به گزارش کرب‌و‌بلا، احمد رضا درویش در کارگاه آموزشی در حاشیه برگزاری جشنواره «چهل‌چراغ» گفت: به گواه تاریخ بیش از 300 میلیون شیعه به حماسه‌ای که امام حسین (ع) و یاران ایشان در عاشورا خلق کرده‌اند، علاقه دارند و اگر قرار باشد نگاه جدی به مضمون عاشورا در حوزه فرهنگ و هنر شود به نظرمن بهترین فضا جشنواره «چهل‌چراغ» است.

کارگردان فیلم «رستاخیز» در ادامه با تقدیر از برپایی جشنواره فیلم و عکس «چهل‌چراغ» گفت: سینما با هنر تصویر و صدا به زبان مشترک در ارتباطات جهانی تبدیل شده و به همین دلیل نقش رسانه را ایفا می‌کند و پوشش وسیعی در جهت نگاه به مخاطب فراهم می‌کند.

وی در ادامه با بیان این مطلب که نوع نگرش و سیره امام حسین (ع) به زندگی مرز ندارد گفت: امام حسین (ع) از نظر جغرافیای تاریخی به منطقه‌ای باز می‌گردد که متعلق به سنت است و پرداخت به نوع نگرش و سیره امام حسین (ع) به زندگی مرز ندارد.

درویش تاکید کرد: جشنواره‌هایی مانند «چهل‌چراغ» تلاش می‌کنند جریان سنت و مدرنیته را به هم وصل کنند.

داور بخش فیلم‌های ویدئویی جشنواره «چهل‌چراغ» تصریح کرد: مضمون جریان عاشورا کاملا مدرن است و مفاهیمی که در عرصه عاشورا عرضه شده به این دلیل است که روزآمد است و این اتفاق مهمی است و حتما مخاطب دارد.

از طرفی اگر قرار باشد نگاه تازه و جدیدی در این حوزه ایجاد شود جز از سوی هنرمندان و فرهنگ ممکن و میسر نخواهد بود. یعنی فقط هنرمندان می‌توانند با ایده‌های خلاقانه به این عرصه از تاریخ و این عرصه از قله مضامین هویتی و معرفتی ما بپردازند.

کارگردان فیلم «دوئل» ادامه داد: موضوعات مربوط به نهضت ابا عبدالله الحسین (ع) برای سینما اهمیت دارد و بسیاری از فیلم‌ساز‌ها و هنرمندان در همه عرصه‌ها بلاخره بخشی از دغدغه‌هایشان نگاه به این موضوع و اثر گرفتن از این موضوع برای تولید آثار است. خب طبیعتا وقتی این‌ها گرد هم می‌آید معنادار می‌شود و واقعا وجود چنین جشنواره‌ای برای سینمای ایران غنیمت و موثر خواهد بود.

کارگردان فیلم «کیمیا» در پایان گفت: وقتی صحبت از برگزاری جشنواره‌ای مانند «چهل‌چراغ» با موضوع امام حسین (ع) می‌شود باید ادب، اخلاق، امکانات و... را با تراز امام حسین (ع) سنجید.