به گزارش کرب‌و‌بلا، در ابتدای این مراسم ابوالحسن فیروزآبادی رئیس مرکز ملی فضای مجازی در سخنانی با بیان اینکه ضریب نفوذ شبکه‌های اجتماعی در کشور ما آمار بسیار بالایی دارد، گفت: بیش از یک میلیون مطلب در شبانه روز بارگذاری می‌شود و به‌طور متوسط 1500 بار دیده می‌شود. به عبارت دیگر نزدیک به یک و نیم میلیارد بازدید در این مدت در شبکه‌های اجتماعی اتفاق می‌افتد، موضوعی که از نظر فرهنگی و اقتصادی بسیار بااهمیت است.

وی ادامه داد: چنین آماری در موضوع رسانه‌های دیجیتال در ایران شایسته تأمل و اندیشیدن نسبت به زیرساخت‌ها و ملاحظات مربوطه است. یکی از مهم‌ترین این موارد تولید محتوای کافی در زمینه نشر دیجیتال و فضای مجازی است.

فیروزآبادی گفت: البته کشور از سه سال گذشته شاهد تحولات بزرگ در زمینه نشر دیجیتال بوده و شاخص‌های امیدوارکننده و قابل بررسی در این زمینه به‌وجود آمده است.
 

وی به مردمی بودن تولید محتوا در فضای مجازی در ایران اشاره کرد و با بیان اینکه این مسئله بازار بزرگی را در حوزه اقتصادی برای کشور ایجاد کرده است، یادآور شد: فضای مجازی در حوزه اقتصاد با توجه به مساله اشتغال جوانان تحصیل کرده بسیار حائز اهمیت است. هزینه ایجاد اشتغال با کمک رسانه‌های دیجیتال در مقایسه با دیگر زمینه‌ها بسیار اندک است و با توجه به مشکلات بیکاری در جامعه می‌توان از این پتانسیل در رفع و یا تقلیل این بحران یاری جست.

این مقام مسئول به مشکلات این حوزه هم اشاره کرد و یادآور شد: ما باید بتوانیم بحث مالکیت معنوی را حل و فصل کنیم و از حقوق پدیدآورندگان آثار در فضای مجازی صیانت کنیم.
 

‌همچنین به دلیل کثرت تولید خبرها و مطالب در شبکه‌های اجتماعی، بسیار اتفاق می‌افتد که صحت و سقم آن‌ها قابل اثبات نیست که این مسئله هم باید حل و فصل شود.

به گفته فیروزآبادی ایران در حوزه زیرساخت‌های فضای مجازی هم درگیر مشکلات عدیده‌ای است و با وجود اینکه در زمینه ثبت دامنه (دامین) ir نسبت به جمعیت کشور رتبه نخست را دردنیا دارد، با این وجود بخش قابل توجهی از سایت‌های داخل کشور در خارج از مرزها میزبانی می‌شوند.

وی در پایان سخنانش ابزار امیدواری کرد که وزارت‌خانه‌های ارتباطات و فناوری اطلاعات، فرهنگ و ارشاد اسلامی و صنعت، معدن و تجارت با همکاری مرکز ملی فضای مجازی قوانین مناسب برای ایجاد مدل‌های اقتصادی در حوزه زیرساخت‌های فنی و کسب و کار مربوط به تولید محتوا در فضای مجازی را تدوین کنند.

ارتقای سواد رسانه‌ای و مسئولیت اجتماعی از اهداف برگزاری این نمایشگاه است
در ادامه این مراسم سید مرتضی موسویان، رئیس مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: دهمین نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال هم مانند سایر برنامه‌های این مرکز در سال 95 متاثر از شعار ارتقای سواد رسانه‌ای و مسئولیت اجتماعی است. او ادامه داد: آنچه که همه اندیشمندان در فضای مجازی معتقدند، این است که ما در حال مهاجرت به فضای جدیدی هستیم که به ناچار نام آن را "فضای مجازی" گذاشته‌ایم. همان‌طور که آمار نشان می‌دهد، متوسط حضور مردم دنیا در فضای مجازی به تدریج در حال افزایش است و تا چند سال دیگر به 120 ساعت در ماه خواهد رسید.

موسویان خاطرنشان کرد: در این شرایط باید بتوانیم زیست‌بوم جدید را بشناسیم و ادبیات آن را یاد بگیریم. در همین راستا نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال در 9 بخش ویژه به نام‌های نشر دیجیتال، رسانه‌های همراه و هوشمند، پایگاه‌های اینترنتی، فناوری، هنرهای دیجیتال، دانش دیجیتالی، شبکه ملی فرهنگ، خانواده و سبک زندگی دیجیتالی، فرصت‌ها و تهدیدها و مسابقات و بازی‌های رایانه‌ای در حال برگزاری است.
 

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد فرهنگ‌سازی در بخش‌های متفاوت را از اولویت‌های این نمایشگاه عنوان کرد و افزود: در همین راستا کارگاه‌های آموزشی برای هر بخش ترتیب داده شده که در این کارگاه‌ها با در نظر گرفتن شعار اصلی‌مان، هدف‌های دیگری را مورد توجه قرار داده‌ایم که به ما کمک می‌کند به عنوان یک فعال در فضای مجازی بتوانیم تمام ابزارها و نیازهای خودمان را در این فضا مهیا کنیم.

رئیس دهمین نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال در ادامه به بخش‌های 9 گانه این نمایشگاه هم اشاره کرد و گفت: هر کدام از بخش‌های نمایشگاه برنامه‌های متنوع و جذابی برای مخاطبان و علاقه‌مندان در نظر دارند، کارگاه‌های متعددی برای آشنایی و آموزش مردم و علاقه‌مندان تدارک دیده شده است.
موسویان گفت: به طور کلی حدود 10 کارگاه و نشست تخصصی در این دوره پیش‌بینی شده است.

‌در پایان این مراسم با حضور مسئولان از سه اپلیکیشن خلیج فارس، من مامانم و ریاض النغم در حوزه رسانه‌های دیجیتال رونمایی شد.
برگزاری کرسی‌های آزاد اندیشی و نشست‌های تخصصی از دیگر برنامه‌های پیش‌بینی شده در این دوره از نمایشگاه است.

گفتنی است این نمایشگاه تا جمعه 7 آبان ادامه خواهد داشت , علاقه‌مندان می‌توانند همه روزه از ساعت 10 تا 20 از این نمایشگاه در محل مصلی تهران دیدن کنند.

شایان ذکر است وغرفه وب سایت کرب‌و‌بلا نیز میزبان علاقه‌مندان در این نمایشگاه خواهد بود.