که ما برای عملیاتی مانند حج، پزشکان اعزامی را با توجه به نیازهای خود آموزش می‌دهیم، اما با توجه به حضور این افراد در شهرستان‌ها چنین آموزش‌هایی ممکن نبود که امیدواریم برای سال‌های آینده این امر امکان‌پذیر شود.

وی همچنین در رابطه با عدم الزام زوار اربعین برای تلقیح واکسن آنفولانزا بیان کرد: تلقیح این واکسن بر اساس پروتکل‌های سازمان بهداشت جهانی انجام می‌گیرد. عربستان سعودی از جمله کشورهایی است که تلقیح واکسن برای ورود به آن (انجام مناسک عمره و حج) یک ضرورت محسوب می‌شود، اما عراق چنین الزام‌هایی را ندارد و وزارت بهداشت بر اساس پروتکل سازمان بهداشت جهانی در این خصوص عمل کرده است.

مرعشی همچنین در رابطه با هزینه‌های اربعین امسال اظهار کرد: هنوز اسناد هزینه‌ها جمع‌بندی نشده‌اند و سازمان رقمی دریافت نکرده است.