به گزارش کرب‌و بلا، بهروز افخمی در ابتدای صحبت‌های خود در کارگاه آموزشی، برپایی جشنواره فیلم و عکس «چهل‌چراغ» را فرصت مغتنمی برای توجه به تولیدات سینمایی در حوزه مذهب دانست و گفت: وقتی می‌خواهیم فیلم مذهبی بسازیم باید ببینیم با چه مسائلی روبرو هستیم. قطعا برای ساخت فیلم‌های مذهبی باید فراتر از سرگرمی، فیلم ساخت و ملاک‌های زیبایی شناسی باید در نظر گرفته شود.

بهروز افخمی فیلم‌نامه‌نویس و کارگردان سینما تصریح کرد: برای نگارش فیلم‌نامه‌ای درباره امام حسین (ع) جهان فیلم‌نامه‌نویس و فیلم‌ساز باید سازگار و سزاوار با موضوع باشد تا در روند کار درگیر تناقض نشود.

وی با اشاره به این مطلب که در صورت تناقض تکلیف فیلم‌ساز روشن نیست، گفت: ساخت فیلم‌های مذهبی توانایی و قدرت الهام  می‌خواهد که از عهده هر کسی بر‌نمی‌آید.

افخمی ادامه داد: مسئله در ساخت فیلم‌های مذهبی این است که وقتی به نمایش چهره‌های مقدسین می‌پردازیم به مساله‌ای دیگر تبدیل می‌شود که در فیلم رستاخیز هم شاهد بودیم.

وی در پاسخ به این سئوال که آیا می‌توان چهره‌های مقدس را در فیلم نمایش داد؟ گفت: صاحبان فتوا نمایش چهره معصومین را مجاز می‌دانند به شرط اینکه توهین نباشد و بازیگری که این نقش را بازی می‌کند خلاف اخلاقی انجام نداده باشد.

افخمی ادامه داد: فیلم رستاخیز باید نمایش داده شود و وزارت ارشاد به خاطر پروانه ساختی که صادر کرده، باید مسئول و پاسخگو باشد و حق ندارند بگویند که نور جلوی چهره‌ها بیندازد.

کارگردان فیلم «شوکران» گفت: من طرفدار نمایش ندادن چهره معصومین و استفاده از افکت نور نیستم اما اگر خودم فیلم بسازم قطعا چهره معصومین را نشان نمی‌دهم چون احساس می‌کنم تأثیر بر مخاطب به این شکل بهتر است، ولی طرفدار اکران فیلم «رستاخیز» با نمایش چهره حضرت ابوالفضل (ع ) هستم.

افخمی در پایان درباره ساخت فیلم‌های تاریخی و مذهبی گفت: مشکلات ساخت فیلم‌های تاریخی و مذهبی نگارش فیلم‌نامه نیست، مشکل تأمین سرمایه است.