به گزارش کرب‌و‌بلا، سید حسن سجادی از علمای افغانستان در ابتدای این مراسم با تشکر از برگزاری این همایش گفت: اینکه این اجلاس در شهری برگزار شده که هم برادران شیعه و هم برادران سنی در آن ساکن هستند بسیار با اهمیت است و جای خوشحالی دارد.

وی ادامه داد: پیشنهاد من این است که عزاداری اهل سنت برای امام حسین (ع) برجسته‌تر شود. امام حسین (ع) جهانی است و مقتل‌ها و اشعارهایی که اهل سنت برای سیدالشهدا (ع) نوشتند بسیار زیبا و حائز اهمیت است.

وی تصریح کرد: انتظار من این است سال‌های بعد ما شاهد حضور پررنگ‌تر اهل سنت در این همایش باشیم تا نقشه سلفی‌ها برای ایجاد دشمنی نقش بر آب شود. اشعاری که  شعرای مطرح اهل سنت برای امام حسین (ع) دارند باید برجسته شود.

سجادی در ادامه گفت: پیشنهاد دوم بنده این است که مقتل‌های مختلف از اقصی نقاط دنیا جمع آوری شود. همچنین مقتل های موجود به زبان‌های مختلف برای تمییز مقتل‌ها جمع‌آوری شود. یعنی هر مقتلی اگر در منابع مختلف بررسی شود این امکان را به ما می‌دهد که بتوانیم درستی آن‌ها را تحقیق کنیم.

این عالم افغانی در پایان گفت: بهتر است در سال‌های آتی از مستبصرین دعوت شود تا در این همایش‌ها شرکت کنند و از آن‌ها بخواهیم تشریح کنند که چه چیزی از امام حسین (ع) دیدند که شیعه شدند؟

نمایندگان بیش از 35 کشور در این همایش حضور دارند
در ادامه احمد عاملی از سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی به تشریح فعالیت‌های این سازمان در خصوص این اجلاس پرداخت و گفت: این سازمان فعالیت‌های گسترده‌ای در زمینه نشر معارف و اندیشه اهل بیت (ع) دارند.

وی ادامه داد: تعداد عزیزانی که به این اجلاس دعوت شده بودند بیش از این تعداد بود که متاسفانه برخی کشور‌ها مانع شدند و در برخی موارد خود افرادی که دعوت شده بودند، به مشکل خوردند.

به طور کل 12 نفر از 8 کشور جهان در این اجلاس توسط سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در این همایش حضور پیدا کردند.

افراد از کشورهای نیجریه، افغانستان، عراق، ترکیه، هندوستان، پاکستان، قطر و لبنان در این همایش حضور دارند.

عاملی تصریح کرد: از طرف جامعه المصطفی هم افرادی از کشور‌های مختلف دعوت شده‌اند که در مجموع از 35 کشور در این همایش شرکت کرده‌اند.

وی بیان داشت: در هر صورت هر تلاشی برای ساحت مقدس امام حسین (ع) داشته باشیم کم بوده است و باید بیش از این تلاش کرد و صمیمانه از عزیزانی که در این مسیر قدم برداشتند تشکر و از عزیزانی که سختی سفر را تحمل کردند سپاسگزاریم.

امام حسین (ع) یک تفکر و یک اندیشه است
در ادامه مدیر کل سیاسی استان هرمزگان با اشاره به اینکه 35 درصد جمعیت این استان اهل سنت هستند، افزود: امام حسین (ع) یک توکل و یک اندیشه است. فضای دیگری از زندگی و عشق بر روی بشریت گشوده است. برای همین است که همه چه سنی چه شیعه پروانه‌وار دور این تفکر جمع شده‌ایم.

وی با اشاره به حضور نماینده جامعه کلیمیان، جامعه زرتشتیان، یاران جامعه عاشوریان، نمایندگان اهل سنت، رئیس اکو سازمان ملل متعهد و حضور نمایندگانی از جامعه المصطفی و ... اظهار امیدواری کرد که هرمزگان بتواند میزبان خوبی برای این عزیزان باشد.

در ادامه دهقان نیری در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر نگاه آموزشی این نوع اجلاس‌ها گفت: همان‌طور که از اسم همایش هم مشخص است هدف اصلی تجلیل از واعظان و پیرغلامان این عرصه است تا بتوانیم گوشه‌ای از زحمات آن‌ها را جبران کنیم.

دهقان نیری ادامه داد: در این دوره از پیرغلامان خواسته‌ایم همگی هم قسم شوند در محرم امسال به منویات رهبری پایبند باشند و تحریفات را کم کنیم و اصول عزاداری سنتی را حفظ کنیم .

وی در پایان تاکید کرد: بسیاری از مباحث مطرح شده در این اجلاس منجر به کارهای پژوهشی شده است و هر سال کارهای جدید و متنوعی در این همایش‌ها دنبال شده است.